Vreemd botje/wervel [Zwarte Polder 28-05-2006]
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hoi collega\'s,
Tijdens het zoeken van fossielen in de Zwarte Polder afgelopen zondag zijn we dit rare botje tegengekomen... Kenmerkend zijn de 4 knobbels. Het kwam me meteen bekend voor, ik had het namelijk ooit gezien in de Gids voor Strandfossielen van de NVG. (1998, nr2)
Hierboven staan 2 foto\'s van het exemplaar, misschien dat iemand er iets meer van weet.
Groeten,
De Fossielenjagers
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- fossielenjagers
- Contacteer:
Antw: Vreemd botje/wervel [Zwarte Polder 28-05-2006]
Niemand enig idee??
Groeten, DFJ -Bram-
Groeten, DFJ -Bram-
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- fossielenjagers
- Contacteer:
Heeft ook niemand een suggestie over wie ik eventueel hierover zou kunnen mailen of schrijven? Of een site waar ik misschien meer kan vinden?
Groeten, Bram
Groeten, Bram
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Antw: Antw: Vreemd botje/wervel [Zwarte Polder 28-05-2006]
Hoi Bram,
Ik heb al een paar keer willen schrijven:
een betere foto zou zeer welkom zijn. Het botje dat je afbeeldt is werkelijk zeer slecht te zien. Met wervels is over het algemeen al weinig te beginnen, maar mocht je een reactie willen (of het b.v. inderdaad vergroeide wervels zijn) zul je m.i. echt een betere foto moeten plaatsen (van verschillende kanten).
De determinaties in het boekje over cadzand zijn over het algemeen niet erg goed, en ik heb zo mijn twijfels over de identificatie van de vergroeide wervels aldaar. Ik herken het niet echt in die foto.
groeten, Erik
Ik heb al een paar keer willen schrijven:
een betere foto zou zeer welkom zijn. Het botje dat je afbeeldt is werkelijk zeer slecht te zien. Met wervels is over het algemeen al weinig te beginnen, maar mocht je een reactie willen (of het b.v. inderdaad vergroeide wervels zijn) zul je m.i. echt een betere foto moeten plaatsen (van verschillende kanten).
De determinaties in het boekje over cadzand zijn over het algemeen niet erg goed, en ik heb zo mijn twijfels over de identificatie van de vergroeide wervels aldaar. Ik herken het niet echt in die foto.
groeten, Erik
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hoi Erik,
De foto\'s zijn inderdaad slecht ja. Ik zal er vanavond wat duidelijkere op zetten. En wat betreft die determinatie in dat Cadzand-gidsje, daar heb je gelijk in, die is niet altijd even best. En de determinatie van dat botje is sowieso al vreemd, omdat het me sterk lijkt dat men 2 keer een precies op de zelfde manier vergroeide wervel vindt.
Groeten, Bram
De foto\'s zijn inderdaad slecht ja. Ik zal er vanavond wat duidelijkere op zetten. En wat betreft die determinatie in dat Cadzand-gidsje, daar heb je gelijk in, die is niet altijd even best. En de determinatie van dat botje is sowieso al vreemd, omdat het me sterk lijkt dat men 2 keer een precies op de zelfde manier vergroeide wervel vindt.
Groeten, Bram
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hey mensen,
Ik heb vandaag wat nieuwe foto\'s gemaakt van dat rare geval. Het is dus in mei dit jaar gevonden in de Zwarte Polder. Het is precies hetzelfde als weergegeven in dat boekje (bovenaan topic)..
Misschien dat iemand nu verder komt met determineren!
Groet, Bram.
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Waarschijnlijk het Heiligbeen v.e. zeehond!
Blijft echter wel een lastig te determineren vondst.
Blijft echter wel een lastig te determineren vondst.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
- fossielenjagers
- Contacteer:
Waaraan is het heiligbeen van een zeehond te herkennen dan? Juist aan die 4 uitsteeksels aan de buitenkant?
Groet, Bram.
[Bewerkt door fossielenjagers op 25-10-2006 om 14:58 NL]
Groet, Bram.
[Bewerkt door fossielenjagers op 25-10-2006 om 14:58 NL]
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Op de 3e foto zie je dat het \"heiligbeen\" onderverdeeld is in 2 segmenten.
Ook zie ik daar een breukvlak d.w.z. dat het groter is geweest.
Heiligbenen bestaan voor zowat alle zoogdieren uit \"vergroeide\" wervels (ik meen standaard zelfs een stuk of 5) echter het wordt altijd als een wervel aangeduidt.
In zoverre is het dus normaal dat deze \"vergroeiing\" voor een diersoort altijd hetzelfde eruit ziet.
Of het v.e. zeehond is een beetje gokken, heeft meer met de vindplaats te maken.
Dit is een zgn handstuk moet ik eerst een keer \"life\" hebben gezien om wat zekerder te zijn.
Ook zie ik daar een breukvlak d.w.z. dat het groter is geweest.
Heiligbenen bestaan voor zowat alle zoogdieren uit \"vergroeide\" wervels (ik meen standaard zelfs een stuk of 5) echter het wordt altijd als een wervel aangeduidt.
In zoverre is het dus normaal dat deze \"vergroeiing\" voor een diersoort altijd hetzelfde eruit ziet.
Of het v.e. zeehond is een beetje gokken, heeft meer met de vindplaats te maken.
Dit is een zgn handstuk moet ik eerst een keer \"life\" hebben gezien om wat zekerder te zijn.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
- fossielenjagers
- Contacteer:
Ok.. bedankt voor de determinatie! Misschien dat we elkaar nog wel eens tegenkomen, dan kun je hem \'live\' zien. Bedankt alvast!
Groet, Bram.
[Edit]: ik zie nu ook wat je bedoelt met die 2 segmenten en dat breukvlak.
[Bewerkt door fossielenjagers op 26-10-2006 om 11:49 NL]
Groet, Bram.
[Edit]: ik zie nu ook wat je bedoelt met die 2 segmenten en dat breukvlak.
[Bewerkt door fossielenjagers op 26-10-2006 om 11:49 NL]
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers