Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
casthebestctb
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 sep 2012, 20:55
Been thanked: 4 times
Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door casthebestctb » 02 feb 2020, 15:37

Hallo,

Vorige week ben ik weer eens gaan struinen bij de Kaloot. Naast het gewoonlijke ook een aantal opmerkelijke vondsten gedaan.

Dit is een fragment van zo'n 3 cm lang en vrij duidelijk zijn er kartels te zien, is dit een fragment van een Megalodon?
Fragment1
Fragment1
Fragment2
Fragment2
Ook heb ik dit stukje gevonden wat mij erg doet denken aan een soort kiesje.
Kiesje1
Kiesje1
Kiesje2
Kiesje2
Dit tandje vond ik ook opmerkelijk vanwege de zeer kromme punt. Is dit gewoon toevallige variatie of hoort dit bij een bepaalde soort haai?
Tandje
Tandje
En als laatste ook dit mooie steentje gevonden. Licht schijnt er goed doorheen en overal in de steen zijn (witte) bandjes aanwezig, is dit een agaat?
Agaat
Agaat
Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

Mvg, Cas



 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door sjaak » 04 feb 2020, 19:06

Niet mijn specialiteit maar ik kan geen andere haai bedenken met gekartelde tanden dan Megalodon. Ik heb zelf ook zo’n stukje van Cadzand.
Het 2e kiesje lijkt van een knaagdier maar ik zie het niet direct.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door FossilDude » 04 feb 2020, 19:15

Hoi Cas,

Het eerste is idd een Megalodon fragment. Het tweede lijkt mij eerder een slotfragment van een grote oesterachtige (denk Pycnodonte callifera).

Die haaientand zou ik eens nader moeten bekijken.

Die laatste is idd een agaat.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 829
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door Hidde » 05 feb 2020, 13:20

sjaak schreef: 04 feb 2020, 19:06 Niet mijn specialiteit maar ik kan geen andere haai bedenken met gekartelde tanden dan Megalodon. Ik heb zelf ook zo’n stukje van Cadzand.
Het 2e kiesje lijkt van een knaagdier maar ik zie het niet direct.
De witte haai heeft uiteraard ook gekartelde tanden. Die vinden we nogal eens op de zandmotor en maasvlakte.


Marine mammals, dolphinately awesome

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door sjaak » 05 feb 2020, 13:35

Hidde schreef: 05 feb 2020, 13:20
sjaak schreef: 04 feb 2020, 19:06 Niet mijn specialiteit maar ik kan geen andere haai bedenken met gekartelde tanden dan Megalodon. Ik heb zelf ook zo’n stukje van Cadzand.
Het 2e kiesje lijkt van een knaagdier maar ik zie het niet direct.
De witte haai heeft uiteraard ook gekartelde tanden. Die vinden we nogal eens op de zandmotor en maasvlakte.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! Ik vergat te wijzen op grootte en vooral dikte van het fragment, dat daardoor sterk aan Meg doet denken.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door FossilDude » 05 feb 2020, 13:44

sjaak schreef: 05 feb 2020, 13:35
Hidde schreef: 05 feb 2020, 13:20
sjaak schreef: 04 feb 2020, 19:06 Niet mijn specialiteit maar ik kan geen andere haai bedenken met gekartelde tanden dan Megalodon. Ik heb zelf ook zo’n stukje van Cadzand.
Het 2e kiesje lijkt van een knaagdier maar ik zie het niet direct.
De witte haai heeft uiteraard ook gekartelde tanden. Die vinden we nogal eens op de zandmotor en maasvlakte.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in! Ik vergat te wijzen op grootte en vooral dikte van het fragment, dat daardoor sterk aan Meg doet denken.
De grootte en dikte wijzen in dit geval eerder op Megalodon dan op witte haai.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Xenina
Berichten: 1082
Lid geworden op: 08 sep 2010, 21:50
Has thanked: 23 times
Been thanked: 12 times
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door Xenina » 05 feb 2020, 16:26

sjaak schreef: 04 feb 2020, 19:06 Niet mijn specialiteit maar ik kan geen andere haai bedenken met gekartelde tanden dan Megalodon.
Sorry maar er zijn nog andere tertiaire haaientanden met gekartelte snijrand in deze regio te vinden: niet alleen maar van de witte haai (Carcharodon carcharias) maar ook van Carcharocles angustidens en Carcharocles auriculatus.

Van C. carcharias is het getoonde fragment volgens mij niet want voor die is het is te dik. Om zeker te zeggen van welke haai dit fragmentje van een kroon is ontbreken volgens mij te veel kenmerken zoals burlette, eventuele bijspitsen, form van kroon en wortel enz..

Groetjes, Xenina



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Mogelijk Megalodon fragmant van Kaloot

Bericht door sjaak » 05 feb 2020, 18:51

Xenina schreef: 05 feb 2020, 16:26
sjaak schreef: 04 feb 2020, 19:06 Niet mijn specialiteit maar ik kan geen andere haai bedenken met gekartelde tanden dan Megalodon.
Sorry maar er zijn nog andere tertiaire haaientanden met gekartelte snijrand in deze regio te vinden: niet alleen maar van de witte haai (Carcharodon carcharias) maar ook van Carcharocles angustidens en Carcharocles auriculatus.

Van C. carcharias is het getoonde fragment volgens mij niet want voor die is het is te dik. Om zeker te zeggen van welke haai dit fragmentje van een kroon is ontbreken volgens mij te veel kenmerken zoals burlette, eventuele bijspitsen, form van kroon en wortel enz..

Groetjes, Xenina

Dank voor je aanvulling. Zoals ik al zei, dit is niet mijn specialiteit en voor mij is het allemaal één pot nat. ;)


Groet,

Niels


Plaats reactie