Te koop gezocht: Piesberg-materiaal

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Plaats reactie
Carboon
Has thanked: 407 times
Been thanked: 475 times
Te koop gezocht: Piesberg-materiaal

Bericht door Carboon » 15 jan 2025, 15:52

L.S.,

Onder het motto "wie niet waagt, wie niet wint" plaats ik toch even dit berichtje. Zoals sommigen hier wel zullen weten verzamel ik graag fossielen in de Piesberg. Echter zijn tegenwoordig niet alle lagen meer goed te bemonsteren, waardoor het lastig is om een volledig beeld van de fossiele flora in de groeve te krijgen. Pakweg 10 jaar geleden was de situatie behoorlijk anders, met bijvoorbeeld uitstekende toegang tot Flöz Zweibänke. Daarom ben ik geïnteresseerd in (vooral) wat oudere Piesbergverzamelingen. Stukken met bekende stratigrafie zouden geweldig zijn, maar ook fossielen zonder dat soort gegevens kunnen zeer interessant zijn. Dus, mocht iemand een oude verzameling Piesbergmateriaal van de hand willen doen, dan zou ik een berichtje zeer waarderen. Overnameprijs in overleg (ook afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal natuurlijk).

Groeten,

Tim

Op zoek naar groen in het zwart.

Spongebob
Has thanked: 372 times
Been thanked: 604 times
Re: Te koop gezocht: Piesberg-materiaal

Bericht door Spongebob » 15 jan 2025, 19:52

Hallo Tim,

Ben je op zoek naar alleen Piesberg-materiaal of ook ander Carboon?

Time fades away (Neil Young)

Carboon

Bericht door Carboon » 16 jan 2025, 20:26

Hoi Tom,

Bedankt voor je reactie. Hoewel ik er niet specifiek naar op zoek ben, kan Carboon van andere locaties zeker ook interessant zijn! Het hangt een beetje af van de locatie en wat het dan precies is, maar ik krijg sowieso graag een seintje als iemand Carboon van de hand wil doen.

Met de Piesberg ben ik wat meer gericht bezig. Ik zou graag kijken of ik mettertijd een (geïllustreerde) geüpdatete floralijst kan opstellen. De meeste recente floralijst die ik ken is inmiddels alweer bijna 20 jaar oud (Köwing & Rabitz, 2005). Bovendien heb ik intussen meerdere plantensoorten gevonden die niet op die lijst uit 2005 worden genoemd. Echter zijn er ook plantensoorten die juist wél op de lijst staan, maar die ik zelf nog niet in de groeve heb mogen vinden. Mijn eigen verzameling komt voornamelijk uit de dakschalies van Flöz Dreibänke en Flöz Mittel. Het idee was via deze weg te proberen om mogelijke aanvullingen uit de andere lagen te verkrijgen. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt, zeg maar...

Groeten,

Tim

Spongebob
Has thanked: 372 times
Been thanked: 604 times

Bericht door Spongebob » 16 jan 2025, 22:48

Ik heb onlangs een berg fossielen gekregen. Daar zaten ook Carbonische schelpjes, kleine goniatieten en posidonia-schiefer bij.
Als je wilt, kun je die krijgen. Voor niks, want ik heb beloofd het materiaal op een goede plek te brengen.

Verder heb ik in de eigen verzameling nog wat materiaal van de Dickenberg/Schafberg bij Ibbenbüren en nog een beetje van de Piesberg.
Mocht je belangstelling hebben, mag je het hebben, maar ik betwijfel of het iets bijdraagt aan je onderzoek.

Time fades away (Neil Young)

Carboon

Bericht door Carboon » 20 jan 2025, 10:12

Dank, Tom. Ik kom hier nog op terug.

Plaats reactie