in situ fossiele schelp

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
leclused
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 jun 2005, 14:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
in situ fossiele schelp

Bericht door leclused » 21 feb 2022, 09:43

In een grot die ik samen met collega speleologen aan het exploreren ben zien we heel veel fossielen (in situ).

Dit mooie schelpje wou ik graag met jullie delen. En natuurlijk determinatie mag altijd. Maar van een foto zal dit niet eenvoudig zijn.

De fossielen zijn zeer fragiel en ze blijven in situ :-)
Bijlagen
fossiel schelpje in grot in Frankrijk
fossiel schelpje in grot in Frankrijk


Dagobert L'Ecluse

 
Gebruikersavatar
Lugo
Berichten: 1682
Lid geworden op: 31 jan 2010, 13:03
Been thanked: 61 times
Re: in situ fossiele schelp

Bericht door Lugo » 21 feb 2022, 10:32

Dat is inderdaad een mooi bewaarde brachiopode.
Determinatie op basis van een foto is riskant, maar toch denk ik dat dit specimen wel eens kan behoren tot het genus Rhynchonella.

Beste groeten,

Lugo


Panta rhei

Heraclites

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3227
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 299 times
Re: in situ fossiele schelp

Bericht door hubertus68 » 21 feb 2022, 13:12

Beste leclused,

het is natuurlijk essentieel om te weten, in welke lagen jullie zitten.
Lugo heeft gelijk, het is overduidelijk een brachiopode. Herkenbaar aan de iets langere
klep op de rugzijde, die aan de top een klein gaatje vertoond. Door dit gaatje liep
een steel/voet, met die het dier zich aan een substraat heeft vastgehecht.

Aan een determinatie zou ik mezelf niet wagen vanwegens de ontbrekende informatie over de geologische
gegevens.
Links naast de brachiopode zie ik een vage structuur, die me herinnert aan een breukvlak van een bryozoa-takje.
Vinden jullie ook bryozoa in deze steen? Zoals ja, hou ik me aanbevolen, om eens een monstertje
te kunnen krijgen ;-)

Beste groeten,
Oliver



leclused
Berichten: 308
Lid geworden op: 21 jun 2005, 14:15
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times
Re: in situ fossiele schelp

Bericht door leclused » 21 feb 2022, 14:02

hubertus68 schreef: 21 feb 2022, 13:12 Beste leclused,

het is natuurlijk essentieel om te weten, in welke lagen jullie zitten.
Lugo heeft gelijk, het is overduidelijk een brachiopode. Herkenbaar aan de iets langere
klep op de rugzijde, die aan de top een klein gaatje vertoond. Door dit gaatje liep
een steel/voet, met die het dier zich aan een substraat heeft vastgehecht.

Aan een determinatie zou ik mezelf niet wagen vanwegens de ontbrekende informatie over de geologische
gegevens.
Links naast de brachiopode zie ik een vage structuur, die me herinnert aan een breukvlak van een bryozoa-takje.
Vinden jullie ook bryozoa in deze steen? Zoals ja, hou ik me aanbevolen, om eens een monstertje
te kunnen krijgen ;-)

Beste groeten,
Oliver
Dag Oliver,

Bedankt voor de intersse. Ik zal vragen aan de ploeg die volgende week ter plekke is om enkele losse samples mee te nemen. Uit de wand hakken we niets. Ik heb wel al verschillende grote stromatoporen en koraal kolonies gezien. Maar ik ken er zelf te weinig van om ze te determineren.

Hier alvast nog enkele foto's.

We bevinden ons J1c-2a of J1b naargelang de ligging langsheen een breuk. Dus in het krijt (jurassic)

https://www.geoportail.gouv.fr/depot/la ... legend.pdf
Bijlagen
IMG_3942.JPG
IMG_3940.JPG
IMG_3939.JPG
IMG_3938.JPG


Dagobert L'Ecluse


Plaats reactie