Benen gereedschap?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 433
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Benen gereedschap?

Bericht door PachyWhatnotOdon » 30 okt 2019, 22:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo allemaal,

Misschien niet helemaal on-topic, maar omdat ik hier soortgelijke onderwerpen volgens mij zo af en toe ook nog wel eens voorbij zie komen en denk dat men hier er daarom toch ook nog wel eens verstand van zou kunnen hebben, het volgende:

Mijn ouders hebben een huisje in het midden van Frankrijk, alwaar mijn vader een maandje of wat geleden het afgebeelde stukje bot heeft gevonden. Het is recht, plat en ca. 7 cm lang, aan een uiteinde afgebroken. Omdat het zo echt en zo plat is, de punt (aan de ene kant waar deze überhaupt nog aanwezig is) aan beide kanten gelijk oploopt, en het geheel vrij glad oogt, lijkt me het hier om bewerkt been te gaan, vermoedelijk gemaakt uit een stuk rib van het een of ander. Het is geen fossiel, maar oogt ook niet geheel modern.

Mijn vermoeden is dan ook dat het stuk hoogstens middeleeuws is, en dan iets als een weefnaald of shed stick (spreider?) zou kunnen zijn, in elk geval gebruikt om textiel mee te maken. Netten weven of repareren valt wat mij betreft af omdat er geen grote meren in de buurt liggen, en de zee al helemaal veraf ligt.

Is er iemand die mijn vermoeden kan bevestigen? Wat zijn jullie ideeën? Alvast bedankt voor het meedenken!

Met vriendelijke groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Antw: Benen gereedschap?

Bericht door Schouwenburg » 31 okt 2019, 07:21

Lijkt mij ook, maar dit is vanaf foto's niet goed te beoordelen.


Charlie


Plaats reactie