Zwarte Gat

Voor alle berichten die niet in de andere forumdelen thuishoren. Deze berichten worden na verloop van tijd gewist.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Zwarte Gat

Bericht door Spongebob » 02 mar 2023, 13:39

Gisteren erg genoten van een vrije dag, het mooie weer en een wandeling rond Het Zwarte Gat, een vermeende pingoruïne bij Zuidwolde (Dr.). Daar liepen een aantal Schotse Hooglanders en beide samen brachten je even in gedachten terug naar de IJstijd (of was het door de snijdend koude NO-wind?).
Aan een aantal berkenbomen, die soms moeite hebben met de vochtige omstandigheden hier, groeien elfenbankjes. En als je die ziet, kun je je voorstellen dat fossiele sponzen vroeger weleens als versteende paddenstoelen werden gezien. Het lijken net omgekeerde aulocopiums :mrgreen:
Ben benieuwd wie die gaatjes erin hebben gemaakt/gepikt. Insecten of spechten?
Bijlagen
1677688470692ab.jpg
Schotse hooglander bij Het Zwarte Gat bij Zuidwolde a.jpg
1677688445474a.jpg
1677691790856a.jpg


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3216
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 43 times
Been thanked: 288 times
Re: Zwarte Gat

Bericht door hubertus68 » 02 mar 2023, 14:10

Hoi Tom,

mooie impressies. Bedankt voor dit interessant en leerrijk berichtje.

Beste groeten,
Oliver



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Zwarte Gat

Bericht door Max pijpelink » 03 mar 2023, 13:46

Mooie foto’s!! De paddenstoelen die jij hebt gefotografeerd zijn alleen geen elfenbankjes. Die zijn veel platter( anders vallen de elfjes eraf😉). De paddestoel op de foto is de gewone tonderzwam. Vroeger werd er tondel in bewaard, vandaar de naam. De gaatjes zijn gemaakt door insecten die er in leven.ik heb toen vrienden wat hout in t vuur gooiden nog een paar van deze zwammen er af kunnen halen. Ze liggen nu bij me op mijn kamer en blijven nog mooi in vorm.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4339
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 273 times
Been thanked: 348 times
Re: Zwarte Gat

Bericht door Spongebob » 03 mar 2023, 21:48

Bedankt Max!
Ik dacht dat al deze hangpaddenstoelen onder de volksnaam 'elfenbankjes' vielen, maar elfenbankje is inderdaad een aparte soort.
Over tonderzwammen heeft mijn vriend Henri (paddenstoelenexpert) mij al eens uitvoerig verteld. Ze werden gebruikt om vuur te maken.
Vond ook dit artikeltje over de gaatjes: https://edepot.wur.nl/366120


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie