Haaientand breskens

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
binbinneke
Contacteer:
Antw: Haaientand breskens

Bericht door binbinneke » 04 okt 2006, 21:03

Ziezo, probleem opgelost;)
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 04 okt 2006, 21:07

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind de gelijkenis Tussen de eerste twee foto\'s) toch wel groot. Leuk!

Mocht je meer voorbeelden willen zien, dan is er een grondboor&hamer nummer met een doorsnede van een hexanchidae (als ik mij goed herinner) en er is een interessant werk van Cassier over het vasculair systeem van squaliformes. Een doorsnede van Isistius (derde foto) wil ik jullie, om persoonlijke redenen, niet onthouden!

[Bewerkt door Isis op 04-10-2006 om 20:09 NL]

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

fossielengek

Bericht door fossielengek » 04 okt 2006, 21:22

Mooi!
En bedankt voor jullie snelle reacties.

groetjes Jasper

Erik
Antw: Antw: Haaientand breskens

Bericht door Erik » 04 okt 2006, 22:35

frisian-old-age schreef:
Dit patroon wordt veroorzaakt door micro-organismen, door het ontrekken van mineralen c.q voedings-stoffen.
Op E-bay Amerika worden met regelmaat zulke tanden aangeboden met flitsende namen zoals:Very rare \" Lightning\", \"Snowball\" teeth etc.

Ik denk dat dit eerder veroorzaakt wordt doot de exudaten van plantenwortels, en niet door micro-organismen.
Ik heb dergelijke tanden uit Antwerpen uit de wortelzone geplukt.

groeten, Erik

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 04 okt 2006, 22:48

Tandglazuur bestaat uit Fluorapatiet : Ca5 ( PO4 ) 3F. Als dit weggesleten is kom je op het tandbeen. Dit bestaat zoals alle bot uit een dergelijke structuur. Dit kan eventueel opgevuld worden door pyriet en weer afgebroken tot limoniet.
Waar ik weer niet bijkan is dat men tot een determinatie kan overgaan op een eenvoudig fototje! Waar is dit genomen, wat is er afgesleten en waar zit de rest?
A propos , bryozoa zitten normaliter OP een voorwerp en er niet IN. Tevens zijn de \'huisjes\' netjes gerangschikt zodat je de structuur herkent.
Daarom vind ik dat Isis het bij het rechte eind heeft! ;)

[Bewerkt door Plikona op 04-10-2006 om 21:50 NL]

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 04 okt 2006, 22:54

wat zeg ik nu net, op de foto\'s die fossielengek geplaatst heeft zit het ook OP de tand zoals ik al gezegd had...beter lezen in het vervolg, Isis heeft een foto van een ANDERE discussie erbij gehaald om te vergelijken...

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 04 okt 2006, 23:24

hieronymus schreef:
dit is volgens mij OP de tand, tanden waar af en toe bryozoa opzitten heb ik soms ook wel voor
Ok. interessant. Laat maar zien dan die tanden met bryozoa dan kunnen we ze vergelijken.
hieronymus schreef:
wat zeg ik nu net, op de foto\'s die fossielengek geplaatst heeft zit het ook OP de tand zoals ik al gezegd had...beter lezen in het vervolg
Dat is jouw interpretatie hieronymus. Fossielengek zegt volgens mij iets anders.
fossielengek schreef:
Het zit over de hele tand inclusief de wortel. Maar het zit er echt in het glazuur zit erover.
Ik maak hier uit op dat het niet OP maar IN de tand zit (de foto spreekt wat mij aangaat trouwens ook genoeg).
hieronymus schreef:
Isis heeft een foto van een ANDERE discussie erbij gehaald om te vergelijken...
Mea culpa. Ik vond de gelijkenis gewoonweg te frappant en leuk en heb ze om die reden naast elkaar gezet.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 04 okt 2006, 23:25

hieronymus schreef:
wat zeg ik nu net, op de foto\'s die fossielengek geplaatst heeft zit het ook OP de tand zoals ik al gezegd had...beter lezen in het vervolg, Isis heeft een foto van een ANDERE discussie erbij gehaald om te vergelijken...
En waar zie je dat dit OP de tand zit? Ik zie alleen maar botstructuur. Ik zie zelfs niet van welk deel van de tand dit is. :D

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 05 okt 2006, 01:00

Ik ben het eens met Plikona. Misschien een overzichtsfoto van de tand in kwestie, zodat we ons er iets bij kunnen voorstellen?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Hieronymus
Contacteer:

Bericht door Hieronymus » 05 okt 2006, 19:10

Ok, het kan zijn dat ik het fout geinterpreteerd heb, sorry dan! maar toch zou ik graag een foto van de hele tand zien!

@ Isis, da zijn meestal kapotte en lelijke tanden, ik raap ze wel op, maar als ze niet gaaf zijn (wat dikwijls zo is aan de kust) leg ik ze gewoon terug in het zand. Maar ik zal boven eens in een bakje rommelen waar nog een hoop kapotte tanden inzitten uit de tijd dat ik echt alles mee naar huis nam :D

toch een toffe discussie geweest! thanx @ all

Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com

Gesloten