Gevonden op Maasvlakte

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
Marsipulami
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020, 15:20
Has thanked: 14 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Marsipulami » 01 aug 2020, 12:48

Hidde schreef: 31 jul 2020, 11:02 Ik heb er wel ideeën over.
4 augustus heb ik toegang tot een prachtige museum collectie. Laat na die tijd weten of we er achter zijn gekomen.
Ik ben benieuwd of jullie er uit komen..



 
Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Schouwenburg » 01 aug 2020, 14:52

Ik heb zo'n baculum nog niet gezien. Wat mij opvalt is dat het compacte bot erg dun is en dat op het brede eind nog een groeischijf hoort. Het komt op mij over als vaneen jong dier zijnde.


Charlie

Vilmar
Berichten: 232
Lid geworden op: 05 aug 2006, 16:25
Been thanked: 32 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Vilmar » 02 aug 2020, 11:05

Het platte vlak herken ik zo ook niet, maar de structuur doet me erg denken aan een zwevende rib.


Vilmar D

Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 829
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Hidde » 04 aug 2020, 19:37

Zoals beloofd vandaag uitgebreid vergeleken (en besproken met Klaas Post).
Ik dacht zelf dat het 1 van de hyoid botten van een beluga betrof. Deze dolfijnen zijn echte suction feeders. Bij hen zijn deze keel botten daarom zeer sterk ontwikkeld. Zo sterk dat ze eigenlijk niet meer op uw (toch wel delicate) stuk lijken. Ook andere dolfijnen (tursiops en lagenorhynchus) hebben grotere keel botten.
Naar onze mening moet er gezocht worden bij de landzoogdieren. Met mammoet en rund hebben we vergeleken. Dat lijkt het niet te zijn. Maar rund komt wel meer in de buurt, vandaar deze conclusie.
Kortom, het is zeker 1 van de hyoid botten. Welke en de precieze soort word een werk van goed vergelijken. Misschien dat andere leden nog goede (simpele) literatuur tips voor u hebben.

Hopelijk helpt dit.

Hidde


Marine mammals, dolphinately awesome

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door sjaak » 04 aug 2020, 19:42

Dank voor je uitgebreide reactie en het uitzoeken Hidde. Ik dacht dat de hyoid botten platter waren maar dat is dus niet zo begrijp ik?


Groet,

Niels

KekeFossils
Junior Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 01 aug 2020, 20:24
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door KekeFossils » 04 aug 2020, 23:43

Ik denk dat dit een rib is. Mooi hoor! :)



Gebruikersavatar
Hidde
Berichten: 829
Lid geworden op: 06 feb 2016, 14:55
Been thanked: 83 times
Contacteer:
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Hidde » 05 aug 2020, 18:44

Niels, dat klopt. Van dolfijnen zijn ze vaak toch platter. Hierbij een larynx complex van Cervus elaphus. Een aantal van de botten zijn toch ronder en hebben van die mooie plate gewrichten zoals ook op het gevonden fossiel te zien is.
Bijlagen
Frey & Riede 2013 The Anatomy of Vocal Divergence in North American Elk and European Red Deer
Frey & Riede 2013 The Anatomy of Vocal Divergence in North American Elk and European Red Deer


Marine mammals, dolphinately awesome

Gebruikersavatar
Marsipulami
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020, 15:20
Has thanked: 14 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Marsipulami » 06 aug 2020, 15:05

Hidde schreef: 04 aug 2020, 19:37 Zoals beloofd vandaag uitgebreid vergeleken (en besproken met Klaas Post).
Ik dacht zelf dat het 1 van de hyoid botten van een beluga betrof. Deze dolfijnen zijn echte suction feeders. Bij hen zijn deze keel botten daarom zeer sterk ontwikkeld. Zo sterk dat ze eigenlijk niet meer op uw (toch wel delicate) stuk lijken. Ook andere dolfijnen (tursiops en lagenorhynchus) hebben grotere keel botten.
Naar onze mening moet er gezocht worden bij de landzoogdieren. Met mammoet en rund hebben we vergeleken. Dat lijkt het niet te zijn. Maar rund komt wel meer in de buurt, vandaar deze conclusie.
Kortom, het is zeker 1 van de hyoid botten. Welke en de precieze soort word een werk van goed vergelijken. Misschien dat andere leden nog goede (simpele) literatuur tips voor u hebben.

Hopelijk helpt dit.

Hidde
Super bedankt voor de fijne, duidelijke en uitgebreide reactie! Zo leuk om er wat meer over te leren :D
Uiteraard zijn alle (literatuur) tips van andere leden ook van harte welkom..



Gebruikersavatar
Marsipulami
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 27 jul 2020, 15:20
Has thanked: 14 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Marsipulami » 11 aug 2020, 18:00

Hidde schreef: 04 aug 2020, 19:37 Zoals beloofd vandaag uitgebreid vergeleken (en besproken met Klaas Post).
Ik dacht zelf dat het 1 van de hyoid botten van een beluga betrof. Deze dolfijnen zijn echte suction feeders. Bij hen zijn deze keel botten daarom zeer sterk ontwikkeld. Zo sterk dat ze eigenlijk niet meer op uw (toch wel delicate) stuk lijken. Ook andere dolfijnen (tursiops en lagenorhynchus) hebben grotere keel botten.
Naar onze mening moet er gezocht worden bij de landzoogdieren. Met mammoet en rund hebben we vergeleken. Dat lijkt het niet te zijn. Maar rund komt wel meer in de buurt, vandaar deze conclusie.
Kortom, het is zeker 1 van de hyoid botten. Welke en de precieze soort word een werk van goed vergelijken. Misschien dat andere leden nog goede (simpele) literatuur tips voor u hebben.

Hopelijk helpt dit.

Hidde
Hoi Hidde,

Ik heb geprobeerd om via internet erachter te komen van welke soort het botje afkomstig is. Ik kom er helaas op deze manier niet verder mee. Heb jij nog een tip hoe/waar ik dit verder kan onderzoeken?

Alvast bedankt!
Mars



Gebruikersavatar
Antoinette:-)
Berichten: 80
Lid geworden op: 31 mar 2019, 13:00
Has thanked: 1 time
Been thanked: 26 times
Re: Gevonden op Maasvlakte

Bericht door Antoinette:-) » 11 aug 2020, 19:48

Dat platte vlak zie je ook bij een walrus baculum. In een artikel uit maart 1994 in Cranium staat een mooie afbeelding van een gevonden Walvis baculum. Ik heb een screenshot toegevoegd. (Wist niet hoe ik een nette link kon maken naar de download)
Bijlagen
Screenshot_20200811-194459.png


het gepuzzel "wat is het?" is net zo leuk als het vinden, mits er ook een antwoord is...


Plaats reactie