Sporen in Kalksteen ?
-
- Junior Lid
- Been thanked: 1 time
Sporen in Kalksteen ?
Goedeavond,
paar weken geleden, op het strand in Zandvoort, vond ik deze steen, die volgens mij kalkhoudend was.
Thuis merkte ik dat de steen, als het er een is, op verschillende plaatsen enkele "sporen" heeft. Ik weet niet of het een spons is of een wormachtige dieren of Bryozoa of sporen van andere dieren die ik niet ken. Helaas heb ik er nog steeds geen idee van, pas bij nader inzien merkte ik dat het meer is dan alleen een gladde steen ....
Misschien weet iemand dat of kan hij mij vertellen wat het zou kunnen zijn en misschien kan iemand zeigen hoe oud het is. Hier een paar foto's, helaas niet in de beste kwaliteit ...
Bedankt voor het kijken.
paar weken geleden, op het strand in Zandvoort, vond ik deze steen, die volgens mij kalkhoudend was.
Thuis merkte ik dat de steen, als het er een is, op verschillende plaatsen enkele "sporen" heeft. Ik weet niet of het een spons is of een wormachtige dieren of Bryozoa of sporen van andere dieren die ik niet ken. Helaas heb ik er nog steeds geen idee van, pas bij nader inzien merkte ik dat het meer is dan alleen een gladde steen ....
Misschien weet iemand dat of kan hij mij vertellen wat het zou kunnen zijn en misschien kan iemand zeigen hoe oud het is. Hier een paar foto's, helaas niet in de beste kwaliteit ...
Bedankt voor het kijken.
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Re: Sporen in Kalksteen ?
Dit is geen kalksteen maar vuursteen......
tenminste een variant daarvan.
De fossiele overblijfselen ern zijn vooral resten van bryozoen.
tenminste een variant daarvan.
De fossiele overblijfselen ern zijn vooral resten van bryozoen.
Time fades away (Neil Young)
-
- Junior Lid
- Been thanked: 1 time
Bedankt Tom, dat verklaart veel. Kun je zien of de bryozoen ecent of fossiel zijn?
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Volgens mij is dit geen echte vuursteen Tom. Het lijkt mij eerder een stuk kalksteen dat gedeeltelijk gesilificeeed is.
Deze stukken worden de laatste tijd geregeld op onze stranden gespoten bij zandsuppleteis, en zijn waarschijnlijk op de Noordzeebodem terecht gekomen als ice rafted debris.
De precieze ouderdom van de kalk is niet bepaald, maar deze dateert iig uit het Boven Krijt. De bryozoa die er in zitten dus ook.
Groet
Johan
Deze stukken worden de laatste tijd geregeld op onze stranden gespoten bij zandsuppleteis, en zijn waarschijnlijk op de Noordzeebodem terecht gekomen als ice rafted debris.
De precieze ouderdom van de kalk is niet bepaald, maar deze dateert iig uit het Boven Krijt. De bryozoa die er in zitten dus ook.
Groet
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 634 times
Je mag het van mij ook verkiezelde kalksteen noemen. Volgens mij noemen Duitse zwerfsteen verzamelaars dit Danflint.
Time fades away (Neil Young)