gehalveerde spons

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 22 times
gehalveerde spons

Bericht door BartKorf » 04 okt 2023, 16:53

Een recente vondst uit NO-Twente. Is dit Carpospongia conwentzi ?
Bijlagen
DSC06416.JPG
DSC06417.JPG


Bart

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: gehalveerde spons

Bericht door Spongebob » 05 okt 2023, 13:16

Prachtig Bart!!!
Johan Cruyff zei het al: "Ieder nadeel heb zijn voordeel.'" :mrgreen:
Bij zwerfsteenvondsten tref je nauwelijks perfect bewaard gebleven fossielen,
maar een voordeel bij jouw exemplaar is dat je wel heel mooi binnenin de spons kunt kijken.
Bij jouw sferoclonellide ('sterretjes-')spons kun je nu namelijk erg mooi de monaxonen zien die de radiair gerichte uitstroomkanalen bekleden en kanaliseren.
Vondst NO-Overijssel 2023 Bart Korf ax.JPG
In één van de APH-Hefte is daar eens een interessant artikel over geschreven door W. A. Bartholomäus : https://www.ap-h.de/download/1995_3.pdf
Of het een C. conwentzi of een C. castanea is kan ik niet goed beoordelen.
Die twee soorten liggen uiterlijk soms dicht bijeen. Bij dit exemplaar bijvoorbeeld durf ik niet te kiezen.
IMG_0996.JPG
Het gaat er vooral om of je afgevlakte zijden met een soort van bloembeeld kunt waarnemen.
images.jpg
images.jpg (9.58 KiB) 353 keer bekeken
Ulrich von Hacht probeerde ze in dit geval over de tafel te rollen; Castanea rolde wel en conwentzi niet ;)
Bij een half exemplaar gaat dat natuurlijk niet op.
Carpospongia conwentzi J. Buntsma IMG_2759.JPG
Deze laatste foto is van een exemplaar uit de collectie van Johan Buntsma en ligt nu in de collectie van Natura Docet in Denekamp. Deze laat rechtsboven iets van een 'bloem' zien, maar is links zover geërodeerd dat je een C. globosa vermoedt. Geeft aan hoe lastig het soms is om deze sponzen goed te benoemen.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 22 times
Re: gehalveerde spons

Bericht door BartKorf » 05 okt 2023, 19:19

Dank voor je snelle en uitvoerige antwoord, Tom ! En ja, ik was me van dat voordeel bewust. Ik zal overigens de komende tijd meer vondsten posten, ook een aantal waar ik minder idee over heb.


Bart


Plaats reactie