Determinatie verzoek: Haaientanden Oosterzele (Eoceen)
- ziggycardon
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 52 times
Determinatie verzoek: Haaientanden Oosterzele (Eoceen)
Hallo allemaal, ik heb recent een 30-tal haaientanden gekocht die gevonden zijn in Oosterzele, Lede Formatie (Eoceen, Lutetiaan, 44 miljoen jaar oud).
Ik groot deel van de tanden zijn gedetermineerd op enkele na, ik hoopte dat sommige onder jullie misschien kunnen helpen met deze twijfelgevallen.
Alvast bedankt!
Tand 1: Brachycarcharias lerichei of een upper lateral Hypotodus verticalis?
Tand 2: Een Hypotodus verticalis (upper anterior)? Er zijn geen striaties aanwezig zoals je bij Striatolamia macrota zou verwachten.
Tand 3: Een Hypotodus verticalis (lower anterior)? Er zijn geen striaties aanwezig zoals je bij Striatolamia macrota zou verwachten.
Tand 4: Mijn favoriete tand uit de mix, Hypotodus verticalis of eventueel Jaekelotodus robustus of wat anders?
Tand 5: Op het internationaal fossielen forum dacht iemand dat het eens Physogaleus segundus zou kunnen zijn terwijl ik zelf eerder neigde richting Xiphodolamia ensis
Tand 6: Een zandtijgerhaai, maar dewelke?
Ik groot deel van de tanden zijn gedetermineerd op enkele na, ik hoopte dat sommige onder jullie misschien kunnen helpen met deze twijfelgevallen.
Alvast bedankt!
Tand 1: Brachycarcharias lerichei of een upper lateral Hypotodus verticalis?
Tand 2: Een Hypotodus verticalis (upper anterior)? Er zijn geen striaties aanwezig zoals je bij Striatolamia macrota zou verwachten.
Tand 3: Een Hypotodus verticalis (lower anterior)? Er zijn geen striaties aanwezig zoals je bij Striatolamia macrota zou verwachten.
Tand 4: Mijn favoriete tand uit de mix, Hypotodus verticalis of eventueel Jaekelotodus robustus of wat anders?
Tand 5: Op het internationaal fossielen forum dacht iemand dat het eens Physogaleus segundus zou kunnen zijn terwijl ik zelf eerder neigde richting Xiphodolamia ensis
Tand 6: Een zandtijgerhaai, maar dewelke?
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
- ziggycardon
Re: Determinatie verzoek: Haaientanden Oosterzele (Eoceen)
Tand 7:
Alvast bedankt!
Dit waren alle tanden waarin ik twijfel over de juiste determinatie, ik weet dat er verschillende haaientanden experten aanwezig zijn op dit forum die bekend zijn met de locatie in Oosterzele dus ik ben benieuwd wat jullie van deze tandjes denken. Alvast bedankt!
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.
- alberto shark
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 59 times
Hallo Ken,
je kunt hiervoor eens kijken op deze site: http://users.skynet.be/somniosus/Homepage_set.htm en dan klikken op Eocene.
De maker hiervan heeft daar jarenlang veel gevonden en samen met een andere auteur een fraai boek erover gemaakt wat je mogelijk nog kunt aankopen op: http://www.palaeontos.be/p1/pf1.html
Ik heb er ook een mooie collectie van uit Balegem waar het dezelfde laag betreft.
Succes met determineren
je kunt hiervoor eens kijken op deze site: http://users.skynet.be/somniosus/Homepage_set.htm en dan klikken op Eocene.
De maker hiervan heeft daar jarenlang veel gevonden en samen met een andere auteur een fraai boek erover gemaakt wat je mogelijk nog kunt aankopen op: http://www.palaeontos.be/p1/pf1.html
Ik heb er ook een mooie collectie van uit Balegem waar het dezelfde laag betreft.
Succes met determineren

- ziggycardon
Dankje Albert, de Somniosus website is inderdaad een handige website en ik heb ze in combinatie met paleontica gebruikt voor de determinaties naast wat hulp van enkele leden van The Fossil Forum.alberto shark schreef: ↑11 feb 2021, 17:01 Hallo Ken,
Succes met determineren![]()
Deze 7 tandjes waren de enige waar ik zelfs met behulp van de website niet heel erg zeker van ben.
Heel erg bedankt ook voor de boek tip, deze kende ik nog niet. Ik ga me hem misschien wel aanschaffen.

- alberto shark
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 59 times
]Graag gedaan. Bijgaand nog een impressie van een aantal Otodus tanden in mijn verzameling, mijn favoriete soort. Er zitten ook een paar bij uit Oosterzele (rechtsboven). Hopelijk heb jij er ook wat van uit deze lokatie.
[attachment=0]sokolovi-3.JPG[/attachment
[attachment=0]sokolovi-3.JPG[/attachment
- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
@ziggycardon: probeer voor de determinatie van haaientanden altijd foto's van de verschillende zijdes van de tand te plaatsen. Met 1 foto per tand maak je het een stuk lastiger.
Tand 1 is een upper lateral van Hypotodus verticalis (brede kroon, bijspitsen vrij dicht tegen de kroon aan)
Tand 2 doet mij meer aan een UA3 van Striatolamia macrota denken. (De kroon is wat te smal en de bijspitsen te klein voor Hypotodus verticalis. Kan je kijken of je sporen van striaties op de kroon ziet?
Tand 3 zou inderdaad een Hypotodus verticalis kunnen zijn, maar hier heb je echt een foto van de andere kant van de tand nodig...
Tand 4: De relatief grote, naar binnen buigende bijspitsen doet vermoeden dat het om een anterior van Jaekelotodus robustus gaat idd.
Tand 5: Ik ga mee met de mensen van het IFF, dit lijkt mij een Physogaleus secundus, de knik in de kroon is kenmerkend. Xiphodolamia heeft niet zo'n duidelijke voedingsgroef. Let op de spelling, overigens. secundus met een c.
Tand 6: Moeilijk wat van te zeggen, zijn beide foto's van dezelfde tand? de onderste lijkt veel langer? In ieder geval moeilijk wat van te zeggen zonder foto van de andere zijde.
Tand 7: Zou ik graag ook foto's van verschillende zijdes willen zien.
groet,
Johan
Tand 1 is een upper lateral van Hypotodus verticalis (brede kroon, bijspitsen vrij dicht tegen de kroon aan)
Tand 2 doet mij meer aan een UA3 van Striatolamia macrota denken. (De kroon is wat te smal en de bijspitsen te klein voor Hypotodus verticalis. Kan je kijken of je sporen van striaties op de kroon ziet?
Tand 3 zou inderdaad een Hypotodus verticalis kunnen zijn, maar hier heb je echt een foto van de andere kant van de tand nodig...
Tand 4: De relatief grote, naar binnen buigende bijspitsen doet vermoeden dat het om een anterior van Jaekelotodus robustus gaat idd.
Tand 5: Ik ga mee met de mensen van het IFF, dit lijkt mij een Physogaleus secundus, de knik in de kroon is kenmerkend. Xiphodolamia heeft niet zo'n duidelijke voedingsgroef. Let op de spelling, overigens. secundus met een c.
Tand 6: Moeilijk wat van te zeggen, zijn beide foto's van dezelfde tand? de onderste lijkt veel langer? In ieder geval moeilijk wat van te zeggen zonder foto van de andere zijde.
Tand 7: Zou ik graag ook foto's van verschillende zijdes willen zien.
groet,
Johan
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- ziggycardon
@FossilDude Heel erg bedankt voor de hulp en tips! Hier zijn wat meer foto's van de tandjes.
Tand 2: Deze is wellicht zoals je zegt een Striatolamia macrota, met de microscoop zijn vage striaties zichtbaar
Tand 3:
Tand 2: Deze is wellicht zoals je zegt een Striatolamia macrota, met de microscoop zijn vage striaties zichtbaar

Tand 3:
- Bijlagen
-
- 16132137457178392 (1).jpg (145.84 KiB) 1643 keer bekeken
- ziggycardon
Tand 6: Ik had misschien moeten vermelden dat de 2de foto met een macrolens was genomen om de details beter te zien. Hier alvast wat meer foto's van verschillende zijden.
Tand 7:
Heel erg bedankt alvast voor alle hulp!
@alberto shark prachtige auriculatus tanden, tot nu toe heb ik nog geen Otodus tanden van Oosterzele al staat de Auriculatus wel nog op de verlanglijst hier.
Tand 7:
Heel erg bedankt alvast voor alle hulp!
@alberto shark prachtige auriculatus tanden, tot nu toe heb ik nog geen Otodus tanden van Oosterzele al staat de Auriculatus wel nog op de verlanglijst hier.

- FossilDude
- Administrator
- Has thanked: 327 times
- Been thanked: 310 times
- Contacteer:
Hey,
Bedankt voor de foto's.
Tand 2 is inderdaad een UA3 van Striatolamia macrota.
De kroon van tand 3 is opvallend smal, dat doet inderdaad vermoeden dat het om Hypotodus verticalis gaat.
Tand 6 is een upper lateral van Sylvestrilamia teretidens. Opvallendde kenmerken zijn de kroon die aan de basis met een knik breder wordt, de puntige korte bijspitsen en de in een v-vorm uiteenstaande wortels. Dit alles onderscheid deze soort van andere odontaspids uit het Eoceen.
Tand 7 weet ik niet zeker. Het lijkt een odontaspid te zijn. De ronde wortels in U vorm doen een beetje denken aan Brachycarcharias lerichei maar de kroon is wel erg smal daarvoor... Het tandje lijkt erg slank en klein te zijn. Dus dan kom ik uit bij een lower anterior van Sylvestrilamia teretidens, zij het met een slag om de arm.
Bedankt voor de foto's.
Tand 2 is inderdaad een UA3 van Striatolamia macrota.
De kroon van tand 3 is opvallend smal, dat doet inderdaad vermoeden dat het om Hypotodus verticalis gaat.
Tand 6 is een upper lateral van Sylvestrilamia teretidens. Opvallendde kenmerken zijn de kroon die aan de basis met een knik breder wordt, de puntige korte bijspitsen en de in een v-vorm uiteenstaande wortels. Dit alles onderscheid deze soort van andere odontaspids uit het Eoceen.
Tand 7 weet ik niet zeker. Het lijkt een odontaspid te zijn. De ronde wortels in U vorm doen een beetje denken aan Brachycarcharias lerichei maar de kroon is wel erg smal daarvoor... Het tandje lijkt erg slank en klein te zijn. Dus dan kom ik uit bij een lower anterior van Sylvestrilamia teretidens, zij het met een slag om de arm.
Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)
- ziggycardon
Heel erg bedankt voor de hulp @FossilDude , dit heeft me enorm vooruit geholpen!
Ik ben blij dat ze nu zo goed als allemaal gedetermineerd zijn!
Ik ben blij dat ze nu zo goed als allemaal gedetermineerd zijn!