Excursie GVL naar de vuursteenmijn in Rijckholt

Discussieer hier over geologie in het algemeen. Stratigrafie, sedimentologie, structurele geologie, vulkanisme etc.
Felicia Carina
Senior Lid
Has thanked: 833 times
Been thanked: 228 times
Contacteer:
Excursie GVL naar de vuursteenmijn in Rijckholt

Bericht door Felicia Carina » 29 apr 2025, 12:45

Op zaterdag 10 mei 2025 gaat de GVL op excursie naar de vuursteenmijn in Rijckholt.
Geïnteresseerden kunnen nog aansluiten. Geef wel even een seintje als je meegaat.

In deze prehistorische vuursteenmijn is 6000 jaar geleden door onze voorouders vuursteen uit de ondergrond gehaald om er gereedschap van te maken. De ruwe vuursteen en de daarvan gemaakte werktuigen worden van Noord-Duitsland tot aan de Alpen teruggevonden. Zij waren van groot belang in de steentijd. Er is vele eeuwen gewerkt in dit oudste industriële monument van Nederland.

Prijs: 8€/persoon, exclusief middageten
Afspraak om 9.00u aan de gratis parkeerplaats bij:
Rijksweg 184, 6247 AN Rijckholt, Nederland
Tijdig melden bij Felicia!
(carinafelicia@gmail.com / 0470/097920 )

Voormiddag:
Lezing met PowerPoint over de vuursteenmijn, de archeologie, de opgravingen en de recente restauratie +
Begeleid bezoek aan het informatie centrum.
9.30u tot ongeveer 12.00u

Middageten:
bij “Kaffee Riekelt” Zie kaart
op www.riekelt.nl/menu.html

Namiddag:
Excursie naar de vuursteenmijn. Een wandeling van 1,5 km naar de mijn waarbij onderweg gesproken wordt over de geologie, de archeologie en het landschap. Gevolgd door het bezoek aan de mijn.
Wandelschoenen en warme kleding zijn aan te bevelen. De mijn is ondergronds en de temperatuur bedraagt er 11°.

De excursie is geschikt voor alle leeftijden.

52F83489-2F66-4C28-89B3-D8B777DF20DF.jpeg

4ED9D889-E84D-4619-AB05-1A0ACE68ADB4.jpeg

Groetjes,
Felicia

masterinfineartsflits

Plaats reactie