MV2: Proximale phalange carnivoor?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Re: MV2: Proximale phalange carnivoor?

Bericht door Schouwenburg » 16 nov 2020, 19:33

Ik maak ook regelmatig fouten. Ik vind het fijn als ik daar op gewezen wordt. Dat maakt het leren makkelijker.


Charlie

 
Gebruikersavatar
knaapjvd
Senior Lid
Berichten: 599
Lid geworden op: 12 okt 2014, 22:57
Locatie: Westland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Re: MV2: Proximale phalange carnivoor?

Bericht door knaapjvd » 16 nov 2020, 20:24

Schouwenburg schreef: 16 nov 2020, 18:55 Dit is een tweede phalanx van een bruine beer. Dit is kenmerkend een tweede phalanx, goed zichtbaar op het proximale articulatievlak en de toegeknepen vorm aan de bovenzijde van het distale -vlak. Bij een leeuw is op die plaats een verbreding waarover de laatste koot kan kantelen (intrekken nagel).
Ik zie het nu ook, nu ik weet waar ik op moet letten. Dank!
Kan men ook - door de wat slanke vorm - stellen dat het om een voorpoot gaat?


Groeten,
Joost

Schouwenburg
Berichten: 3102
Lid geworden op: 14 feb 2012, 19:35
Been thanked: 45 times
Re: MV2: Proximale phalange carnivoor?

Bericht door Schouwenburg » 18 nov 2020, 16:13

Hela, ik maak ook fouten. Dus niet zo maar alles aannemen en controleren. Als ik een fout maak wil ik dat graag horen, want daar kan ik van leren.


Charlie

Gebruikersavatar
knaapjvd
Senior Lid
Berichten: 599
Lid geworden op: 12 okt 2014, 22:57
Locatie: Westland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 15 times
Re: MV2: Proximale phalange carnivoor?

Bericht door knaapjvd » 21 nov 2020, 13:46

Wat ik bedoelde, Charlie, is dat ik aan de hand van jouw informatie gericht ben gaan zoeken bij vergelijkingsmateriaal (op papier) van de kootjes van de bruine beer. Daarin denk ik inderdaad mijn stuk te herkennen.
Ook al heb ik goede redenen om jouw deskundigheid te vertrouwen, probeer ik altijd mezelf te overtuigen, door de hier verkregen input alsnog te toetsen.

Ik zit nog met een vraag over een bochtje, maar dat komt wel een keer op een determinatie dag.


Groeten,
Joost


Plaats reactie