ID gevraagd; Carboon van Noord-Frankrijk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Monikamo
Junior Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jan 2024, 19:06
Re: ID gevraagd; Carboon van Noord-Frankrijk

Bericht door Monikamo » 30 jan 2024, 19:17

Hoi,

Mag ik vragen hoe je dit gevonden hebt? Heb je het ergens uit moeten halen of is het een oogvondst?

Indien het laatste, is het mogelijk dat het door ern kens gemaakt is of ben ik aan het vloeken in de kerk zeg maar.



 
Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 376 times
Re: ID gevraagd; Carboon van Noord-Frankrijk

Bericht door Carboon » 31 jan 2024, 22:47

Hoi Monikamo,

Zie dat dit je eerste bericht is, dus allereerst welkom op het forum!

Verder goede vraag. Het gaat hier om een vondst uit 2018 van een oude storthoop van een steenkoolmijn (dus ex situ). De exacte omstandigheden moet ik je schuldig blijven (weet de details niet meer zo goed). Wel is het onwaarschijnlijk dat ik dit specifieke fossiel heb open geslagen, want dan had ik ook het tegenstuk wel gehad. Je zou het dus een oppervlaktevondst kunnen noemen. Toch ben ik er behoorlijk zeker van dat het hier om iets fossiel en niet om iets kunstmatigs gaat. Dit omdat het stuk naast de "C" en "spiralen" verder nog vol zit met pinnulae die ik herken als fossiel.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Gebruikersavatar
Carboon
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 sep 2008, 19:10
Locatie: Haarlem
Has thanked: 285 times
Been thanked: 376 times
Re: ID gevraagd; Carboon van Noord-Frankrijk

Bericht door Carboon » 31 jan 2024, 22:49

Hoi Felicia,

Ook via deze weg nog bedankt voor je uitzoekwerk. Fijn dat je onafhankelijk ook op Spiropteris sp. uit bent gekomen voor de spiralen! Geeft weer wat meer vertrouwen.

Hoi Tom,

Dwarsdoorsnede van een Calamites is een interessante gedachte voor die "C"! Ik ga daar eens over puzzelen.

Groeten,

Tim


Op zoek naar groen in het zwart.

Tommie
Berichten: 197
Lid geworden op: 07 aug 2007, 21:53
Has thanked: 6 times
Been thanked: 38 times
Re: ID gevraagd; Carboon van Noord-Frankrijk

Bericht door Tommie » 07 apr 2024, 20:24

Om nog eens op dit topic terug te komen, ik had een niet gedetermineerd stuk in mijn verzameling waar ik nu de naam spiropteris sp. aan kan geven.
Breedte van het fossiel 1,5 cm.

Bedankt Tim en Felicia.


Knipsel1.JPG
Knipsel1.JPG (65.8 KiB) 196 keer bekeken




Plaats reactie