Nummulites uit bekken van Parijs

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Nummulites uit bekken van Parijs

Bericht door nifrec » 28 aug 2020, 15:29

Afgelopen vakantie vond ik in de berm van de weg (daar waar een deel van een heuvel afgegraven is om ruimte te maken voor de weg)
uitgespoelde munt-vormige fossielen. Na verder onderzoek vermoed ik dat het een soort (of meerdere soorten door elkaar) Nummulites is.
Heeft iemand enig idee welke soort het precies zou kunnen zijn, of waar ik materiaal ter determinatie kan vinden (ben nog een beginner met determineren).
Ze hebben meer windingen dan de soorten Nummulites die ik op internet kon vinden, en ze zijn 5-20mm groot (diameter).
Locatie is het dorpje Acy-en-Multien (ter noord-oosten van Parijs), waar Eocene/Paleocene grond aan het oppervlak ligt als ik de geologische kaarten goed begrijp.
Ieder hokje is 5 mm.
Ieder hokje is 5 mm.
NIF_0133.JPG
NIF_0134.JPG
NIF_0135.JPG



 
CipherF15
Junior Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 aug 2020, 20:10
Re: Nummulites uit bekken van Parijs

Bericht door CipherF15 » 30 aug 2020, 21:23

It's interesting how round they are, looking at them from a distance, I'd have thought they were buttons, and not fossiles of living creatures. Did you find them in a natural environment, or among the pebbles on a gravel road?



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Nummulites uit bekken van Parijs

Bericht door nifrec » 31 aug 2020, 12:11

I found them near a road for which parts of a hill were excavated a little (to make the road smoother), revealing the natural sediment layers next to the road. And the nummulites were washed out from these layers by rain, or at least so it seemed. At first I also thought it were just peculiar rocks, until I found one that revealed its internal structure. Some later research revealed it were nummulites, but I do not know which species of the genus (nor whether it is practically possible to find out at all).



Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Re: Nummulites uit bekken van Parijs

Bericht door RobertSpeijer » 31 aug 2020, 21:47

Lise Martens, die de chemische samenstelling van nummulieten bestudeert, laat me weten dat de locatie is gelegen in afzettingen van Lutetiaan of Bartoniaan ouderdom (48-38 Ma). In het Bartoniaan van het Bekken van Parijs komen geen nummulieten voor, dus ze zijn uit zanden van het Lutetiaan. Dan blijft er eigenlijk maar één soort over: Nummulites variolarius. Die is vrij klein, zoals deze.

Als er ook grotere exemplaren bij zouden zitten, zou het eventueel nog N. laevigatus kunnen zijn. Online vind je misschien wel wat goede documentatie over deze twee soorten.


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Nummulites uit bekken van Parijs

Bericht door nifrec » 01 sep 2020, 16:00

Erg bedankt voor de informatie! Ze zijn inderdaad allemaal vrij klein, geen een is groter dan 3 cm (diameter).
Ik vind het ook fijn om te weten uit welk tijdperk (Lutetiaan) ze precies komen, zelf kwam ik niet verder dan Eoceen/Paleoceen met de kaarten die ik nog vinden.
Wanneer ik weer thuis ben (dat zal helaas nog even duren wegen studie) zal ik proberen uit te sluiten of het N. variolarius of N. laevigatus is.




Plaats reactie