Bivalve en spons uit Normandië

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Bivalve en spons uit Normandië

Bericht door mihcaz » 04 okt 2023, 21:25

Beste forumleden,

Ik heb deze tweeklep (foto 1) in bezit gekregen.
De enige informatie die ik heb is dat de vindplaats Normandië is. Zoekend op de soorten die op de stranden van Normandië gevonden worden, kom ik uit op Lopha of Rastellum die er enigszins iets van weg hebben.

Ik heb nog geen betere foto maar misschien is er onder jullie al iemand die wat herkent op deze foto.
Alle hulp is welkom.

Het zelfde geldt voor een spons (foto 2) die van het strand van Villers-sur-Mer komt.
Daar heb ik figuurlijk gezien ook nog steeds geen sticker op kunnen plakken.

Groeten,

Micha
Bijlagen
FOS-0010.JPG
FVN-0001_a.JPG



 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: Bivalve en spons uit Normandië

Bericht door Spongebob » 01 apr 2024, 14:02

Hoi Micha,

Zo'n oester heb ik onlangs ook cadeau gekregen. De exacte vindplaats kan ik helaas niet meer achterhalen. Het enige dat ik weet is: Charente-Maritime, maar dat is een heel departement :(
Tot nu toe ben ik met de determinatie aangekomen bij Lopha diluviana (Linnaeus, 1767). Rastellum heeft volgens mij altijd een langwerpige vorm en valt dus af.
1711971634488.jpg
1711971634528.jpg
De spons is niet makkelijk te duiden, maar heeft wel iets van een Ventriculites. Zeer algemene trechterspons met een brede schaal, voor zover die nog aanwezig is. Ook de verspringende uitstroomopeningen op de rand passen in dit beeld. Echter, het blijft een gok, maar zolang niemand meer weet, houden we het hier maar op :mrgreen:

Groeten, Tom
Bijlagen
Ventriculites
Ventriculites


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Re: Bivalve en spons uit Normandië

Bericht door mihcaz » 09 apr 2024, 17:49

Hi Tom,

Bedankt voor je reactie. Ik was mijn eigen topic alweer enigszins vergeten omdat ik sinds oktober geen enkele reactie had ontvangen. Nu alweer even een tijdje niet meer op het forum geweest waardoor ik vandaag je reactie pas lees.
Altijd lastig met gekregen fossielen waarbij er veel informatie ontbreekt maar geen reden om ze dan maar niet aan te nemen. Ik zal je opmerkingen verwerken in mijn database. Zo kom ik in ieder geval alweer een stukje verder. Nogmaals dank.

Groeten,

Micha




Plaats reactie