Mons bekken haaientanden

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Mons bekken haaientanden

Bericht door masteroffossiles » 17 mar 2021, 17:45

Beste Forumleden,

Aangezien ik zo’n beetje al mijn Liège-Maastricht-Aachen area materiaal heb laten zien, wilde ik ook even mijn verdere Belgische Krijt materiaal de revue laten passeren. Wellicht dat jullie hier ook wat ervaring mee hebben. Het gaat om drie tanden. Links boven een tandje uit Obourg. Het probleem met dit tandje is dat ik de soort niet echt kan identificeren. Ook de formatie is mij niet bekend, en ik ben de contact gegevens vergeten te vragen aan de verkoper op de laatste paleontica beurs in Ede. Mijn gok is dat het uit de Craie d’Obourg komt. Ik heb geen artikel gevonden met veelvoorkomende haaientanden van deze locatie. Wellicht dat iemand hier dat wel heeft? En wellicht herkent iemand het labeltje, de man had een stuk of 50 van dit soort doosjes te koop.

De tand daarnaast is een Pseudocorax Laevis. Komt uit de oude collectie van Guy Antoine. Zou uit de craie d’Obourg van Ciply komen, maar de diepste laag die ik van de Ciply groeves ken is Spiennes, en Obourg ligt daar nog onder. Ook is het dezelfde matrix als het tandje uit Obourg. Aangezien de vorige eigenaar de tand zonder label kreeg en alleen wist dat Guy Antoine in de buurt van Mons zocht denkt hij dat het Ciply is, maar dat is dus niet zeker. Komt deze tand dan uit Obourg? Of is Ciply wel mogelijk?

De derde tand komt uit Ciply. Maar welke formatie weet ik niet. Ik geloof dat er in het gebied van Ciply van boven naar beneden in het krijt een hardground is, dan de craie phosphatee de Ciply en dan de Craie de Spiennes. Ik denk dat het wellicht uit de Craie phosphatee komt, heeft iemand hier ervaring mee? Er is mij bevestigd dat er tanden die er zo uitzien gevonden worden in Ciply, maar die persoon wist niet exact uit welke laag zijn exemplaar kwam.

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoord,
Met vriendelijke groet,
Sander
Bijlagen
31EBD157-6D00-459A-9942-B851411FA50F.jpeg
539F8E3A-3786-433F-BC08-2C967F979F61.jpeg
CB435539-EA96-4EC1-A342-E0CD49B7F2C5.jpeg
ED6854AD-6FDB-4B7D-952E-B540E72D0120.jpeg



 
Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Mons bekken haaientanden

Bericht door masteroffossiles » 17 mar 2021, 18:00

Ik zie dat doordat ik dit via mijn telefoon heb gestuurd qua foto's een beetje verkeerd is gegaan. de eerste foto staat onderaan en alle foto's zijn 45 graden linksom gekanteld. als je op de foto klikt wordt hij wel goed gezet.
Mijn stratigrafische informatie over de Ciply omgeving heb ik trouwens van pagina 24 (Fig. 20&21) van deze paper:
https://www.researchgate.net/publicatio ... rchaeology



Gebruikersavatar
masteroffossiles
Berichten: 1287
Lid geworden op: 06 feb 2007, 20:21
Has thanked: 27 times
Been thanked: 9 times
Re: Mons bekken haaientanden

Bericht door masteroffossiles » 24 mar 2021, 14:47

Dit topic is volgens mij een beetje ondergesneeuwd (of het is een moeilijk onderwerp) dus ik breng hem hierbij nog een keer onder de aandacht. Mocht je iemand kennen die hier wat meer thuis in is mag je me ook een pb'tje sturen.
Gr,
Sander



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Mons bekken haaientanden

Bericht door hubertus68 » 24 mar 2021, 16:10

Hoi Sander,

in Voigt, 1957 was in St. Symphorien bij Ciply toen een profiel ontsloten dat in het Boven-Maastrichtien tot het Montien lag.
Het Danien blijkt daar niet ontsloten geweest te zijn, maar wel in Mons zelf. Hier de link naar de publicatie:
http://biblio.naturalsciences.be/rbins- ... ozoen_1948

Beste groeten,
Oliver




Plaats reactie