Wie kan mij vertellen wat dit is?
-
- Junior Lid
Wie kan mij vertellen wat dit is?
Gevonden op het strand van Ile de Re. Verre van zeldzaam daar. Formaat is ongeveer 7 cm lang bij 5 cm breed. Qua gewicht om te voelen iets lichter dan je zou verwachten voor een steen maar niet veel.
Ik vraag me af of dit een steen is. Als het een steen is, dan vraag ik mij af wat voor dier gaten kan boren in een steen? Verder vraag ik mij af of de zichtbare buisjes van de wormen fossielen zijn of recent. In 1 van de gaten zitten trouwens donkere buisjes.
Wie kan mij meer vertellen?
Ik vraag me af of dit een steen is. Als het een steen is, dan vraag ik mij af wat voor dier gaten kan boren in een steen? Verder vraag ik mij af of de zichtbare buisjes van de wormen fossielen zijn of recent. In 1 van de gaten zitten trouwens donkere buisjes.
Wie kan mij meer vertellen?
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Re: Wie kan mij vertellen wat dit is?
Hallo ?,
misschien wil je je even voorstellen?! Dit is jouw eerste bericht.
Jouw steen is een kalksteen met boorgaten van tweekleppigen en/of wormen of sponzen.
De opgegroeide kokerwormen en ook de gaten zijn vermoedelijk recent, omdat de
randen van de gaten nog vrij scherp zijn. Dit zou men niet verwachten bij een steen
die een lange tijd door de zee gerold is.
Beste groeten,
Oliver
misschien wil je je even voorstellen?! Dit is jouw eerste bericht.
Jouw steen is een kalksteen met boorgaten van tweekleppigen en/of wormen of sponzen.
De opgegroeide kokerwormen en ook de gaten zijn vermoedelijk recent, omdat de
randen van de gaten nog vrij scherp zijn. Dit zou men niet verwachten bij een steen
die een lange tijd door de zee gerold is.
Beste groeten,
Oliver
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Hier trouwens een paar voorbeelden uit het Krijt tijdperk, onder andere van een borende tweekleppige in en ex situ.
Beste groeten,
Oliver
Beste groeten,
Oliver
-
- Junior Lid
Beste Olivier,
Bedankt! Fascinerend dat zo'n diertje gaten in steen kan boren. Ik zie het verschil inderdaad tussen mijn steen en die uit het Krijt. Toch leuk om te hebben, al is het niet oud.
Er valt niet zo heel veel voor te stellen. Ik zoek niet hobbymatig of zo. Heel af en toe loop ik bij toeval tegen iets leuks aan omdat mijn blik er dan op valt. Vorig jaar een heel mooi stuk versteend hout gevonden bij het Drielanden punt. Daar ben ik hier goed mee geholpen. En nu deze, waarvan ik via Google niet kon uitvinden of het oud koraal was of gewoon steen. Kans is groot dat ik volgend jaar weer mijn inloggegevens niet meer weet
.
Nogmaals bedankt en vriendelijke groeten,
Harold
Bedankt! Fascinerend dat zo'n diertje gaten in steen kan boren. Ik zie het verschil inderdaad tussen mijn steen en die uit het Krijt. Toch leuk om te hebben, al is het niet oud.
Er valt niet zo heel veel voor te stellen. Ik zoek niet hobbymatig of zo. Heel af en toe loop ik bij toeval tegen iets leuks aan omdat mijn blik er dan op valt. Vorig jaar een heel mooi stuk versteend hout gevonden bij het Drielanden punt. Daar ben ik hier goed mee geholpen. En nu deze, waarvan ik via Google niet kon uitvinden of het oud koraal was of gewoon steen. Kans is groot dat ik volgend jaar weer mijn inloggegevens niet meer weet

Nogmaals bedankt en vriendelijke groeten,
Harold