haaientandenkenners

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Supergraver
Antw: haaientandenkenners

Bericht door Supergraver » 10 okt 2006, 21:46

Afbeelding

een paar kleintjes uit de Peace River.

Gr

Martijn

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 10 okt 2006, 22:44

Ok, thanks Martijn!

Je afgebeelde tandjes sterken me alleen maar in mijn twijfel. Jouw tandjes zijn zondermeer 100% Otodontidae. Het tandje van Fons wijkt mijn inziens nogal af en zou ik zelf mogelijk in de Lamnidae willen plaatsen.

Afwijkingen van getoonde tandje mbt wat ik verwacht voor posterieure Carcharocles sp.:
- Te plat/dun, ook voor die grootte; ok dit is een lastig kenmerk om te zien vanaf een foto
- Kroon/wortel overgang lijkt een duidelijke rand te zijn, dat is normaal niet aanwezig of minder sterk bij carcharocles
- Worteltakken staan in een scherpere hoek dan ik zou verwachten voor die tandpositie Carcharocles sp.
- Op de eerste foto tussen de physogaleussen lijkt het tandje een centraal foramen te hebben, dat heeft Carcharocles niet.

Enkele van bovenstaande afwegingen zijn misschien te betwisten, zeker omdat we een hele range aan Carcharocles species moeten meenemen en de door mij opgesomde afwijkingen het sterkste gelden voor C.megalodon.

Daarnaast is het specimen niet in perfecte staat en zijn kenmerken als wel of geen centraal foramen lastig te zien vanaf een foto. Als altijd zou je het tandje vast moeten hebben om het echt goed te kunnen bekijken.

Desalnietemin wijkt het tandje m.i. dusdanig af van de norm voor carcharocles dat ik ook Lamnidae zou overwegen.

gr Pepijn

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 11 okt 2006, 00:00

Dat tandje is gewoon een Carcharocles, mogelijk C. auriculatus.

Erik
Antw: Antw: haaientandenkenners

Bericht door Erik » 11 okt 2006, 20:09

isis schreef:

Desalnietemin wijkt het tandje m.i. dusdanig af van de norm voor carcharocles dat ik ook Lamnidae zou overwegen.
Hoi,

Isis heeft bij nader inzien wel een punt...

Tegen Carcharocles blijft de zeer lage wortel van het fossiel pleiten. Het tandje is veel te slank. Bij de boven afgebeelde meg\'s valt de dikke bolle wortel op. Die is al aanwezig bij C. angustidens maar m.i. ook al bij posterieure tanden van Otodus (ik denk maar even aan de dikke tandjes uit Egem).

Posterieure auriculatus ken ik niet, maar als deze zich in een directe evolutionaire lijn bevind met otodus - angustidens - meg, dan vind ik het vreend (heel vreemd) dat deze tand daartussen zou passen.

Bij Isurus lijken de posterieure tanden mesio-distaal korter te worden. Elasmo heeft mooie afbeeldingen. Het zal geen isurus zijn.

Paleocarcharodon zou wellicht kunnen, maar is wat te exotisch... Een soort dichterbij zou handiger zijn...

Van hastalis ken ik deze vorm niet zo, maar zou dit bij Carcharodon carcharias niet kunnen voorkomen? Die heeft relatief zeer brede zijtanden, en in de bovenkaak zit er posterieur een tandje dat er verdacht veel in de buurt lijkt te komen.

Ik ben thans sterk geneigd Isis te volgen in zijn argumentatie, en ben zeer benieuwd of iemand plaatjes van posterieure C. carcharias kan posten.

groeten, Erik

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 11 okt 2006, 20:13

De tand is wat plat, maar zeer sterk gerold. Dit is zonder enige twijfel een Carcharocles.

Erik

Bericht door Erik » 11 okt 2006, 20:19

somniosus schreef:
De tand is wat plat, maar zeer sterk gerold. Dit is zonder enige twijfel een Carcharocles.
Hoi Somniosus,
Erg gerold ziet die tand er niet uit. Althans, niet om aan te nemen dat daardoor de dikte/massiviteit van de wortel ten opzicht van de kroon werkelijk is gereduceerd.

Waarom is het geen Carcharodon carcharias?

Er is wat mij betreft gerede twijfel omtrent deze tand.

Groeten, Erik

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 11 okt 2006, 20:31

somniosus schreef:
Dat tandje is gewoon een Carcharocles, mogelijk C. auriculatus.
Als het gewoon een Carcharocles is heb jij blijkbaar meerdere voorbeelden van een dergelijk posterieur tandje. Kun je eens enkele fotoótjes op het forum plaatsen?

GIMME A HUG!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 11 okt 2006, 20:35

Op de foto van de labiale zijde is goed te zien hoe zwaar deze tand heeft afgezien.

Waarom ik hier geen twijfel heb? Omdat ik al zoveel Carcharocles auriculatus heb gezien dat ik die er zo uithaal. In mijn (bescheiden) collectie Lediaan zit zo\'n model niet tussen, maar dat kan ik eventueel wel vinden in de grote collecties van je weet wel wie ;)

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: haaientandenkenners

Bericht door Isis » 11 okt 2006, 20:39

erik schreef:
ik denk maar even aan de dikke tandjes uit Egem
Dat zijn Parotodus tandjes.

GIMME A HUG!

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 11 okt 2006, 22:09

somniosus schreef:
In mijn (bescheiden) collectie Lediaan zit zo\'n model niet tussen, maar dat kan ik eventueel wel vinden in de grote collecties van je weet wel wie ;)
Wel; kijken of je een fotootje kan trekken of dat \'je weet wel wie\' dat wil doen, zou ik zeggen.

Het tandje van Fons geeft simpelweg aanleiding tot twijfel.

GIMME A HUG!

Gesloten