Fossiel hout/ bot, Jura?
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Re: Fossiel hout/ bot, Jura?
Dat maakt het interessant. De vondsten van het Jura van daar zijn sowieso vaak lastig te duiden. Het botmateriaal is fragmentarisch en er is weinig literatuur.
Groet,
Niels
Niels
- pachy-pleuro-whatnot-odon
- Beheerder
- Has thanked: 87 times
- Been thanked: 116 times
Dat her botmateriaal uit de regio vaak lastig te duiden is heb ik inderdaad gemerkt. Ik heb van een verzamelaar die daar vaak zoekt in de loop der tijd het een en ander overgenomen. Maar soms oogt het materiaal me inderdaad bijna als gewone steen, andere keren is het bijzonder verwrongen. De paar stukken die ik van hem heb zijn van de meer duidelijk identificeerbare aard en onverwrongen, maar had inderdaad ook al de indruk dat dit meer de uitzondering dan de norm is.
Het onderstaande stuk bot was bijvoorbeeld redelijk mooi bewaard, maar helaas (naar mijn idee) niet te duiden, en de rots te zwaar om daarvoor mee te slepen: Het volgende moment wordt daarentegen dan weer een volledig en goed bewaarde plesiosaurus of ichthyosaurus peddel gevonden waar je U tegen zegt. Wat dat betreft ben ik er dan ook nog niet over uit of ik de volgende keer weer richting Villers-sur-Mer, of toch nog maar weer Wimereux moet gaan...
'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Het bot op de foto is een mooi voorbeeld. Het gesteente is keihard maar het bot fragiel. Als het bloot komt te liggen erodeert het snel weg. Net als hier langs de kust zijn er veel lokale verzamelaars actief die de krenten uit de pap vissen.amelchers schreef: ↑07 sep 2020, 22:14Dat her botmateriaal uit de regio vaak lastig te duiden is heb ik inderdaad gemerkt. Ik heb van een verzamelaar die daar vaak zoekt in de loop der tijd het een en ander overgenomen. Maar soms oogt het materiaal me inderdaad bijna als gewone steen, andere keren is het bijzonder verwrongen. De paar stukken die ik van hem heb zijn van de meer duidelijk identificeerbare aard en onverwrongen, maar had inderdaad ook al de indruk dat dit meer de uitzondering dan de norm is.
Het onderstaande stuk bot was bijvoorbeeld redelijk mooi bewaard, maar helaas (naar mijn idee) niet te duiden, en de rots te zwaar om daarvoor mee te slepen:
20200826_124005.jpg
Het volgende moment wordt daarentegen dan weer een volledig en goed bewaarde plesiosaurus of ichthyosaurus peddel gevonden waar je U tegen zegt. Wat dat betreft ben ik er dan ook nog niet over uit of ik de volgende keer weer richting Villers-sur-Mer, of toch nog maar weer Wimereux moet gaan...
Groet,
Niels
Niels