Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door NunchakuSka » 06 mei 2023, 10:29

We zijn een paar maanden verder en ik heb de eerste opzet voor mijn boek klaar, met eerste opzet bedoel ik de dieren uit het Paleozoïcum.

Hahahaha, de verzamelde informatie is wel iets meer geworden dan ik dacht. Gemiddeld heeft een dier 3/4/5 A4tjes. Het document is 122 bladzijden lang :lol: Misschien worden het wel meerdere boeken :D

Als mensen geïnteresseerd zijn mocht ze mij een privéberichtje sturen zodat je het kan lezen, dit omdat ik niet zomaar iets op het internet wil knallen.


Het is echt onwijs veel werk om te doen maar vind het ook ontzettend leuk, af en toe vind ik het jammer dat een dier "af" is :P



 
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door Max pijpelink » 06 mei 2023, 18:51

NunchakuSka schreef: 06 mei 2023, 10:29 We zijn een paar maanden verder en ik heb de eerste opzet voor mijn boek klaar, met eerste opzet bedoel ik de dieren uit het Paleozoïcum.

Hahahaha, de verzamelde informatie is wel iets meer geworden dan ik dacht. Gemiddeld heeft een dier 3/4/5 A4tjes. Het document is 122 bladzijden lang :lol: Misschien worden het wel meerdere boeken :D

Als mensen geïnteresseerd zijn mocht ze mij een privéberichtje sturen zodat je het kan lezen, dit omdat ik niet zomaar iets op het internet wil knallen.


Het is echt onwijs veel werk om te doen maar vind het ook ontzettend leuk, af en toe vind ik het jammer dat een dier "af" is :P
Hartstikke leuk! Ik ben wel benieuwd! Ik stuur je een pm!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 638
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 95 times
Been thanked: 113 times
Contacteer:
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door Jasper den Otter » 08 mei 2023, 16:49

Ik ben ook wel benieuwd. PM gestuurd.


Fossielenverslaafd

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door NunchakuSka » 19 jan 2024, 17:59

Ondertussen zijn we heel wat maanden verder en ben lekker onderweg. IK ben nu aan het einde van het Krijt, alleen nog de Tyrannosaurus Rex en Velociraptor en dan komt de komeet langs.

Op dit moment ben ik bezig met de Triceratops en er viel mij iets op in de beschrijvingen die er te vinden zijn, of beter gezegd die er niet te vinden zijn. Dus ik heb er zeg maar een omschrijving bij gemaakt : "Triceratops had nog een ander kenmerk dat hem onderscheidde, een minder bekend maar even belangrijk kenmerk. Aan weerszijden van zijn kop, net boven de kaaklijn, bevonden zich kleinere uitsteeksels, een soort “mini-hoorns”. Hoewel ze niet zo opvallend waren als de drie hoofdhoorns, waren ze een belangrijk onderdeel van de anatomie van de Triceratops. Deze uitsteeksels groeiden uit een stuk bot onder de ogen, gelegen nabij waar de wangen zouden zijn, wat bijdroeg aan het intimiderende uiterlijk van de Triceratops. De precieze functie is niet bekend."

Op het plaatje is goed te zien wat ik bedoel. Het is het uitsteekende bot in het midden en onderaan de foto.
Kan iemand mij vertellen waarom dit niet beschreven wordt, over het algeheel? Dit is namelijk wel een duidelijk uniek onderdeel van zijn kop. Mocht je aanvullingen hebben voor de omschrijving, hoor ik het graag.

Verder ben ik lekker bezig en leer een hoop
Bijlagen
Laramie_Triceratops_skull.jpg
Laramie_Triceratops_skull.jpg (87.36 KiB) 947 keer bekeken



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door Max pijpelink » 19 jan 2024, 21:29

Ik heb Yasmine Grooters gevraagd, ze zei dat die uitsteeksels de zogenoemde Jugals zijn, deze zijn vooral bedoeld voor de spieraanhechting van de kauwspieren.
Bijlagen
49cdc681-a268-4138-83d0-5004789d8786.jpeg


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

NunchakuSka
Junior Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 aug 2021, 11:18
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door NunchakuSka » 20 jan 2024, 08:58

Max pijpelink schreef: 19 jan 2024, 21:29 Ik heb Yasmine Grooters gevraagd, ze zei dat die uitsteeksels de zogenoemde Jugals zijn, deze zijn vooral bedoeld voor de spieraanhechting van de kauwspieren.
thanks, hier heb ik echt iets aan! 🤟

Als ik geacht wordt om haar naam te noemen, mocht ik mijn schijven uitbrengen hoor ik het graag 😊



Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1016
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 306 times
Been thanked: 194 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door Max pijpelink » 20 jan 2024, 09:59

NunchakuSka schreef: 20 jan 2024, 08:58
Max pijpelink schreef: 19 jan 2024, 21:29 Ik heb Yasmine Grooters gevraagd, ze zei dat die uitsteeksels de zogenoemde Jugals zijn, deze zijn vooral bedoeld voor de spieraanhechting van de kauwspieren.
thanks, hier heb ik echt iets aan! 🤟

Als ik geacht wordt om haar naam te noemen, mocht ik mijn schijven uitbrengen hoor ik het graag 😊
Je kan haar zelf misschien benaderen. Ze werkt in het dinolab van Naturalis. En ze is in Nederland degene die alles over de triceratops weet. Ze is ook op Paleotime-nl bij de stand van vaalbara.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Dino15
Berichten: 1635
Lid geworden op: 11 dec 2010, 15:30
Locatie: Eindhoven, nederland.
Has thanked: 62 times
Been thanked: 184 times
Re: Boek : Dieren uit lang vervlogen tijden

Bericht door Dino15 » 06 mar 2024, 19:32

"zoogdierreptiel" kun je beter synapside of stem-mammal noemen, ze staan helemaal aan de basis van zoogdier evolutie en hebben helemaal niets gemeen met sauropsiden of makkelijker gezegd reptielen, vroeger werden ze Inderdaad zoogdier achtig reptiel genoemd maar dit klopt niet meer en sommige stem-mammals hadden waarschijnlijk zelfs haren. Of ze eieren legden of levendbarend waren weet ik niet.


Trying to find a great white for years now,
still no succes.:(


Plaats reactie