Mosasaurus schedel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
arne1992
Junior Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2023, 11:25
Mosasaurus schedel

Bericht door arne1992 » 13 jun 2023, 11:46

Beste leden,

Zojuist heb ik hier een account aangemaakt omdat ik opzoek ben naar wat meer informatie over mijn laatste aankoop, een prachtige mosasaurus schedel met afmetingen: 66×27×25 cm.

De schedel is gekocht van iemand uit Amerika en ik ben erg benieuwd of er hier wat kenners zitten die mij kunnen vertellen wat ze van dit object vinden, ik zelf ben nog redelijk nieuw en heb vrij weinig kennis van deze objecten. Het is gekocht via Catawiki en ik heb het object zelf nog niet in handen

Ik hoop dat er hier wat experts zitten met de juiste kennis die mij kunnen vertellen wat ze van dit object vinden en of er nog specifieke uiterlijke kenmerken zijn die van belang kunnen zijn.

Groet Arne
Bijlagen
296972e4-7751-4f43-b51a-0818555b00d9.jpg
296972e4-7751-4f43-b51a-0818555b00d9.jpg (69.68 KiB) 807 keer bekeken
51c050d3-85de-48ec-a9b3-eee1720b2e3c.jpg
27c89f04-8126-4ce7-baa7-b05269b6e8db.jpg
0e1f2fd8-0e7d-41c8-a3de-69eb877031a3.jpg
1dcfbfbd-6c76-4052-bd81-23fa45c734e7.jpg



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Mosasaurus schedel

Bericht door Spongebob » 16 jun 2023, 22:55

Wauw! Ziet er indrukwekkend uit. Gefeliciteerd met de aankoop.
Ik ben hierin geen expert en kan dus niet helpen aan verdere informatie.
Zal wel een duit gekost hebben. Catawiki is sowieso een duur adres.


Time fades away (Neil Young)

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Mosasaurus schedel

Bericht door Max pijpelink » 18 jun 2023, 13:14

ik noem me zelf niet echt een expert, maar je ziet deze schedels veel voorbij komen, en 99% van de gevallen als ze zo gemonteerd zijn is het een hoop lijm, cement en wat tanden van verschillende soorten. De catawiki "experts" zijn daarbij ook niet altijd even betrouwbaar met hun bevindingen. maar dat is wat ik veel voorbij zie komen. ik zou zoiezo bij grotere aankopen voordat je het koopt er meer informatie over vinden in plaats van na de aankoop.

misschien dat @amelchers er wat meer over kan vertellen.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Joris_Fossils
Junior Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 jan 2022, 19:56
Been thanked: 1 time
Re: Mosasaurus schedel

Bericht door Joris_Fossils » 18 jun 2023, 13:30

Ja van deze schedel klopt er vrij weinig van. Je kunt het ook geen 'fossiel' meer noemen, sinds het anatomisch ook niet klopt.

Cata wiki heeft geen experts en die moet je ook niet vertrouwen. Dit soort dingen worden vaak vanuit marokko verkocht. Zijn stukken bot, composiet kaakstukken en sediment dat is gemengelmoest in een stuk.

Hoop dat je nog geld kunt terug krijgen want dit is een vrij grote en dure (lijkt me) afzetterij.



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Mosasaurus schedel

Bericht door PachyWhatnotOdon » 22 jun 2023, 02:57

Ik ben het met Joris eens: hoewel de anatomie van de schedel globaal wel klopt, is er maar vrij weinig bot zichtbaar - daarin zou je namelijk bottextuur en zaken als foramina moeten kunnen herkennen, en dat is hier niet het geval. De botten ogen daarvoor ook veel te oneven. Anatomisch klopt er weinig van de onderkaak, waarbij de coronoid als ware los bovenop de uit één stuk bestaande kaken geplaatst is, en het onderscheid tussen dentary en surangular niet gemaakt is. Ook zijn alle tanden geplaatst, al lijken ze op het eerste gezicht wel tot dezelfde soort te behoren. Maar doorgaans worden dit soort schedels ook niet met zoveel tanden gevonden.

Ik hoop dat je je geld terug kunt krijgen - vaak wel als het niet via een privé persoon verkocht is en je kunt aantonen dat het stuk niet authentiek is - want dit is - net als veel andere Marokkaanse schedels, helaas - een knutselwerkje. Ik zou in de toekomst, alvorens een grote aanschaf te doen, toch eerst zelf onderzoek doen naar hetgeen je wilt kopen, zodat je weet hoe het eruit ziet, waar je op moet letten bij aanschaf en authenticatie, alsook hoe duur dergelijke stukken doorgaans zijn. En als je de authenticiteit niet zelf kunt bepalen, dan zou ik daar in elk geval de kennis van dit forum voor inschakelen, om te voorkomen dat je weer een miskoop doet...

Dat gezegd hebbende, als je gewoon op zoek was naar een beeld dat als een mosasaurusschedel oogt, dan is dit op zich zo slecht nog niet...


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Roelie
Gewoon Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 09 jul 2020, 10:36
Has thanked: 4 times
Been thanked: 12 times
Re: Mosasaurus schedel

Bericht door Roelie » 23 sep 2023, 15:31

Hoe staat het nu met de schedel?




Plaats reactie