Spons uit cap blanc nez

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Spons uit cap blanc nez

Bericht door Max pijpelink » 14 dec 2023, 21:17

Beste,

Deze spons heb ik een paar jaar geleden gevonden bij cap blanc nez, met het opnieuw determineren ervan kom ik op 2 soorten die ik er erg veel op lijken. Laocetis fittoni, beschreven in een artikel van J. van diggelen(De boulonnaus en zijn fossielen, Gea, vol. 16 nr. 1). In een ander artikel van Victor Strijbos (fossielen van cap blanc nez VI sponzen, 1998) wordt Ventriculites radiatus benoemd. Allebei de soorten zouden in het onder cenomaan voorkomen.

Mijn spons is daarnaast ook gepyritiseerd. Victor Strijbos gaf in zijn artikel aan dat dat ook bij V. radiatus is aangetroffen.
Bijlagen
IMG_1823.jpeg


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Re: Spons uit cap blanc nez

Bericht door Spongebob » 14 dec 2023, 22:35

Laocoetis is okee. Craticularia fittoni kan ook, maar ik weet zo niet welke de voorkeur moet hebben.
Ik noem ze Laocoetis fittoni. Mooi recht-toe-recht-aan-netwerk.
Bij Ventriculites verspringen de openingen telkens t.o.v. elkaar.

PS: Maar waarom schrijf je steeds zo groot je naam bij de fossielen?


Time fades away (Neil Young)

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Spons uit cap blanc nez

Bericht door Max pijpelink » 15 dec 2023, 00:08

Spongebob schreef: 14 dec 2023, 22:35 Laocoetis is okee. Craticularia fittoni kan ook, maar ik weet zo niet welke de voorkeur moet hebben.
Ik noem ze Laocoetis fittoni. Mooi recht-toe-recht-aan-netwerk.
Bij Ventriculites verspringen de openingen telkens t.o.v. elkaar.

PS: Maar waarom schrijf je steeds zo groot je naam bij de fossielen?
Ah, hartelijk bedankt!



Ben een beetje oefenen met editing en vond t wel mooi als ook mijn naam bij m’n fossielen stonden. Ook omdat ik 1 x de ervaring heb gehad dat foto’s van mij werden gebruikt zonder mij te vermelden.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
Felicia Carina
Senior Lid
Berichten: 610
Lid geworden op: 16 mei 2020, 19:16
Locatie: Houthalen-Helchteren
Has thanked: 604 times
Been thanked: 162 times
Contacteer:
Re: Spons uit cap blanc nez

Bericht door Felicia Carina » 16 dec 2023, 21:00

Hey Max

Ik wil je niet teleurstellen, maar als ik dat zou willen dan kan ik die foto nog gebruiken met je naam eraf gesneden. Het kan misschien een beetje helpen, maar ook niet altijd. Maarja, hoe hou je dat tegen?

Maar ik had eigenlijk een ander vraagje. Ergens op Facebook had je het onlangs over het bewaren van organisch materiaal in ethanol. Je zei dat je de zuivere vorm in de action koopt en deze dan verdund tot 70%.
Maar de vraag is met wat je dat verdund?
En meet je die 70% aan de hand van de hoeveelheid? (Vb. 70 ml + 30 ml verdunner)
Werkt dat voor elk organisch materiaal?

Groetjes,
Felicia


masterinfineartsflits

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Spons uit cap blanc nez

Bericht door Max pijpelink » 17 dec 2023, 07:43

Felicia Carina schreef: 16 dec 2023, 21:00 Hey Max

Ik wil je niet teleurstellen, maar als ik dat zou willen dan kan ik die foto nog gebruiken met je naam eraf gesneden. Het kan misschien een beetje helpen, maar ook niet altijd. Maarja, hoe hou je dat tegen?

Maar ik had eigenlijk een ander vraagje. Ergens op Facebook had je het onlangs over het bewaren van organisch materiaal in ethanol. Je zei dat je de zuivere vorm in de action koopt en deze dan verdund tot 70%.
Maar de vraag is met wat je dat verdund?
En meet je die 70% aan de hand van de hoeveelheid? (Vb. 70 ml + 30 ml verdunner)
Werkt dat voor elk organisch materiaal?

Groetjes,
Felicia
Klopt, maar moeten ze net iets meer moeite doen.

Ik stuur je even een pb!


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max


Plaats reactie