Fossielen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BArend
Junior Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 mar 2024, 21:00
Has thanked: 4 times
Fossielen?

Bericht door BArend » 01 apr 2024, 19:23

Ik heb vorig weekend deze botten gevonden bij de Selzerbeek in Limburg. Alleen ik twijfel er nog aan of deze botten ook echt oud zijn misschien weet iemand raad (ben ook nog erg nieuw binnen de hobby)
Bijlagen
IMG_7264.jpeg



 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Fossielen?

Bericht door hubertus68 » 01 apr 2024, 21:45

Hallo,

in de Selzerbeek kan men fossielen vinden, maar ook (sub-)recente dierlijke resten, die vermoedelijk van de boeren de beek in gegooit werden. Het bot onden rechts op de foto lijkt aan de rechter zijde afgezaagt. Dit zal dus in recentere tijden in de beek terecht gekomen zijn.
Sommige botten, die ik in de beek gevonden heb, zijn echter vrij zwaar en lijken echt versteend. Een kaakje van een hondachtige werd door Mietje Germonpré geidenticeerd als kaakje van een pre-historische hond.
Je ziet: Er ligt heel wat spul uit verschillende tijdperken in zo'n beek. En het is daarom niet makkelijk om de herkomst en het ouderdom te bepalen.
Fossielen (ouder dan 10.00 jaar) zijn deze botten zeer waarschijnlijk niet, maar ze zouden bvb. uit Romeinse tijden kunnen zijn. Wie weet?!

Naast botmateriaal vind je in de Selzerbeek echter ook echte fossielen zoals belemnieten, zee-egels, haaientanden of schelpen van brachiopoden etc. Deze zijn vooral afkomstig uit de Kalksteen van Vijlen (Boven-Krijt tijdperk).

Beste groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Re: Fossielen?

Bericht door hubertus68 » 01 apr 2024, 21:47

Misschien is het zinvol om de titel van deze topic aan te passen (bvb. "Fossielen? uit de Selzerbeek"). Zo kan men deze topic later beter terug vinden, tenminste als de zoekfunctie weer werkt ;-)



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Re: Fossielen?

Bericht door sjaak » 01 apr 2024, 21:51

Ik zie in elk geval een paardenkies, linksboven.


Groet,

Niels


Plaats reactie