Raadseltje van Steffeshausen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mihcaz
Berichten: 138
Lid geworden op: 30 jul 2013, 15:22
Has thanked: 12 times
Been thanked: 14 times
Raadseltje van Steffeshausen

Bericht door mihcaz » 19 feb 2024, 19:58

Afgelopen december zijn we een weekje in Luxemburg geweest waarbij we net over de grens met België ook groeve 'Auf Schleid' in Steffeshausen hebben bezocht (Emsien; Onder Devoon). Na wat leuke vondsten in de groeve te hebben gedaan (meest rechter zijde), heb ik in ons hotel op internet naar meer informatie over de groeve gezocht. Al doende vond ik de publicatie van Anthonie Hellemond et al. Ik heb het met zeer veel interesse gelezen.
Ik heb vervolgens geprobeerd om Anthonie via email te bereiken maar op één of andere manier wilde mijn berichten niet verzonden worden. Ik stuur nu dus maar even een bericht op het forum. Kunnen er bovendien meer van jullie een lichtje laten schijnen over dit raadseltje.

Op één van onze brokken steen met fossielen zien we een afdrukje (~1 cm groot) dat we niet goed kunnen thuisbrengen als zijnde van een brachiopode of bivalve afgaande op de gegolfde lijnen die het afdrukje laat zien. Het doet me meer denken aan de sutuurlijnen van een ammoniet vergelijkbaar met Teicherticeras cf. senior., welke in de publicatie van Anthonie genoemd wordt. Echter, ammonieten uit Steffeshausen zijn heel zeldzaam heb ik begrepen dus de kans op een ammonietenvondst acht ik zeer klein.

Bij wat speurwerk kom ik nog de gastropode Bellerophon striatus tegen die wat zelfde kenmerken als ons afdrukje laat zien.
Het afdrukje intrigeert me mateloos...

Ik kan me heel goed voorstellen dat er niks te vertellen valt aangezien het maar een minuscuul afdrukje is en op dit moment krijg ik geen betere foto gemaakt. Maar wat gedachtegangen van jullie lijken me leuk.

Groeten,

Micha
Bijlagen
IMG_8108.JPG
IMG_8108a.JPG



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 369 times
Re: Raadseltje van Steffeshausen

Bericht door Carboon » 20 feb 2024, 21:13

@Anthonie


Op zoek naar groen in het zwart.


Plaats reactie