Spiegeleitje

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 13:11

Hoe zag die gruislens eruit? had dat materiaal een oranje kleur? Ik had vorig jaar gruis verzameld wat volgensmij van boven de Nekum kwam. daar had ik onder andere een mooie byrozoa gevonden, die hier ook ergens op het forum staat.


Fossielenverslaafd

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door hubertus68 » 26 sep 2023, 14:31

Hoi Jasper,

het gruis, dat ik van boven de H. v. Kanne verzameld heb, komt definitief uit de Nekum kalk en was grijzig wit.
Ik denk dat ik weet wat jij bedoelt: Helemaal boven in de groeve waren, tenmindste een, twee jaren geleden
nog gruislenzen of laagjes? aanwezig, die volgens mij tot de Meerssen member behoren. Ik heb daar toen ook
monsters genomen.

Groetjes,
Oliver



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 15:07

Ik weet niet of het een gruislens was. Volgensmij wel, een hele grote. Tom had mij verteld dat het van rechtsboven kwam. Is dat de Hz van Caster?


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Captainziggycardon
Gewoon Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 dec 2022, 13:22
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door Captainziggycardon » 26 sep 2023, 19:06

Jasper den Otter schreef: 26 sep 2023, 11:03 Heb je misschien een foto van die laag.
Dit zijn de enige foto's die ik kon maken, de rest van de blokken had ik gisteren al fijngemaakt voor onder de microscoop.

Dit is de laag die erg rijk is aan de Bryozoans en Forarminifera, iedere keer als wat afbrak of ik wat er uitzaagde vielen er wel Bryozoans en Forarminifera eruit. Het is zo dat ik ontdekte dat die zo een rijke matrix was. Is erg brokkelige matrix.
Ik had de stukken meegenomen wegens de grote zee-egel stekels, zaten ook veel zee-egel fragmenten in.
Ik moet Tom Vercammen eens vragen welke laag dit juist is, aangezien hij en Jonathan er ook op dat moment aan het verzamelen van waren.
DSC00319.JPG
DSC00320.JPG
DSC00322.JPG

Stukje dat afbrak met oppakken, meteen wat Bryozoans
DSC00323.JPG

De micromatrix voor de microscoop
DSC00324.JPG

Siderolites calcitrapoides die ik gevonden toen stukjes matrix afbraken en toen ik de stenen kleiner zaagde.
DSC00330.JPG

Andere Forarminifera
DSC00331.JPG

De Bryozoans die gewoon zijn losgekomen met afbrokkelen en verzagen van de matrix, is erg rijk.
DSC00333.JPG


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 19:43

Ik denk dat wij in dezelfde laag hebben gezocht. Het heeft dezelfde kleur, ook mijn materiaal zat vol met forams en byrozoa. Ik heb ook een deels Neithea en andere schelpen erin. OOk zaten er zeeegel stekels in. Toen ik met Tom terugliep naar de auto omdat ik mij verwond had, zag ik op de storthoop ook een blok met dit spul liggen. Ik heb een emmer vol mee. Het was volgens Tom de gebroken Hemipneustes laag, en zit onder de Hz van Kanne. Siderolites heb ik nog niet gespot. die "andere forams" lijken mij Orbitoides sp. Ik heb helaas geen microscoop. Ik ben van plan deze te regelen. Houd me op de hoogte van wat je erin vind. Ik ben benieuwd!

gr. Jasper den Otter


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Captainziggycardon
Gewoon Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 dec 2022, 13:22
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door Captainziggycardon » 26 sep 2023, 20:27

Jasper den Otter schreef: 26 sep 2023, 19:43 Toen ik met Tom terugliep naar de auto omdat ik mij verwond had
gr. Jasper den Otter
Aah dat was jij dus, Tom zei al dat iemand een ongelukje met zijn vinger had gehad :)
Hopelijk heb je er niet al te veel last meer van.
Maar als je in hetzelfde hoekje heb gezocht, verwijder voorzichtig matrix op zoek naar de grote stekels. Als je die niet vind, lekker vermalen die handel, is ernorm rijk in micro's.


Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.

"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 26 sep 2023, 21:01

Ja, ik was dat. Ik zat niet op te letten en sloeg op mijn vinger, gaat gelukkig nu prima. Ik heb niet in die hoek gezocht, maar in de stortohopen aan het begin, dus waarschijnlijk komt mijn materiaal dus ook uit de hoek. Ik zal idd opzoek gaan naar grote stekels, mooie byrozoa en bivalven etc. Hoe kan ik ze het beste vermalen zonder alle macrofossielen te slopen? of bedoel je de échte microfossielen van 1mm<?


gr. Jasper


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 27 sep 2023, 17:03

Ik heb in dat materiaal zojuist een gearticuleerde vis gevonden. @Captainziggycardon


Fossielenverslaafd

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Spiegeleitje

Bericht door hubertus68 » 04 okt 2023, 08:36

Beste,

ich heb nu het gruis uit de H. v. Kanne onderzocht. Er zaten ook enkele zee-egels in. Bij deze een
soort, die ik niet op naam kan brengen. Misschien heeft iemand een idee?!


Beste groeten,
Oliver
Bijlagen
Echinoid_Romontbos_Nekum_240923.jpg



Gebruikersavatar
Jasper den Otter
Berichten: 643
Lid geworden op: 28 jul 2018, 16:11
Locatie: Noord-Holland
Has thanked: 98 times
Been thanked: 116 times
Contacteer:
Re: Spiegeleitje

Bericht door Jasper den Otter » 04 okt 2023, 09:00

Die is wel heel klein!
Ik denk aan een Salenidia-achtiche, Hyposalenidia heliophra?

gr. Jasper


Fossielenverslaafd


Plaats reactie