haaientanden Mill
haaientanden Mill
Beste mensen,
Vandaag voor de tweede keer naar Mill geweest, en een paar fraaie haaientanden gescoord (dat vinden wij zelf tenminste).
Maar hoe mogen we ze noemen? Ik heb de meest verschillende hier geplaatst.
Ik dank de haaientandenkenners hierbij reeds bij voorbaat!
Greetz,
Robbert (de helft van Ropi)
Ropi - bergen, dalen en fossielen
- Supergraver
Antw: haaientanden Mill
Ik denk allemaal Cosmopolitodus hastalis, misschien dat er nog een escheri tussen zit, maar dat kan ik er zo op de foto\'s niet uithalen.
Gr
Martijn
Gr
Martijn
Dank voor het antwoord!
Cosmopolitodus hastalis = Isurus Hastalis?
Ik zoek nu van alles af, en ik vind het behoorlijk lastig om op basis van plaatjes de tanden op naam te brengen. Ik snap inmiddels wel dat de plaatsing in de kaak van groot belang is.
De grote tand op foto 2 lijkt een wat te ronde top te hebben - maar die heeft daar een, op de foto niet zichtbare, beschadiging zitten.
De rechtse op foto 3 heb ik nog helemaal nergens gezien (ik heb net elasmo doorgezocht). Hoe variabel zijn die tanden wel niet?
Ro
Cosmopolitodus hastalis = Isurus Hastalis?
Ik zoek nu van alles af, en ik vind het behoorlijk lastig om op basis van plaatjes de tanden op naam te brengen. Ik snap inmiddels wel dat de plaatsing in de kaak van groot belang is.
De grote tand op foto 2 lijkt een wat te ronde top te hebben - maar die heeft daar een, op de foto niet zichtbare, beschadiging zitten.
De rechtse op foto 3 heb ik nog helemaal nergens gezien (ik heb net elasmo doorgezocht). Hoe variabel zijn die tanden wel niet?
Ro
- Frisian-old-age
1-ste foto ( onder maatnr 5 ) = isurus escheri
Van de laatste foto even een andere - van de achterzijde- waarschijnlijk is de 1-ste een retroflexus.
Alle anderen:Lamniformes BERG, 1958\\Lamnidae MUELLER & HENLE, 1838A [Mackerel & Mako Sharks]
\\Isurus hastalis (AGASSIZ, 1844 )
groetjes,
Van de laatste foto even een andere - van de achterzijde- waarschijnlijk is de 1-ste een retroflexus.
Alle anderen:Lamniformes BERG, 1958\\Lamnidae MUELLER & HENLE, 1838A [Mackerel & Mako Sharks]
\\Isurus hastalis (AGASSIZ, 1844 )
groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
Antw: Antw: haaientanden Mill
Ik denk gewoon een Isurus hastalis, maar (@Ropi) om dit te controleren kun je de snijrand van de kroon checken op rudimentaire karteling.frisian-old-age schreef:
1-ste foto ( onder maatnr 5 ) = isurus escheri
Het is mijn inziens geen retroflexus, maar de tand heeft wel bepaalde \"verdachte Isurus escheri kenmerken\". Daarom (@Ropi) om dit te controleren kun je de snijrand van de kroon checken op rudimentaire karteling. Een foto van de andere zijde kan natuurlijk nooit kwaad!frisian-old-age schreef:
@Ropi.
Laat het even weten als je denkt een karteling te zien en probeer evt als je niet zeker bent een detailfoto van de snijrand te maken (het is lastig dat op foto vast te leggen).
GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/
- fossielenjagers
- Contacteer:
Hey Robbert,
Ik heb je afgelopen zondag \'n mail gestuurd, heb je die ontvangen?
Groet, Bram.
Ik heb je afgelopen zondag \'n mail gestuurd, heb je die ontvangen?
Groet, Bram.
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
Hoi Ropi,
om het helemaal correct te maken:
Cosmopolitodus hastalis (AGASSIZ, 1843 )
Cosmopolitodus hastalis = Isurus hastalis klopt, maar ze betekenen wel wat anders. Als je \"Isurus hastalis\" schrijft, geef je aan dat \"hastalis\" in het genus \"Isurus\" thuishoort. Dat is niet zo. \"hastalis\" behoort in een ander genus, nl \"Cosmopolitodus\".
Isis is boven een beetje lui en gebruikt daarom nog een oude naam. Hij bedoelt het wel goed, en -hem kennende- weet hij wel beter.
haha!
groeten, Erik
Ik deel overigens zijn bedenkingen bij de suggesties van Age.
om het helemaal correct te maken:
Cosmopolitodus hastalis (AGASSIZ, 1843 )
Cosmopolitodus hastalis = Isurus hastalis klopt, maar ze betekenen wel wat anders. Als je \"Isurus hastalis\" schrijft, geef je aan dat \"hastalis\" in het genus \"Isurus\" thuishoort. Dat is niet zo. \"hastalis\" behoort in een ander genus, nl \"Cosmopolitodus\".
Isis is boven een beetje lui en gebruikt daarom nog een oude naam. Hij bedoelt het wel goed, en -hem kennende- weet hij wel beter.

groeten, Erik
Ik deel overigens zijn bedenkingen bij de suggesties van Age.
- Supergraver
Van die laatste foto denk ik toch echt gewoon C. hastalis, misschien dat jullie een beetje om de tuin geleid worden door de schaduw die onder de wortel valt.
Gr
Martijn
Gr
Martijn
Zou goed kunnen Martijn! Tis slechts een verdachte he? Dus nog effe te checke.Supergraver schreef:
Van die laatste foto denk ik toch echt gewoon C. hastalis
@Erik

GIMME A HUG!
Hierbij allereerst een foto van de achterkanten van twee tanden van foto 1, links de tand onder de 5 en rechts de tand boven de 2. Op de tand boven de 2 is een rudimentaire karteling voelbaar en zichtbaar aanwezig. Op de tand onder de 5 is zo\'n karteling zeker niet aanwezig.
De andere twee toegevoegde foto\'s betreffen de linker tand van foto 3. Ook bij deze tand is enige karteling voelbaar en zichtbaar. De rand van de tand is ook iets lichter (een beetje doorschijnend zou ik zeggen) dan de rest van de tand.
Verdraaid moeilijk om die randjes te fotograferen, ze weigeren echt scherp te worden.
De rudimentaire kartelrandjes wijzen op Escheri, als ik Elasmo mag geloven?
grtz Ropi