Ocenebra. Maar dan verder??

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Ocenebra. Maar dan verder??

Bericht door Max pijpelink » 07 apr 2021, 20:07

Beste,

Deze ocenebra vond ik een tijdje terug op een schelpenpaadje. Ik weet dat het zand uit de Westerschelde komt. Nu dacht ik eerst aan ocenebra erinaceus (Linnaeus’1758) maar ik twijfel een beetje. In Zeeuwse strandfossielen van Harry Raad staat er een afgebeeld maar ik vind de mijne slanker en hier in de determinatiesysteem lijkt de mijne ook slanker dan wat er staat. Is het misschien een andere soort maar welke? Of toch ocenebra erinaceus? Als ik uit de determinatie ben dan kom deze in het determinatiesysteem aangezien deze nog mooi compleet is.

Ik heb in mijn literatuur trouwens nog maar 1 andere soort ocenebra gevonden namelijk ocenebra canhami(wood,1872) in fossielen uit het 4e havenden by belgie. Van J. Otters en W. In’t Hout.
Deze literatuur is een goede aanrader. Ik weet alleen niet of ze nog te koop zijn of te lezen zijn.
Bijlagen
4DBD2A8B-FC89-4175-BCBB-9E25D12139E7.jpeg
42162C2E-C018-4C0C-93E3-8588326C46A3.jpeg


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Re: Ocenebra. Maar dan verder??

Bericht door FossilDude » 07 apr 2021, 21:19

Lijkt mij gewoon een typische Ocenebra erinaceus hoor. Let overigens op dat genus-namen (Ocenebra in dit geval) met hoofdletter zijn.

Groet
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Ocenebra. Maar dan verder??

Bericht door Max pijpelink » 07 apr 2021, 21:21

FossilDude schreef: 07 apr 2021, 21:19 Lijkt mij gewoon een typische Ocenebra erinaceus hoor. Let overigens op dat genus-namen (Ocenebra in dit geval) met hoofdletter zijn.

Groet
Johan
Ok top! Bedankt voor de tip met hoofdletter. Ik ga die fout niet meer proberen te maken. Ik ga hem dan ook gelijk in het determinatiesysteem plaatsen!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie