Groot stuk Barnsteen/Amber?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times
Groot stuk Barnsteen/Amber?

Bericht door leclused » 13 jul 2024, 15:09

Ik heb een groot stuk van 320gr wat ik denk dat Barnsteen is. De smelt/vuurproef gaf een duidelijke harsgeur.

Maar ik heb toch mijn twijfels of het wel kan als zo’n groot stuk? Zou het ook gewoon een stuk kunsthars kunnen zijn.

Stuk komt uit de collectie van de vader van de vriend van mijn zus.

IMG_0591.jpeg

Dagobert L'Ecluse

Jelte.
Senior Lid
Has thanked: 236 times
Been thanked: 83 times
Re: Groot stuk Barnsteen/Amber?

Bericht door Jelte. » 13 jul 2024, 16:54

de geurtest werkt niet altijd heeft u de uv test wellicht al geprobeerd

sjaak
Has thanked: 370 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:

Bericht door sjaak » 13 jul 2024, 22:25

Dit soort grote brokken zijn in mijn ervaring meestal kunsthars of recente hars uit de industrie. Zeker als ze zo ruw van vorm zijn. Je ziet ze aan de kust ook veel. Daar kan ook een dennengeur uit komen bij verhitting. Het verschil zit hem vooral in de hardheid maar ik ben ook geen expert daarin.

Groet,

Niels

leclused
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Bericht door leclused » 14 jul 2024, 09:23

sjaak schreef: 13 jul 2024, 22:25 Dit soort grote brokken zijn in mijn ervaring meestal kunsthars of recente hars uit de industrie. Zeker als ze zo ruw van vorm zijn. Je ziet ze aan de kust ook veel. Daar kan ook een dennengeur uit komen bij verhitting. Het verschil zit hem vooral in de hardheid maar ik ben ook geen expert daarin.
Daarom dat ik ook twijfel. Het is een stuk waar je gemakkelijk stukjes af krijgt. Die stukjes kan je dan tussen je vingers verpulveren tot stof.

Mijn zus ging eens wat info vragen van waar het stuk juist komt en hoe oud het is

Dagobert L'Ecluse

Martin
Has thanked: 50 times
Been thanked: 59 times

Bericht door Martin » 14 jul 2024, 17:55

Lijkt mij industriële kunsthars. Dat is idd makkelijk te breken en zal bij verwarming een harsgeur afgegeven.

Plaats reactie