'Snavel' van Nautilus?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
nifrec
Senior Lid
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
'Snavel' van Nautilus?

Bericht door nifrec » 29 jan 2021, 22:03

Lang geleden hebben we in Carniol (Aptiaan, Krijt) in Frankrijk deze objecten gevonden.
Altijd een raadsel wat het was, totdat op het forum een post met een rhyncholiet verscheen (viewtopic.php?f=5&t=37262). Deze veel groter zijn dan die van Lugo, komt de vorm wel erg overeen.
Zouden deze ook 'snavels' zijn van nautili (of andere inktvissen)?
Exemplaar #1
Exemplaar #1
Exemplaar #2. Deze is wat groter, vooral wat dikker, dan exemplaar #1. Of dat betekent dat het een andere soort is weet ik niet.<br />Ik heb trouwens van deze ook fotos van alle kanten, mocht dat nodig zijn.
Exemplaar #2. Deze is wat groter, vooral wat dikker, dan exemplaar #1. Of dat betekent dat het een andere soort is weet ik niet.
Ik heb trouwens van deze ook fotos van alle kanten, mocht dat nodig zijn.

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: 'Snavel' van Nautilus?

Bericht door masteroffossiles » 29 jan 2021, 22:24

jazeker dit zijn ook nautilus snaveltjes.
Welke soort weet ik niet, waarschijnlijk heten de soorten uit het Aptien van Frankrijk anders dan die uit het Maastrichtien van Nederland/België.
Gr,
Sander

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 29 jan 2021, 22:28

Bedankt! Nu weet ik in ieder geval in welke richting ik verder kan zoeken
(ik wist eerst niet eens of het een schelp, tand of ander dier was :?)

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 29 jan 2021, 22:38

Yes! Fijn dat je ze toch meegenomen hebt, ondanks dat je niet precies wist wat het was.

Leuke vondsten.

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

masteroffossiles
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times

Bericht door masteroffossiles » 29 jan 2021, 22:41

hier staan nog een paar bronnen in die je kan raadplegen, o.a. een over zuid oost franse Aptien Rhyncholieten:
https://www.zobodat.at/pdf/ANNA_112A_0627-0658.pdf
Gr,
Sander

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 30 jan 2021, 12:34

masteroffossiles schreef: 29 jan 2021, 22:41 hier staan nog een paar bronnen in die je kan raadplegen, o.a. een over zuid oost franse Aptien Rhyncholieten:
https://www.zobodat.at/pdf/ANNA_112A_0627-0658.pdf
Gr,
Sander
Erg bedankt!
Het puzzelen gaat denk ik nog wel even duren,
maar ik laat het weten mocht ik een conclusie durven te trekken ;).

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 30 jan 2021, 22:36

Oke, aan de hand van de kenmerken die genoemd worden in Riegraf & Moosleitner (2010), Barremian rhyncholites (Lower Cretaceous Ammonoidea: calcified upper jaws) from the Serre de Bleyton (Département
Drôme, SE France)
, durf ik ze te determineren als Rhynchoteuthis sp. (geen nautilus maar ammonieten):
In contrast to the nautilid upper jaws they
show a broad longitudinal furrow on the dorsal side of the shaft and a longitudinal ridge
on the ventral side of the hood.
(In de paper staat een afbeelding met de termen uitgelegd, deze omschrijving komt duidelijk overeen met mijn fossielen).

Dit zou trouwens het enige genus zijn dat nog voorkwam sinds het Aptiaan:
In Aptian deposits Rhynchoteuthis occurs exclusively, often in large individuals, but always quite scarce, in SE France and the Crimea (Till 1910: 412, 416, 418, 419, 420; 1911: 361; Shimansky &
Nerodenko 1983: 36).
Maar deze namen verwijzen alleen naar de snavels, de rest van de beesjes hebben waarschijnlijk een andere naam gekregen of zijn nog onbekent, maar men weet niet welke schelpen bij de snavels horen:
We, therefore, prefer collective names as are given in Riegraf & Schmitt-Riegraf (1995, 1998) due to
the fact that rhyncholite “species” are no true biological species and that such collective
taxa could represent several species or even genera in the corresponding ammonites.

De soorten worden beschreven in de boeken Fossilium Catalogus I: Animalia. Pars 134 en - Pars 135, maar ik heb helaas geen toegang tot deze (ze zijn niet digitaal beschikbaar, anders had ik misschien met geluk via de proxy van de universiteit toegang gehad -- ik zit op een technische universiteit, maar heb toch toegang tot verassend veel paleontologie publicaties ;) )

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 31 jan 2021, 10:42

* Het enige rhynchoteuthid (subset van rhyncholieten waartoe mijn exemplaren de kenmerken vertonen) genus dat sinds het Aptiaan voorkomt bedoelen ze denk ik, maar misschien bedoelen ze alle rhyncholieten. In ieder geval, mijn exemplaren zouden Rhynchoteuthis sp. zijn (als ik het goed begrijp).

FossilDude
Administrator
Has thanked: 327 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 31 jan 2021, 12:30

nifrec schreef: 31 jan 2021, 10:42 * Het enige rhynchoteuthid (subset van rhyncholieten waartoe mijn exemplaren de kenmerken vertonen) genus dat sinds het Aptiaan voorkomt bedoelen ze denk ik, maar misschien bedoelen ze alle rhyncholieten. In ieder geval, mijn exemplaren zouden Rhynchoteuthis sp. zijn (als ik het goed begrijp).
Leuk! Eentje voor in het determinatiesysteem dan?

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

nifrec
Senior Lid

Bericht door nifrec » 31 jan 2021, 16:20

FossilDude schreef: 31 jan 2021, 12:30 Leuk! Eentje voor in het determinatiesysteem dan?
Ik heb hem toegevoegd :)

Plaats reactie