Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Gonda
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2022, 09:26
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Bericht door Gonda » 21 dec 2022, 10:52

Beste communityleden,
Mijn naam is Gonda en ik werk in het Natuurmuseum Brabant als museumdocent, en als vrijwilliger bij onze afdeling educatie. Ik ben bezig met het maken van een workshop fossielen. Hiervoor ben ik op zoek naar meerdere soorten fossielen:
Ik heb in verschillende winkels gezocht en ik kan gelukkig goed aan trilobieten en ammonieten komen.
Maar er is een aantal fossielen welke moeilijker te vinden zijn en daarom dacht ik misschien heeft hier iemand nog iets liggen wat voor een zacht prijsje weg mag :)

Nu ligt er een dino-ei in onze vitrine en leek het me heel erg leuk als de kinderen een stukje eischaal vast zouden kunnen houden. (ze mogen fossielen uit een doosje vergelijken met fossielen in onze vitrine)
Het punt is alleen dat dit niet te klein moet zijn (+- 5 cm) en vooral niet te dun. Ik heb al rondgezocht op het internet, bij Etsy verkopen ze wel het een en ander, maar dat moet dan uit de V.S. komen en dan zijn de verzendkosten heel hoog.

Nou vroeg ik me af of er hier iemand is die misschien nog een stuk heeft liggen wat ik over zou mogen nemen. In principe maakt het niet uit van welke dino het afkomt.

Waar we ook naar op zoek zijn, voor een andere activiteit binnen de workshop; stukjes triceratops-bot. Ik weet dat er van preperatiewerk soms stukken van een bot afkomen of dat er stukjes op een vindplaats worden gevonden. Maar ook hier geldt weer; het mag niet al te kwetsbaar zijn, het gaat toch door een hoop kinderhanden heen.
Maar het zou zo gaaf zijn voor die kinderen als ze een echt stuk van zo'n iconisch prehistorisch dier vast zouden kunnen houden. Doordat het schoolklassen zijn komen er ook kinderen die anders nooit in een museum zouden komen, en daarom lijkt het me extra mooi om ze dan iets bijzonders aan te kunnen bieden.

Als derde ben ik op zoek naar een herkenbaar fossiel van een vis(je).

Nou het is een hele lijst zo maar samengevat ben ik dus op zoek naar:

- dino-eischaal (+-5 cm en niet te dun)
- triceratopsbot (liefst meerdere maar hoeft niet per sé)
- vis (afdruk)

Heel erg bedankt alvast dat je tot hier bent gekomen met het lezen van dit bericht ;)
Mocht je zelf geen fossielen hebben, maar wel tips waar ik e.e.a. kan krijgen hoor ik dat heel erg graag!
Met vriendelijke groet,
Gonda



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 311 times
Been thanked: 202 times
Re: Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Bericht door Max pijpelink » 21 dec 2022, 12:38

Je zou eens in de museumwinkel kunnen kijken van het Oertijdmuseum in Boxtel. Daar hebben ze een heleboel mooie dingen voor niet al te veel geld. @redmilksnake

Ik heb helaas al een zak schelpen weggegeven aan een andere docent om die uit te zoeken in de lessen en te determineren. Dat is ook altijd wel een leuke oefening voor kinderen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gonda
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2022, 09:26
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Re: Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Bericht door Gonda » 21 dec 2022, 17:25

Goede tip :) Ik ben er jaren geleden eens geweest en toen hadden ze inderdaad leuke dingen. We zijn al goed op weg en hebben in het museum inderdaad ook schelpen, zee-egels, belemnieten en een enkele ammoniet die we kunnen gebruiken. Dit zijn vaak donaties uit privé-collecties waarvan de herkomst niet altijd bekend is, maar juist daarom vaak goed te gebruiken in een workshop. Bedankt voor het meedenken :)



Gebruikersavatar
alberto shark
Berichten: 349
Lid geworden op: 17 jun 2015, 13:12
Locatie: Helmond (Nederland)
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times
Re: Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Bericht door alberto shark » 21 dec 2022, 19:31

Gonda schreef: 21 dec 2022, 10:52
Heel erg bedankt alvast dat je tot hier bent gekomen met het lezen van dit bericht ;)
Mocht je zelf geen fossielen hebben, maar wel tips waar ik e.e.a. kan krijgen hoor ik dat heel erg graag!
Met vriendelijke groet,
Gonda
Hallo Gonda, leuk initiatief. Wat kinderen ook altijd leuk vinden zijn tanden van haaien en roggen. Daar kunnen ze leuk bij fantaseren als ze weer eens een film of documentaire hierover gezien hebben. Ik heb heel veel incomplete maar vaak toch imposante exemplaren hiervan voor een zacht prijsje te koop uit diverse vindplaatsen. Als je interesse hebt kun je me een Prive Bericht sturen. Ook wat tanden van Mosasaurus soorten uit Marokko kunnen interessant zijn. Indien andere personen hierin ook interesse hebben hoor ik het graag.

mvg,
Albert Hendriks uit Helmond (Noord-Brabant)



Jelte.
Senior Lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 22 jun 2022, 17:00
Has thanked: 185 times
Been thanked: 62 times
Re: Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Bericht door Jelte. » 21 dec 2022, 19:56

Gonda schreef: 21 dec 2022, 10:52 Beste communityleden,
Mijn naam is Gonda en ik werk in het Natuurmuseum Brabant als museumdocent, en als vrijwilliger bij onze afdeling educatie. Ik ben bezig met het maken van een workshop fossielen. Hiervoor ben ik op zoek naar meerdere soorten fossielen:
Ik heb in verschillende winkels gezocht en ik kan gelukkig goed aan trilobieten en ammonieten komen.
Maar er is een aantal fossielen welke moeilijker te vinden zijn en daarom dacht ik misschien heeft hier iemand nog iets liggen wat voor een zacht prijsje weg mag :)

Nu ligt er een dino-ei in onze vitrine en leek het me heel erg leuk als de kinderen een stukje eischaal vast zouden kunnen houden. (ze mogen fossielen uit een doosje vergelijken met fossielen in onze vitrine)
Het punt is alleen dat dit niet te klein moet zijn (+- 5 cm) en vooral niet te dun. Ik heb al rondgezocht op het internet, bij Etsy verkopen ze wel het een en ander, maar dat moet dan uit de V.S. komen en dan zijn de verzendkosten heel hoog.

Nou vroeg ik me af of er hier iemand is die misschien nog een stuk heeft liggen wat ik over zou mogen nemen. In principe maakt het niet uit van welke dino het afkomt.

Waar we ook naar op zoek zijn, voor een andere activiteit binnen de workshop; stukjes triceratops-bot. Ik weet dat er van preperatiewerk soms stukken van een bot afkomen of dat er stukjes op een vindplaats worden gevonden. Maar ook hier geldt weer; het mag niet al te kwetsbaar zijn, het gaat toch door een hoop kinderhanden heen.
Maar het zou zo gaaf zijn voor die kinderen als ze een echt stuk van zo'n iconisch prehistorisch dier vast zouden kunnen houden. Doordat het schoolklassen zijn komen er ook kinderen die anders nooit in een museum zouden komen, en daarom lijkt het me extra mooi om ze dan iets bijzonders aan te kunnen bieden.

Als derde ben ik op zoek naar een herkenbaar fossiel van een vis(je).

Nou het is een hele lijst zo maar samengevat ben ik dus op zoek naar:

- dino-eischaal (+-5 cm en niet te dun)
- triceratopsbot (liefst meerdere maar hoeft niet per sé)
- vis (afdruk)

Heel erg bedankt alvast dat je tot hier bent gekomen met het lezen van dit bericht ;)
Mocht je zelf geen fossielen hebben, maar wel tips waar ik e.e.a. kan krijgen hoor ik dat heel erg graag!
Met vriendelijke groet,
Gonda

Je heb een pb met een aderen



Gonda
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 dec 2022, 09:26
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Re: Gezocht: fossielen voor natuurmuseumworkshop

Bericht door Gonda » 22 dec 2022, 11:57

Bedankt voor het aanbod Albert, we hebben een boel haaientanden, deze zijn alleen erg klein. Ik houd het zeker in mijn achterhoofd!
alberto shark schreef: 21 dec 2022, 19:31

Hallo Gonda, leuk initiatief. Wat kinderen ook altijd leuk vinden zijn tanden van haaien en roggen. Daar kunnen ze leuk bij fantaseren als ze weer eens een film of documentaire hierover gezien hebben. Ik heb heel veel incomplete maar vaak toch imposante exemplaren hiervan voor een zacht prijsje te koop uit diverse vindplaatsen. Als je interesse hebt kun je me een Prive Bericht sturen. Ook wat tanden van Mosasaurus soorten uit Marokko kunnen interessant zijn. Indien andere personen hierin ook interesse hebben hoor ik het graag.

mvg,
Albert Hendriks uit Helmond (Noord-Brabant)




Plaats reactie