Versteende botten?
Versteende botten?
Hallo, ik ken niets van fossielen, maar zou graag willen weten wat dit is. Bij het graven in de tuin heb ik een hele hoop van deze fossielen (?) gevonden. Het voelt zo zwaar als steen, maar het lijkt volgens mij op beenderen.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Re: Versteende botten?
Lijkt op botten maar zijn het niet. Bij botten zie je een botstructuur. Ik denk een soort opgevulde graafgangen, maar iemand herkent dit wel.
Groet,
Niels
Niels
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Niels heeft gelijk, dit zijn iid geen botten maar versteende graafgangen. Waarschijnlijk van silex/vuursteen. Woon je ergens in Limburg? Daar komt dit materiaal vrij veel voor.
Groet,
Johan
Groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
Bedankt voor de reacties, ik woon ongeveer op de grens tussen Vlaams en Waals Brabant. Vlakbij ligt het meerdaalwoud met een zandgroeve waar ik gisteren toevallig dezelfde dingen zag. Op het infobord staat dat er versteende graafgangen van zeewormen te zien zijn.
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Precies! Graafgangen iig. Dat ze van 'zeewormen' zijn zou ik met een korreltje zout nemen. Er zijn ook andere organismen die in de zeebodem graven, bijvoorbeeld kreeftachtigen.
Gezien de locatie komt dit materiaal dan waarschijnlijk uit de Zanden van Brussel (Eoceen). Daar zitten veel van dit soort buisvormige graafgangen in.
groet,
Johan
Gezien de locatie komt dit materiaal dan waarschijnlijk uit de Zanden van Brussel (Eoceen). Daar zitten veel van dit soort buisvormige graafgangen in.
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)