ID verzoek: haaientanden Cadzand

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door ziggycardon » 17 mar 2022, 19:10

Hallo allemaal,

Hier zijn 2 haaientandjes uit Cadzand waar ik geen positieve ID voor kan vinden:

Tandje 1: Zeer mooi tandje met erg grote bijspitsen.
De preservatie doet mij vermoeden dat het tandje Eoceen in ouderdom is al ben ik hier niet zeker van.
20210819_115305.jpg
20210819_115318.jpg
20210819_115334.jpg

Tandje 2: Ik vermoed Sylvestrilamia teretidens maar het zou ook een andere makreelhaai kunnen zijn.
20210819_115528.jpg
20210819_115537.jpg
Alvast Bedankt


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door Max pijpelink » 18 mar 2022, 07:24

Bij tandje 1 dacht ik aan Hypotodus verticalis. Maar ben er nog niet zeker van. Zal vanmiddag even kijken voor je! Tandje 2 durf ik niet te zeggen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door ziggycardon » 19 mar 2022, 09:41

Max pijpelink schreef: 18 mar 2022, 07:24 Bij tandje 1 dacht ik aan Hypotodus verticalis. Maar ben er nog niet zeker van. Zal vanmiddag even kijken voor je! Tandje 2 durf ik niet te zeggen.
Heel erg bedankt alvast!
Hypotodus was inderdaad nog niet bij mij opgekomen inderdaad vanwege de grote bijspitsen.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door ziggycardon » 19 mar 2022, 09:47

Zou dit eventueel een Otodus aksuaticus kunnen zijn?
Ik kwam deze net online tegen, die hebben best grote bijspitsen blijkbaar en zijn soms te vinden zonder serraties.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door Max pijpelink » 19 mar 2022, 09:52

ziggycardon schreef: 19 mar 2022, 09:47 Zou dit eventueel een Otodus aksuaticus kunnen zijn?
Ik kwam deze net online tegen, die hebben best grote bijspitsen blijkbaar en zijn soms te vinden zonder serraties.
Ik las dat ze alleen voorkwamen in de ypres clay in België. Ik weet niet tot hoeverre dit dan te vinden is op het strand. Om eerlijk te zijn had ik ook nog nooit gehoord van deze soort :? . Het zou kunnen, misschien durft 1 van de anderen er iets meer over te zeggen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door Max pijpelink » 19 mar 2022, 10:04

Ik heb het nog even aan wat vrienden gevraagd en die zeiden C. catticus, na even te vergelijken lijkt me deze soort het meest aannemelijk.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door alberto shark » 19 mar 2022, 10:23

Hallo Max en Ken,
foto 1 lijkt me een Isurolamna affinis (zie plate 3 in Palaeofocus 1 over Balegem). Tand 2 zou een H. verticalis kunnen zijn als die vrij plat is (plate 12 fig. 2 in hetzelfde boek)



Gebruikersavatar
ziggycardon
Berichten: 193
Lid geworden op: 31 jan 2017, 19:14
Has thanked: 29 times
Been thanked: 52 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door ziggycardon » 19 mar 2022, 10:54

Heel erg bedankt voor alle reacties, ik denk dat we eindelijk een match hebben gevonden voor het tandje!
Als ik het tandje vergelijk met Isurolamna affinis, Otodus aksuaticus en Carcharoides catticus. Dan lijkt Isurolamna affinis inderdaad wel de beste match voor het tandje in kwestie!


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Steven db
Senior Lid
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 mei 2020, 15:19
Has thanked: 14 times
Been thanked: 18 times
Re: ID verzoek: haaientanden Cadzand

Bericht door Steven db » 21 mar 2022, 20:35

alberto shark schreef: 19 mar 2022, 10:23 Hallo Max en Ken,
foto 1 lijkt me een Isurolamna affinis (zie plate 3 in Palaeofocus 1 over Balegem). Tand 2 zou een H. verticalis kunnen zijn als die vrij plat is (plate 12 fig. 2 in hetzelfde boek)
Hallo,
Tand 1 doet mij inderdaad ook sterk denken in de richting van Isurolamna affinis.
Surf even naar https://www.paleontica.org/fossildb/fossil/9332
Voor het geval bovenstaande link niet werkt, stuur ik onderstaande foto mee.

Groeten,
Steven.
Bijlagen
Isurolamna affinis voor determinatiesysteem.jpg




Plaats reactie