Minitandje uit het Krijt.

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door masteroffossiles » 14 jan 2021, 18:31

Doet mij denken aan een Scyliorhinus tandje.
Vind je veel van dit soort spul in Kunrade? Ik ken die groeve niet echt als een zeer fossielrijke plek.
Gr,
Sander



 
stiek
Berichten: 1567
Lid geworden op: 10 feb 2007, 16:09
Been thanked: 12 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door stiek » 14 jan 2021, 20:53

Plicatoscyllium minutum.


Hans

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door Lugo » 14 jan 2021, 22:29

Hans,

bedankt voor de determinatie.
Bij mijn opzoekwerk had ik Plicatoscyllium minutum(Forir, 1887) als een mogelijke kandidaat gezien. Maar omdat ik bij het eerste tandje in dit topic ook al bij die soort uitkwam en uiteindelijk verkeerd zat, twijfelde ik toch sterk. Dus leek het mij geraadzaam om beroep te doen op deskundigen terzake.

Sander,

het gruis, waar dit tandje uit komt, is jaren geleden verzameld door een collega en heb ik gekregen om uit te zoeken op bryozoa.
Ik ben zelf nooit in de groeve geweest en bij mijn weten is deze ook niet meer toegankelijk.
Dus meer kan ik er niet over vertellen.

Beste groeten,

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door masteroffossiles » 14 jan 2021, 23:11

Beste Hans en Lugo,
Ik dacht eerst ook aan Plicatoscyllium, maar bij het opzoeken daarvan die ik dat deze tanden eigenlijk altijd 4 bijspitsen lijken te hebben. Scyliorhinus heeft ook posities waar er maar 2 bijspitsen zijn, en lijkt ook meer van die rimpels te hebben op de 'voorkant' (labial view) dan Plicatoscylium. Ook is Plicatoscylium altijd wat breder en forser dan de tand die jij laat zien, die er wat mij betreft vrij 'gracile' uit ziet, meer zoals Scyliorhinus.
Ook lijkt de midden spits bij Plicatoscyllium wat meer verbonden te zijn met de zijspitsen en steekt hij er niet zo heel ver uit. bij Scyliorhinus staat de middenspits meer los en is in verhouding een stuk langer dan de bijspitsen. Ook de onderkant van Plicatoscylium tanden aan de 'voorkant' (labial) waar hij overgaat naar de wortel is altijd rond, waardoor de gehele tand een soort balletje met wat puntjes lijkt, terwijl bij Scyliorhinus deze overgang recht tot zelfs concaaf is.
Vergelijk mijn woorden maar even met deze afbeeldingen, dan denk ik dat je begrijpt wat ik bedoel:
Plicatoscyllium:
https://www.cretaceousatlas.org/wp-cont ... 50px-2.png
Scyliorhinus:
https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... -KmyOl3pag

dus even een opsomming:
Plicatoscyllium:
- eigenlijk altijd 5 spitsen
- gedrongen/bonkige vorm
- licht gerimpeld op de labiale zijde
- middelste spits is in verhouding niet heel erg uitspringend
- onderkant van het enamel (labiale zijde) staat bol/heeft een beetje een kont vorm (twee bollen)

Scyliorhinus:
+ heeft posities met maar 3 spitsen
+ wat langgerekter, gracile
+ heeft zeer duidelijke rimpels op de labiale zijde
+ middelste spits staat redelijk los van de bijspitsen en is een stuk langer
+ onderkant van het enamel (labiale zijde) staat recht tot concaaf (tegenovergestelde van bol, dus hol)

Op basis daarvan denk ik persoonlijk dat het Scyliorhinus is.


Over het gruis zelf, dan ben je echt een geluksvogel, er zijn denk ik weinig mensen die haaientandjes uit Kunrade hebben. Ik kende hiervoor eigenlijk alleen Baculites knorrianus als fossiel van die locatie. Mag je de haaientandjes wel zelf houden aangezien je collega alleen geïnteresseerd is in de bryozoa?

Gr,
Sander



Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door FossilDude » 16 jan 2021, 13:10

Ik ga met Sander mee hierin: voor mij zou dit ook een Scyliorhinus zijn.

groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door Lugo » 16 jan 2021, 16:40

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties.

Als ik de link naar Plicatoscyllium minitum open, dan is de vorm en de plaatsing van de bijspitsen inderdaad nogal verschillend van mijn exemplaar.
Spijtig genoeg krijg ik een error melding als ik de andere link (naar Scyliorhinus) probeer te openen. Hier kan ik de vergelijking dus niet maken.
Ik heb wel een handboek van Cappetta, 2004, maar de afbeeldingen van de tanden van de Scyliorhinidae, daarin afgebeeld, komen ook niet helemaal overeen met mijn specimen. Het zou kunnen dat de soorten, daarin vermeld, verschillen van dit Maastrichtiaan exemplaar en dan ook eventueel de opbouw van de tanden.

In het laatste deel van dat gruis, dat ik aan het uitzoeken ben omwille van de mooie bryozoa, kwam zowaar nog een derde mini-tandje tevoorschijn.
Hiervan denk ik dat het wel eens een Squatina sp. zou kunnen zijn. Maar nogmaals, ik begeef mij op glad ijs als ik deze tandjes probeer te determineren.

Lugo
Bijlagen
IMG_4356 (2).JPG
IMG_4358 (2).JPG


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door Dino15 » 16 jan 2021, 17:08

Dit tandje lijkt mij Inderdaad ook squatina sp. Maar als je een foto kunt maken van de mesiale zijde (zijkant) kan ik het beter beoordelen, namelijk squatina heeft een voor uit stekende wortel en staat daar rechtop en kan nauwelijks op de linguale en labiale zijde liggen. Als je dat probeerd gaat hij meteen weer rechtop staan.

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(

Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door masteroffossiles » 16 jan 2021, 23:47

voor de Scyliorhinus tanden, type 1 op deze website, maar dan is het waarschijnlijk een iets andere positie met een in verhouding kleinere middelste spits.
http://fossilsofnj.com/shark/scyliorhinus_II.htm
mocht deze link niet werken (is niet beveiligt) dan is het nummer 6 vanaf links in deze lijst:
https://www.google.com/search?q=scylior ... 80&bih=939

Dit laatste tandje is volgens mij ook een Squatina.
vergelijk hem maar met het materiaal hier op de website en hier:
https://natuurtijdschriften.nl/pub/405832
(pagina 141, nummer 4)

Om het even compleet te maken, je eerste tandje is inderdaad een H. rugosus en ook het cephalopoden bek stukje lijkt een R. donetzensis te zijn, op basis van dit artikel:
https://natuurtijdschriften.nl/pub/405161
waarin wordt aangedragen dat dit het enige genus en species is in Maastricht (ook gevonden in de kunrader kalksteen zoals het lijstje in dit artikel aangeeft op pagina 90). Wellicht dat er na 1980 nog wel andere soorten zijn gevonden, maar daar kon ik zo snel even niets over vinden.
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1681
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door Lugo » 17 jan 2021, 10:34

Nogmaals iedereen hartelijk dank voor de uitgebreide en overtuigende reacties.
Ik ga er nu ook vanuit dat het tweede tandje in dit topic een Scyliorhinus sp. is.
De afbeeldingen op de toegevoegde links zijn duidelijk, ook voor de andere specimen.
Ter vervollediging heb ik ook nog een mesiale opname gemaakt van het laatste tandje en daar is een duidelijke vooruitstekende knobbel zichtbaar aan de linguale zijde, die trouwens ook al enigszins merkbaar is op het linguale aanzicht van een eerder geplaatste foto
Ook de test, nl. het op de labiale of linguale zijde leggen van het tandje, lukt nauwelijks en het tandje 'springt' steeds terug recht.

Beste groeten,

Lugo
Bijlagen
IMG_4362 (2).JPG


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Minitandje uit het Krijt.

Bericht door Dino15 » 17 jan 2021, 11:12

Dan is het zeker een squatina, prachtig tandje! :D

Mvg.

Nick.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(


Plaats reactie