Is dit het effect van paraloid?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Is dit het effect van paraloid?

Bericht door Felicia Carina » 19 feb 2023, 20:58

Hallo allemaal

Ik heb een grote bivalve uit het Carboon die verstevigd moet worden.
Ik heb de raad gekregen om dit met paraloid te doen.

Maar ondertussen heb ik een ander stuk gevonden dat behandeld is met iets. Nu is de vraag of dit het effect van paraloid is? Wordt het dan zo glanzend en donker van kleur?
Want dan denk ik dat ik liever iets anders gebruik. Is misschien die lijm oplossing beter geschikt? Heeft iemand een voorbeeld van iets dat met houtlijm verstevigd is om te zien hoe dat er dan uit ziet?

Bijgevoegd een foto van het behandelde stuk met varentje. Ik vind dat deze behandeling niet echt bijdraagt.

Groetjes,
Felicia


504FD0C7-F68C-444D-BC62-4410D4FBB4D2.jpeg


masterinfineartsflits

 
Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door Felicia Carina » 19 feb 2023, 21:02

Dit is de bivalve. Heeft trouwens iemand een idee hoe die ronde gaatjes in het midden ontstaan kunnen zijn?

36B1FF7F-90B5-4FE7-B52C-F3938558E76F.png


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door sjaak » 19 feb 2023, 21:10

Paraloid in 10% oplossing geeft een kleine glans. Een beetje een “wet” look, maar niet heel aanwezig. Het verschilt per materiaal. Ik heb geen idee of jouw stuk met paraloid is behandeld. Als dat zo is kan je het met aceton verwijderen.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door Felicia Carina » 20 feb 2023, 18:59

Bedankt Niels, ik ga eens proberen met de aceton.
En geeft een lijm oplossing ook glans of blijft dat matter?

Felicia


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 287 times
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door hubertus68 » 20 feb 2023, 21:11

Hallo Felicia,

voor welke reden denk je dat het tweede stuk een bivalve is? Ik zie er (nog) geen fossiel in.

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6844
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 285 times
Been thanked: 300 times
Contacteer:
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door sjaak » 20 feb 2023, 22:09

Felicia Carina schreef: 20 feb 2023, 18:59 Bedankt Niels, ik ga eens proberen met de aceton.
En geeft een lijm oplossing ook glans of blijft dat matter?

Felicia
Klein beetje aceton op een doekje en dan even uittesten op een puntje van het fossiel om eventuele schade te beperken. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar weet dat velpon en aceton ook een glans geeft. Hoe lichter de oplossing hoe minder glans denk ik maar daar moet je even mee experimenteren op de matrix.


Groet,

Niels

redmilksnake
Berichten: 271
Lid geworden op: 23 aug 2011, 16:16
Has thanked: 3 times
Been thanked: 42 times
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door redmilksnake » 21 feb 2023, 09:20

Hallo Felicia,

Ook na insmeren met paraloid kan je de glans verminderen door het even voorzichtig af te deppen met een doekje met een beetje aceton. een lagere concentratie geeft inderdaad minder glans, maar ook minder opvulling en daarbij dus minder stevigheid, al zal het wel dieper doordringen in het fossiel. Wat je gebruikt heeft dus vooral te maken met het doel. Ook hebben de verschillende types Paraloid een verschil in uiteindelijke uitharding. sommige soorten blijven wat flexibeler (zoals B72) en andere harden wat steviger uit.

Als er grotere scheuren in zitten is het handiger om de concentratie wat te verhogen, als je vooral dieper ertussen wilt of dunnere scheuren dan kan je beter de concentratie laag houden.

Ik ken het materiaal, de korrelgrootte is erg fijn, en hij wordt inderdaad erg snel donkerder en glanzig, Het beste werkt hem gewoon in te smeren en daarna af te deppen, maar test dit ook even, ik verwacht dat jouw 'bivalve' (heb je een foto van de andere kant?) er iets anders op zal reageren, omdat de matrix anders is, het heeft veel weg van een stuk ijzeroer. dus altijd even een klein hoekje testen.

verstevigen met houtlijmoplossing kan uiteraard ook, maar als het dan niet bevalt, krijg je het er niet zo makkelijk meer af.

Met vriendelijke groet,
Jonathan



Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door Felicia Carina » 22 feb 2023, 19:08

Bedankt voor alle reacties.

Niels en Jonathan, ik kon het stuk inderdaad gewoon afwrijven met aceton en een doekje. Het is nu weer mooi mat. Op deze manier blijft het dan toch in de barsten verstevigd en blinkt het niet.
Voor dat ander stuk zal ik iets moeten kiezen dat diep doordringt, want het is heel brokkelig.
Het wordt nog vervolgd dus.

Oliver, ik was ook niet echt zeker of het een bivalve was.
Maar toen zei men dat het er toch een was en daarna heb ik het meegenomen naar de laatste Paleotime. Daar heb ik het laten zien en men spreekt nog altijd over de bivalve…
In elk geval is er dan veel beschadiging. Er is eerder een opbouw te zien. Er lijkt een onderscheid te zijn tussen een boven- en onderklep. En de opbouw in trapjes. En van opzij bekeken de vorm. De onder- en bovenzijde hebben een bolling, waarbij de onderste platter is.
Als het een bivalve is denk ik dat eerder de vorm bewaard is gebleven, maar dat er een chemisch proces is ontstaan dat het geheel verteerd heeft. Iets met ijzer.

En het kan ook helemaal verkeerd zijn en is misschien nog iets anders?
Ik voeg nog 2 foto’s toe. Een van de zijkant en een van de onderzijde. Het is heel moeilijk om het geheel goed op beeld te krijgen zoals het werkelijk is. Je ziet steeds of de ene of de andere kant, maar het verband samen en de bolling is moeilijker te zien.

In elk geval ga ik het toch maar verstevigen en dan zien we wel weer wat het uiteindelijk is.

Groetjes,
Felicia
2663D8B8-0F55-4527-8AEC-06F5ABFEF21C.jpeg
01D5063B-42B7-4738-8C3B-CBBFF210B92B.jpeg


masterinfineartsflits

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 271 times
Been thanked: 348 times
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door Spongebob » 22 feb 2023, 20:08

Ik deel de twijfels van Oliver, want ik zie er ook geen bivalve in.
Het lijkt me een 'gewone' limonietconcretie. Behoorlijk verweerd ook.
Wat me wel bevreemdt zijn de rondjes in het midden (eerste foto van deze steen).
Misschien is de limonietklomp om een brokje hout gevormd en zijn het graafgangen (?)


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 581 times
Been thanked: 161 times
Contacteer:
Re: Is dit het effect van paraloid?

Bericht door Felicia Carina » 23 feb 2023, 20:53

Ok Tom, bedankt om het te bekijken.

Het andere stuk ziet er nu zo uit.
Het geheel is mat en de belangrijke delen heb ik met STH geaccentueerd.
Ziet er beter uit dan eerst. Bedankt nog voor de tips.

Groetjes,
Felicia
1785FBC1-0EF5-4616-9A33-AB3E5B5E61B8.jpeg


masterinfineartsflits


Plaats reactie