wervels noordzee
-
- Junior Lid
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
wervels noordzee
Hallo, ik vond enkele dagen geleden (01/10/20) deze 4 wervels op het noordzee strand ter hoogte van Koksijde. Zou iemand mij kunnen helpen met de determinatie? De kleinste wervel plaats ik bij de beenvissen, maar ik weet niet in hoeverre deze verder kan worden geïdentificeerd. Indien er nog fotos nodig zijn van een of ander detail mag je mij dat gerust laten weten. Alvast bedankt!
Re: wervels noordzee
1 is wervel vis.
2 ik denk een ruggenwervel dier weet ik niet.
3 te kapot ik weet het niet.
4 ik denk van een zeezoogdier.
Groetjes Cèdric.
2 ik denk een ruggenwervel dier weet ik niet.
3 te kapot ik weet het niet.
4 ik denk van een zeezoogdier.
Groetjes Cèdric.
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
wervel 1 is van een vis
wervel 2 lijkt op een halswervel van een zeehond
wervel 3 is een borstwervel of een halve halswervel. als het een halswervel is komt het waarschijnlijk van een neushoorn of mammoet of ander groot zoogdier. als het een borstwervel is weet ik niet welk dier.
wervel 4 is een lendenwervel weet niet welk dier. Misschien een dolfijnachtige.
voor het determineren van botten gebruik ik vaak deze site: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 03690.html
wervel 2 lijkt op een halswervel van een zeehond
wervel 3 is een borstwervel of een halve halswervel. als het een halswervel is komt het waarschijnlijk van een neushoorn of mammoet of ander groot zoogdier. als het een borstwervel is weet ik niet welk dier.
wervel 4 is een lendenwervel weet niet welk dier. Misschien een dolfijnachtige.
voor het determineren van botten gebruik ik vaak deze site: http://www.natuurinformatie.nl/nnm.doss ... 03690.html
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max
instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Nr 3 is een halswervel. Dat zie je aan die gaatjes aan de zijkant. Het is zeker geen mammoet, want die zien er anders uit en zijn veel groter. Je ziet dit bij rund en neushoorn. Ik denk aan rund.
Nr 4 is naar mijn mening geen dolfijnachtige, want die hebben een ronder wervellichaam en niet die uitsteeksels Aan de zijkant. Het is een landzoogdier of misschien is zeehond nog een optie.
Nr 4 is naar mijn mening geen dolfijnachtige, want die hebben een ronder wervellichaam en niet die uitsteeksels Aan de zijkant. Het is een landzoogdier of misschien is zeehond nog een optie.
Groet,
Niels
Niels
-
- Junior Lid
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
Bedankt Cedric, Max en Niels voor de informatie! Recent las ik hier op het forum ook dat zwarte wervels waarschijnlijk uit het Holoceen stammen (vb. 1 en 2) en bruine plakkerige botten uit het Pleistoceen (vb. 3). Gaan jullie hiermee akkoord?
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Het is een soort van vuistregel voor strandvondsten langs de Zuid Hollandse kust, ZM, MV2 en HvH. Het idee is dat die zwarte uit veengrond komen en de bruine, plakkerige uit Pleistocene afzettingen. Je kan daar terecht kritiek op hebben en er zijn uitzonderingen maar ik vind het bruikbaar in de praktijk. Maar of dit ergens anders, bijvoorbeeld in Zeeland, ook zo is weet ik niet. De herkomst is daar weer anders.
Groet,
Niels
Niels
-
- Senior Lid
- Has thanked: 325 times
- Been thanked: 224 times
Kan kloppen inderdaad in Zeeland dat de herkomst verschillend is.
altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.