Achterste tanden Carinodens belgicus

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Achterste tanden Carinodens belgicus

Bericht door PachyWhatnotOdon » 26 dec 2023, 23:54

Hallo allemaal,

Voor een onderzoeksprojectje ben ik op zoek naar wat fotografisch materiaal en/of omschrijvingen van de achterste tanden uit de kaak van de globidensine mosasauriër Carinodens belgicus. Eveneens ben ik op zoek naar materiaal dat betrekking heeft op de pteregoïde tanden. Weet iemand of dergelijk materiaal beschreven is? Alvast bedankt!

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

 
Gebruikersavatar
Jurassic Lars
Berichten: 453
Lid geworden op: 17 jan 2012, 19:05
Been thanked: 2 times
Re: Achterste tanden Carinodens belgicus

Bericht door Jurassic Lars » 30 dec 2023, 09:57

Hallo Alexander,

De tanden helemaal achter in de kaak van C. belgicus zijn naar mijn weten (nog) niet bekend, behalve van het 2e stukje kaak van C. belgicus dat door Frans Fonken werd gevonden in de ENCI. Ik geloof dat dit stuk ook wetenschappelijk is beschreven, die paper is op internet te vinden.
Van C. minalmamar zijn ze wel beter bekend.

Pterygoid tanden heb ik nog nooit gezien, alhoewel ze vermoedelijk wel in verzamelingen zullen zitten. Van C. belgicus zijn ze naar mijn weet niet beschreven.

Groet Lars


MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

Max pijpelink
Senior Lid
Berichten: 1031
Lid geworden op: 07 okt 2020, 15:16
Locatie: Zeeuws-vlaanderen
Has thanked: 312 times
Been thanked: 203 times
Re: Achterste tanden Carinodens belgicus

Bericht door Max pijpelink » 30 dec 2023, 15:34

Ik zal eens even vragen bij mensen die ook verzameld hebben in Limburg, ik weet dat die ook mosasaurus tanden hebben gevonden. Kan nog wel even duren voor ik er weer langsga.


altijd geïnteresseerd in nieuwe kennis over fossielen.

instagram account voor mijn mooiste vondsten en mij snel te kunnen bereiken: fossils_zeeland_max
Facebook account: fossils Zeeland Max

Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Re: Achterste tanden Carinodens belgicus

Bericht door PachyWhatnotOdon » 29 jan 2024, 16:05

Jurassic Lars schreef: 30 dec 2023, 09:57 De tanden helemaal achter in de kaak van C. belgicus zijn naar mijn weten (nog) niet bekend, behalve van het 2e stukje kaak van C. belgicus dat door Frans Fonken werd gevonden in de ENCI. Ik geloof dat dit stuk ook wetenschappelijk is beschreven, die paper is op internet te vinden.
Van C. minalmamar zijn ze wel beter bekend.

Pterygoid tanden heb ik nog nooit gezien, alhoewel ze vermoedelijk wel in verzamelingen zullen zitten. Van C. belgicus zijn ze naar mijn weet niet beschreven.
Bedankt, Lars! Ik wist niet dat er nog een tweede stukje kaak van C. belgicus gevonden is. Dit materiaal lijkt, over het geheel gezien, in onze contreien zo zeldzaam te zijn! Dus alle informatie die je hier gegeven hebt is bijzonder waardevol, en ik zal eens online kijken of ik dat artikel inderdaad kan vinden dan.

Wat ik wel weet is dat deze informatie van Carinodens palistinicus wel bekend is, zie ook de foto's hieronder. Ik vraag me alleen of hoe typerend deze configuratie ook voor andere soorten in het genus zijn...

Carinodens palistinicus achterste tandposities.jpg
Carinodens palistinicus pterygoidtanden.png
Carinodens palistinicus pterygoidtanden.png (321.43 KiB) 1122 keer bekeken
Max pijpelink schreef: 30 dec 2023, 15:34 Ik zal eens even vragen bij mensen die ook verzameld hebben in Limburg, ik weet dat die ook mosasaurus tanden hebben gevonden. Kan nog wel even duren voor ik er weer langsga.
Als je dat inderdaad zou willen/kunnen, heel graag, Max!


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett


Plaats reactie