Trilobieten

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Brammiej
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:16
Trilobieten

Bericht door Brammiej » 14 jul 2021, 22:38

Goedenavond,

Na 20 jaar Triviidae verzamelen heb ik een interesse er naast ontwikkeld in Trilobieten. Dit kan te maken hebben met de tientallen levende soorten pissebedden die ik houd in diverse bakken en terraria, maar nu is de knoop doorgehakt. Mijn vragen die ik voor nu heb, waar vanaf NL gezien kan ik het beste heen gaan om zelf eens te zoeken en dan nog redelijk te doen qua rijdafstand. Zelf ben ik ook geïnteresseerd in de vindplaats in Tjechië, Jince, maar is er een mogelijkheid daar alsnog te komen, via excursies of toestemming?

Bij voorbaat dank,
Bram



 
Gebruikersavatar
Jip en Janneke
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2006, 19:12
Locatie: Dalerveen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times
Re: Trilobieten

Bericht door Jip en Janneke » 17 jul 2021, 20:58

Hallo Bram,

Ik ben in het verleden diverse malen in Tsjechië geweest, was geweldig. Jince was mooi, maar tegenwoordig zou ik er zelf niet meer zoeken. Paar jaar geleden zijn er ook veel bomen gekapt, dus zit je er aardig in het zicht van de kazerne. Kuilen waren dicht geschoven. Dit geldt voor zeer vele vindplaatsen. De politie controleert veel, zeker als ze een auto met Nederlands kenteken zien. Zo zijn wij 3 jaar geleden door de politie weggestuurd nabij Felbabka. En dat ging er niet vriendelijk aan toe. We moesten ook de vondsten laten liggen. Terwijl we er een jaar eerder zaten met een schoolklas die er ook aan het zoeken waren en als je zag wat er een enorme kuilen waren gegraven 😱.

Verder zijn heel veel vindplaatsen beschermd natuurgebied. Misschien als je contact kunt leggen met een lokale zoeker kun je misschien nog wat vindplaatsen bezoeken. Skrye mag je wel komen maar geen hamer in de hand.

De Eifel is een leuke optie. Zo rijden wij daar vaak rond op zoek naar plekken waar gebouwd wordt.

Successen


De speurneuzen

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Trilobieten

Bericht door Max pijpelink » 18 jul 2021, 07:08

Jip en Janneke schreef: 17 jul 2021, 20:58 Hallo Bram,



De Eifel is een leuke optie. Zo rijden wij daar vaak rond op zoek naar plekken waar gebouwd wordt.

Successen
Ik denk dat daar voorlopig ook even niet gezocht kan worden vanwege die overstromingen. Of juist wel omdat alles opnieuw opgebouwd moet worden.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Brammiej
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:16
Re: Trilobieten

Bericht door Brammiej » 19 jul 2021, 05:54

Hoi,

Bedankt voor jullie reactie. Skrye zal dan de eerste optie gaan worden. Ook heb ik gekeken naar een vindplaats in Wales, lijkt me ook een mooi gebied. Het Eifel gebied ken ik niet goed. Is daar goede literatuur in aan te raden?

Groeten Bram



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Trilobieten

Bericht door nifrec » 20 jul 2021, 21:26

Wij zijn deze vakantie een paar keer aan het zoeken geweest (en gaan morgen weer) in Resteigne (België, Wallonië):
https://www.paleontica.org/sites/fossil ... ?plaats=10

We hebben hier een paar trilobieten gevonden, vooral pygidia.
Maar ze zijn hier een stuk zeldzamer dan koralen en brachiopoden.
'unit 1' van de Hanonet formatie is onze favourite laag voor trilobieten hier.

PS. de overstromingen zijn hier weer over.
De groeve zelf is redelijk bespaard gebleven, alleen het parkeerterrein heeft deels nat gestaan
(de camping waar de eerst stonden was een ander verhaal...).



Gebruikersavatar
Brammiej
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:16
Re: Trilobieten

Bericht door Brammiej » 21 jul 2021, 19:39

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Resteigne klinkt ook interessant. Hoe kom ik er als leek achter wat unit 1 is en welke laag heeft de meeste kans?

Succes morgen met het vinden van mooie exemplaren. Ik en wellicht meer hier zien graag foto's tegemoet.



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Trilobieten

Bericht door nifrec » 21 jul 2021, 20:26

Brammiej schreef: 21 jul 2021, 19:39 Hoi,

Bedankt voor je reactie. Resteigne klinkt ook interessant. Hoe kom ik er als leek achter wat unit 1 is en welke laag heeft de meeste kans?

Succes morgen met het vinden van mooie exemplaren. Ik en wellicht meer hier zien graag foto's tegemoet.
Unit 1 van de Hanonet formatie is de meest rechtse wand wanneer je de groeve in kijkt, en is te bereiken op het eerste en het tweede niveau.
Het is de enige wand waar je bovenop de laag kijkt: bij de andere wanden kijk je of vanaf de zijkant of vanaf de onderkant op de lagen.
(De lagen staan enorm schuin, bijna horizontaal). Het is trouwens ook stratigrafisch gezien gewoon de onderste laag die op het eerste en tweede niveau ontsloten is.

Zie ook deze discussie voor handige literatuur: viewtopic.php?f=3&t=38122#p280479

De meeste vondsten zijn al ingepakt. Sommigen moeten nog geprepareerd worden voordat ze goed te zien zijn
(dat heb ik nog nooit gedaan, dus dat gaat nog even wachten..). Eenmaal thuis zal ik goede fotos maken, en de besten misschien ook aan het determinatiesysteem toevoegen. Maar hier toch wat vondsten van vandaag, sorry voor de slechte kwaliteit foto:
Wat vonsten van vandaag.<br />Hier zijn drie pygidia en een cephalon te zien.
Wat vonsten van vandaag.
Hier zijn drie pygidia en een cephalon te zien.



Gebruikersavatar
Brammiej
Berichten: 712
Lid geworden op: 21 aug 2010, 19:16
Re: Trilobieten

Bericht door Brammiej » 23 jul 2021, 19:07

Hoi,

De foto is duidelijk genoeg om ze te zien. Bedankt. Ik hoop dat je dag die volgde nog wat heeft opgeleverd.

Wanneer ik via googlemaps kijk, zie ik 3 groeves op de kaart, allen in de buurt van elkaar. Welke groeve heeft nu de meeste kans of is het mogelijk om te zoeken? meest links, die in het midden of toch de kleinere rechts?

Groeten Bram



Gebruikersavatar
nifrec
Senior Lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 04 jul 2020, 19:03
Locatie: Brabant
Has thanked: 86 times
Been thanked: 44 times
Re: Trilobieten

Bericht door nifrec » 25 jul 2021, 12:24

Ik vermoed dat je op de kaart de drie niveaus van Resteigne ziet (Google maps: https://goo.gl/maps/K3zZbrK38zRjeNKU8).
Resteigne heeft de vorm van een trap, met de volgende verdiepingen:
0: begaande grond, een groot parkeerterrein van beton platen. Achter de waterzuivering is de Monts d'Haurs formatie ontsloten (als ik het goed heb) (moet je wel beetje klimmen en klauteren tussen bramen).
1: Hier is de Hanonet formatie en een stukje van de Trois Fontaines formatie ontsloten
2: Idem as verdieping 1, maar een groter stuk van de Trois Fontaines formatie is onsloten.
3: Hier is de Hanonet formatie niet of nauwlijks ontsloten, maar wel veel van de Trois Fontaines formatie, en een stukje van de Terres d'Haurs formatie.
Er loopt een grindweg vanaf het parkeerterrein naar de noordkant van het eerste niveau (met een 4x4 zou je hier omhoog kunnen rijden).
Aan de zuidkant van de groeve is een ruig pad dat hoger gaat, ook naar niveaus 2 en 3.
Te voet prima te doen, niet met een normale auto.
Wij sleepten gewoon een kist met al het gereedschap te voet omhoog...
Deze paden zijn op de satteliet foto van Google maps ook te zien.

Wij hebben alleen maar trilobieten in de Hanonet formatie gevonden.
Over het voorkomen van trilobieten in de andere formaties heb ik niks gelezen.
De groeve gezien staande op het eerste niveau.<br />Je kan de wanden van het 1e, 2e en 3e niveau zien.<br />Deze foto heb ik 9 july gemaakt, dus er zal niet veel verandert zijn.
De groeve gezien staande op het eerste niveau.
Je kan de wanden van het 1e, 2e en 3e niveau zien.
Deze foto heb ik 9 july gemaakt, dus er zal niet veel verandert zijn.



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Trilobieten

Bericht door Felicia Carina » 25 jul 2021, 23:30

Dag Lulof

Wat goed die info van jou! Dat nemen we zeker mee als we binnen enkele dagen naar daar gaan. Nog even wachten tot de stortbuien wat verminderen. Wij zitten nu in Tellin, langs de rivier Lhomme (stuk van de Lesse). Hier hebben ze wel overstroming gehad in de lagere delen. Maar bij ons is het droog.
Hopelijk is er niet te veel wateroverlast bij jullie.

We hebben al wat speciale stenen gevonden die na de overstroming van de rivier zijn overgebleven. Een heel voetbalveld (letterlijk!) vol. En ook al wat fossieltjes, gewoon hier in het park. Super.

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits


Plaats reactie