Fossiel of niet? (Locatie Zeebrugge)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Wave
Junior Lid
Has thanked: 1 time
Fossiel of niet? (Locatie Zeebrugge)

Bericht door Wave » 16 mei 2024, 23:37

Hey allemaal,

Op 10 mei vond ik op het strand (in Zeebrugge) na hoogwater een intrigerend stuk bot waarvan ik niet zeker ben of het een fossiel is. Het is voor mij wat te licht van kleur, t.o.v. andere beenderen die ik vond. Toch is er hier en daar wat een zwarte kleur aan te treffen. Het bot lijkt op een onderdeel van een gewricht, vermoedelijk mariene dier. Het bot meet ongeveer 6,5 cm in lengte en 5cm in de breedte.

Ik ben echter niet zeker of het daadwerkelijk een fossiel is en zou graag jullie expertise willen inschakelen om dit te bevestigen of te weerleggen. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en suggesties over de mogelijke identiteit van dit stuk.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Met vriendelijke groeten,

Ward Veulemans
Bijlagen
20240516_224552.jpg
20240516_222758.jpg
20240513_184322.jpg
20240513_184315.jpg
20240513_184309.jpg
20240513_184302.jpg
20240513_184247.jpg
20240513_184213.jpg

pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 85 times
Been thanked: 112 times
Re: Fossiel of niet? (Locatie Zeebrugge)

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 17 mei 2024, 13:18

Hoi Ward,

Ik denk dat je gelijk hebt met je inschatting dat dit het gewrichtsvlak van een zoogdier is - dat wil zeggen, dit lijkt me de losse epiphyse (van een lang bot van de ledematen) van een jong dier - al lijkt me de dichtheid van het bot niet hoog genoeg voor een zeezoogdier. Het ziet er wat mij betreft subrecent uit - fossielen zijn doorgaans door en door bruin tot zwart van kleur - vermoed ik dat dit mogelijk slachtafval zou kunnen zijn. Misschien rund? Alleen heb ik daar niet genoeg ervaring met zoogdieren voor dat daadwerkelijk te kunnen zeggen. Het schijnt ook dat als je een vlammetje onder het bot houdt en dit niet gaat stinken, je met gemineraliseerd bot - en daarmee een fossiel - te maken hebt, en niet met modern bot. Maar dit heb ik zelf nooit uitgeprobeerd.

Hopelijk komt er snel een ander forumlid met meer ervaring op dit vlak langs die je hier verder in kan helpen.

Groeten,
Alex.

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Wave
Junior Lid
Has thanked: 1 time

Bericht door Wave » 17 mei 2024, 15:24

Hey Alex,

alvast bedankt voor jouw antwoord. Ik hield me te vast aan de gedachte dat dit bot zou kunnen toebehoren aan een mariene zoogdier. Het lijkt er inderdaad op dat dit een losse epiphyse is van een land zoogdier. Na wat verder onderzoek ben ik in de riching van de tibia geraakt al dan niet van rund/oerrund. Hieronder een gelijkaardige vondst beschreven op de maritieme archeologie website van nederland.

https://beeldbank.cultureelerfgoed.nl/m ... =1&page=10

Qua datering heb ik er ook geen idee van. Alvast bedankt voor de tip van het vuur en het bot, deze kende ik nog niet. Ik wacht momenteel nog even geduldig af of hier iets uit de bus komt ;)

Met vriendelijke groeten,
Ward

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 17 mei 2024, 20:41

Het is inderdaad het distale gewricht van een spaakbeen. Ik denk ook rund ivm grootte en vorm:

https://natuurwijzer.naturalis.nl/leero ... scheenbeen

Groet,

Niels

Vilmar
Been thanked: 52 times

Bericht door Vilmar » 19 mei 2024, 07:17

Niels vergist zich in de Nederlandse naam van het bot. Geen spaakbeen (radius), maar scheenbeen (tibia), zoals ook al in zijn link staat. Ik twijfel of het van een jong dier is, want als het een losse (in dit geval distale) epifysaire schijf zou zijn, dan verwacht ik een andere structuur op het vlak dat vergroeit met de rest van het bot. Het is niet goed te zien op deze foto's maar het lijkt erop dat het misschien afgezaagd kan zijn (zie bv foto 1) en dan zou het slachtafval zijn. Kan echter ook zijn dat het toch een losse schijf is die ver is afgesleten.

Vilmar D

sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 19 mei 2024, 09:17

Vilmar schreef: 19 mei 2024, 07:17 Niels vergist zich in de Nederlandse naam van het bot. Geen spaakbeen (radius), maar scheenbeen (tibia), zoals ook al in zijn link staat. Ik twijfel of het van een jong dier is, want als het een losse (in dit geval distale) epifysaire schijf zou zijn, dan verwacht ik een andere structuur op het vlak dat vergroeit met de rest van het bot. Het is niet goed te zien op deze foto's maar het lijkt erop dat het misschien afgezaagd kan zijn (zie bv foto 1) en dan zou het slachtafval zijn. Kan echter ook zijn dat het toch een losse schijf is die ver is afgesleten.
Inderdaad een verschrijving. Bij een losse schijf zou je inderdaad die bultige structuur zien. En die zie je hier niet.

Groet,

Niels

Plaats reactie