Limburg-gevalletje
- Spongebob
- Has thanked: 387 times
- Been thanked: 615 times
Limburg-gevalletje
Hallo allemaal!
Ik heb hier een steen vol met fossielen uit het Krijt van Limburg voor me liggen en vraag me hierbij af wat het langwerpige fossiel mag zijn. Is het, zoals aan de achterkant, een gedeelte van een Baculites of zou het misschien een overblijfsel van een rudist kunnen zijn? Of nòg iets anders?
Hij is afgebroken, maar de lengte is nu nog 4,5 cm.
Wie kan hierbij helpen?
Mvg, Tom
Ik heb hier een steen vol met fossielen uit het Krijt van Limburg voor me liggen en vraag me hierbij af wat het langwerpige fossiel mag zijn. Is het, zoals aan de achterkant, een gedeelte van een Baculites of zou het misschien een overblijfsel van een rudist kunnen zijn? Of nòg iets anders?
Hij is afgebroken, maar de lengte is nu nog 4,5 cm.
Wie kan hierbij helpen?
Mvg, Tom
Time fades away (Neil Young)
- Spongebob
Re: Limburg-gevalletje
Leek mij ook, maar de wens is soms de vader van de gedachte.
De Baculites aan de achterzijde van de steen deed me nog twijfelen.
De wens op een rudist uit het Limburgse heb ik al heel lang gehad en eigenlijk vanwege de afstand en de huidige, gebrekkige vondstmogelijkheden in Limburg inmiddels opgegeven. 't Zou fijn zijn als het met deze in de schoot geworpen steen alsnog is gelukt

Rudisten hebben een speciaal plekje voor mij. Het zijn erg interessante fossielen.
Tom,
ik sluit mij aan bij de reactie van Dirk.
Mij lijkt dit ook een rudist te zijn.
Door de enorme variatie in hun uiterlijk, vind ik het wel moeilijk om er een naam op te kleven.
Zelf heb ik ook zo eentje in mijn collectie onder de naam rudist sp. staan,(zie de twee aanzichten van dit specimen).
Maar verder kom ik niet.
Deze komt uit de Meerssen Member van de ENCI groeve.
groeten,
Lugo![Afbeelding]()
ik sluit mij aan bij de reactie van Dirk.
Mij lijkt dit ook een rudist te zijn.
Door de enorme variatie in hun uiterlijk, vind ik het wel moeilijk om er een naam op te kleven.
Zelf heb ik ook zo eentje in mijn collectie onder de naam rudist sp. staan,(zie de twee aanzichten van dit specimen).
Maar verder kom ik niet.
Deze komt uit de Meerssen Member van de ENCI groeve.
groeten,
Lugo
- Bijlagen
-
- rudist.JPG (101.77 KiB) 28574 keer bekeken
-
- rudist sp..JPG (79.5 KiB) 28574 keer bekeken
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Spongebob
Bedankt voor je antwoord (en foto's) Lugo. Probleem is, bij jouw exemplaar zie ik een schelp van calciet en bij die van mij lijkt die te ontbreken. Er lijkt wel iets van een schaal over te zijn, maar zeker niet calcitisch. Ik twijfel (weer eens;-)
- Spongebob
Inmiddels heb ik het fossiel enigszins gestabiliseerd met verdunde houtlijm en voorzichtig geprobeerd hem verder uit te prepareren.
En helaas, ook dit staafvormige geval blijkt een baculiet te zijn. We hadden dus, gezien het ontbreken van sutuurlijnen, te maken met de woonkamer van het beest.
Sorry voor de slechte (snelle) foto's met mobiel
En helaas, ook dit staafvormige geval blijkt een baculiet te zijn. We hadden dus, gezien het ontbreken van sutuurlijnen, te maken met de woonkamer van het beest.
Sorry voor de slechte (snelle) foto's met mobiel

Tom,
met de informatie en kennis van dit bijkomende onderzoek lijkt het er toch sterk op dat jouw interpretatie de juiste is.
Beste groeten,
Lugo
met de informatie en kennis van dit bijkomende onderzoek lijkt het er toch sterk op dat jouw interpretatie de juiste is.
Beste groeten,
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Spongebob
Okee, de bovenstaande steen heb ik inmiddels weggegeven.
En door...
Volgende kandidaat:
Hier heb ik weer een voor mij onbekend fossiel, of eigenlijk afdruk van een fossiel.
Zou dit dan richting rudist kunnen gaan?
Binnenafdruk van een Hippurites misschien?
En door...

Hier heb ik weer een voor mij onbekend fossiel, of eigenlijk afdruk van een fossiel.
Zou dit dan richting rudist kunnen gaan?
Binnenafdruk van een Hippurites misschien?
- jkeijzer
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 87 times
Hoi Tom,
Ik moest Hippurites even googlen. Als dit een steenkern is en op de onderstaande uitsnede, detail van jouw eerste foto, is een klein stukje van de schelp zichtbaar, dan zouden die horizontale lijntjes overeen kunnen komen met hippurites radiosus.
Heb echt geen kaas gegeten van dit soort fossielen. De horizontale lijntjes op dit stukje vielen me op.
Groeten, Jeroen
Ik moest Hippurites even googlen. Als dit een steenkern is en op de onderstaande uitsnede, detail van jouw eerste foto, is een klein stukje van de schelp zichtbaar, dan zouden die horizontale lijntjes overeen kunnen komen met hippurites radiosus.
Heb echt geen kaas gegeten van dit soort fossielen. De horizontale lijntjes op dit stukje vielen me op.
Groeten, Jeroen
- Bijlagen
-
- Knipsel.JPG (64.44 KiB) 14804 keer bekeken
- Spongebob
Knap gezien Jeroen!
De horizontale groeilijnen vertegenwoordigen, denk ik, de oorspronkelijke schaal.
Vergelijk maar eens met deze vondst van Johan (Fossildude):
.
De horizontale groeilijnen vertegenwoordigen, denk ik, de oorspronkelijke schaal.
Vergelijk maar eens met deze vondst van Johan (Fossildude):
.