Is dit een kogel van een mammoetheup?
Is dit een kogel van een mammoetheup?
Hallo
Vanavond gevonden op een strekdam tussen Arendsduin en Ter heide strand
Google laat me vermoeden dat dit een kogel? Is van de heup van een mammoet.
Kan iemand dit bevestigen ?
Gr John
Vanavond gevonden op een strekdam tussen Arendsduin en Ter heide strand
Google laat me vermoeden dat dit een kogel? Is van de heup van een mammoet.
Kan iemand dit bevestigen ?
Gr John
- Jasper den Otter
- Has thanked: 105 times
- Been thanked: 128 times
- Contacteer:
Re: Is dit een kogel van een mammoetheup?
Hallo John,
Mooie vondst!
Mijn expertise ligt niet bij botten, maar ik denk dat je wel gelijk hebt. De dijbeenkoppen van andere grote dieren lijken mij te klein, ook aangezien dit bot van een juverniel dier was, vandaar dat je ook enkel de kop gevonden hebt. Bij juverniele dieren zijn deze delen nog niet samengegroeid met de andere delen van het dijbeen, er zat enkel kraakbeen tussen. Bij de dood van deze dieren verging het kraakbeen dus en is het bot uitelkaar gevallen.
vrgr. Jasper
Mooie vondst!
Mijn expertise ligt niet bij botten, maar ik denk dat je wel gelijk hebt. De dijbeenkoppen van andere grote dieren lijken mij te klein, ook aangezien dit bot van een juverniel dier was, vandaar dat je ook enkel de kop gevonden hebt. Bij juverniele dieren zijn deze delen nog niet samengegroeid met de andere delen van het dijbeen, er zat enkel kraakbeen tussen. Bij de dood van deze dieren verging het kraakbeen dus en is het bot uitelkaar gevallen.
vrgr. Jasper
Fossielenverslaafd
- sjaak
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 324 times
- Contacteer:
Onvolgroeid gewricht dijbeen mammoet gelet op de grootte.
Groet,
Niels
Niels
Ik zou ook nog graag een foto van de zijkant willen zien om te zien hoe hoog het is. Gezien de enigszins 'geringe grootte' kun je ook nog denken aan een proximale epifysair kogelgewricht dijbeen (articulerend met heupgewricht) van neushoorn.
Vilmar D