Over ontzilten gesproken...
- mihcaz
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Over ontzilten gesproken...
Is het van wezenlijk belang dat ook dit soort CBN vondsten ontzilt worden?
Heb heel wat van dit spul in huis maar volgens mij heb ik nog nooit iets met ontzilten gedaan.
Groeten,
Micha
Heb heel wat van dit spul in huis maar volgens mij heb ik nog nooit iets met ontzilten gedaan.
Groeten,
Micha
- Bijlagen
-
- CBN-4002.jpg (114.51 KiB) 1281 keer bekeken
Re: Over ontzilten gesproken...
phosphoriet is stabiel en vervalt niet zoals pyriet. pyriet ontzilten zal het verval niet tegenhouden, droog bewaren en paraloid maar dit geeft nog geen garantie. phosphoriet spoel ik gewoon af tot het proper is
philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting
- mihcaz
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 14 times
Dank voor je reactie Philippe.
Ik zie op het forum vooral veel over pyriet/markasiet fixatie. Ik had zelf al wel het idee dat fossielen die volledig uit phosphoriet bestaan niet zomaar uit elkaar zullen vallen; het phosphoriet is immers zo ontzettend hard.
Nu toch maar even alles in water gelegd; kan nooit kwaad. Paar dagen af en toe water vervangen en daarna drogen en terug onze vitrinekast in.
Iemand trouwens een idee wat voor ammoniet dit is? Ook een Hoplites dentatus?
Groeten,
Micha
Ik zie op het forum vooral veel over pyriet/markasiet fixatie. Ik had zelf al wel het idee dat fossielen die volledig uit phosphoriet bestaan niet zomaar uit elkaar zullen vallen; het phosphoriet is immers zo ontzettend hard.
Nu toch maar even alles in water gelegd; kan nooit kwaad. Paar dagen af en toe water vervangen en daarna drogen en terug onze vitrinekast in.
Iemand trouwens een idee wat voor ammoniet dit is? Ook een Hoplites dentatus?
Groeten,
Micha
in de literatuur zal je hiervoor Epihoplites of metaclavites vinden als geslacht en als soortnaam compressus of trifidus; volgens mij zijn dit allemaal binnenste windingen van een ammoniet die Spath beschreef als Dimorphoplites? silenus. het vraagteken heeft Spath er bij geplaatst omdat hij niet zeker was en hij zowel kenmerken zag van Dimorphoplites en metaclavites. In Folkestone is dit amper te vinden en de (fragmenten) exemplaren van Spath zijn van Dunton Green (een verdwenen groeve). In CBN is het één van de meest voorkomende ammonieten uit de P5. Amedro beschouwt deze soort als een overgangsvorm tussen Dimorphoplites en Epihoplites; ik heb daar grote twijfels bij.
philippe