Ammoniet met kristallen?
Ammoniet met kristallen?
Bonjour,
Gisteren op een strand aan de noordwestkant van Ile d'Oléron in Frankrijk een bijzondere steen aangetroffen. Heb er niet veel verstand van, maar vermoed een ammoniet waarin zich kristallen hebben gevormd. Klopt dit? Iemand die meer weet te vertellen over dit fossiel, bijvoorbeeld hoe zoiets ontstaat?
Bedankt!
Gisteren op een strand aan de noordwestkant van Ile d'Oléron in Frankrijk een bijzondere steen aangetroffen. Heb er niet veel verstand van, maar vermoed een ammoniet waarin zich kristallen hebben gevormd. Klopt dit? Iemand die meer weet te vertellen over dit fossiel, bijvoorbeeld hoe zoiets ontstaat?
Bedankt!
- sjaak
- Has thanked: 251 times
- Been thanked: 249 times
- Contacteer:
Re: Ammoniet met kristallen?
Ik weet niet zeker of dit een ammoniet is en zo ja welke soort. Het kan ook een gastropode zijn. Ik weet uit ervaring wel dat zich in de holtes (kamers) van ammonieten vaak calcium kristallen vormen.
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
- Has thanked: 195 times
- Been thanked: 276 times
Inderdaad mooie calcietkristallen. Ik ga ook voor ammoniet, omdat die afgesloten luchtkamers had, Die werden vervolgens bij het afsterven van het dier begraven en opgevuld door diffusie. Bij een gastropode is er slechts één holte, die na afsterven vol raakt met sediment; bijna nooit afgesloten holtes.
Bovendien denk ik bij de laatste foto op half drie sutuurlijnen te kunnen herkennen. Wil je nog een foto maken van deze steen in natte toestand?.
Time fades away (Neil Young)
- Jasper den Otter
- Has thanked: 60 times
- Been thanked: 94 times
- Contacteer:
Dank voor de reacties. Ik meen ook lijnen te zien, daarom dacht ik ook wel aan een ammoniet. In natte toestand inderdaad beter te zien.Spongebob schreef: ↑27 mar 2023, 17:01Inderdaad mooie calcietkristallen. Ik ga ook voor ammoniet, omdat die afgesloten luchtkamers had, Die werden vervolgens bij het afsterven van het dier begraven en opgevuld door diffusie. Bij een gastropode is er slechts één holte, die na afsterven vol raakt met sediment; bijna nooit afgesloten holtes.
Bovendien denk ik bij de laatste foto op half drie sutuurlijnen te kunnen herkennen. Wil je nog een foto maken van deze steen in natte toestand?.