Wyoming 2025 - Expeditie met het Oertijdmuseum Boxtel
- Captainziggycardon
- Senior Lid
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 69 times
Re: Wyoming 2025 - Expeditie met het Oertijdmuseum Boxtel
Voor dat ik verder ga met het reis de komende dagen wou ik nog even wat foto's tonen van de vele fauna en flora die we hebben gezien.
Schijfcactussen
Black Angus runderen
Prairiehonden en een kudde bizons
Coyote
Kalkoengieren
Tijgersalamanders die vast zaten in onze kelder
Wilde kalkoenen
Steenarenden
Amerikaanse Oehoe's
Schijfcactussen
Black Angus runderen
Prairiehonden en een kudde bizons
Coyote
Kalkoengieren
Tijgersalamanders die vast zaten in onze kelder
Wilde kalkoenen
Steenarenden
Amerikaanse Oehoe's
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
"A mind need books as a sword needs a whetstone, if it is to keep its edge." - Tyrion Lannister
- Captainziggycardon
- Senior Lid
Op 26 augustus reisden we af richting de aangrenzende staat Zuid Dakota om twee musea te bezoeken.
De eerste stop was de "Mammoth Site" in Hot Springs.
Tijdens het pleistoceen (meer dan 26 000 jaar geleden) was de site een zinkgat gevuld met water waar de vele ijstijd fauna kwam om te drinken. Door de steile bank en gladde oever met schalie konden vele dieren, waarvan de meerderheid mammoeten waren, het zinkgat niet meer verlaten waar ze uiteindelijk stierven en begraven werden in sediment.
Uiteindelijk zijn hier meer dan 60 mammoeten gevonden, de meerderheid waren colombiaanse mammoeten (Mammuthis columbi) maar ook 3 wolharige mammoeten (Mammuthus primigenius).
Model van een colombiaanse mammoet
Wolharige mammoet en colombiaanse mammoet skelet
De eerste stop was de "Mammoth Site" in Hot Springs.
Tijdens het pleistoceen (meer dan 26 000 jaar geleden) was de site een zinkgat gevuld met water waar de vele ijstijd fauna kwam om te drinken. Door de steile bank en gladde oever met schalie konden vele dieren, waarvan de meerderheid mammoeten waren, het zinkgat niet meer verlaten waar ze uiteindelijk stierven en begraven werden in sediment.
Uiteindelijk zijn hier meer dan 60 mammoeten gevonden, de meerderheid waren colombiaanse mammoeten (Mammuthis columbi) maar ook 3 wolharige mammoeten (Mammuthus primigenius).
Model van een colombiaanse mammoet
Wolharige mammoet en colombiaanse mammoet skelet
Geïnteresseerd in alles wat te maken heeft met Natuurhistorie, paleontologie, zoölogie, geologie en evolutie.
- Captainziggycardon
- Senior Lid
Kortsnuitbeer (Arctodus simus)
Long horned Bison (Bison latifrons)
Dire wolf, Giant Sloth and Smilodon
Giant Sloths
Armadillo fossils
Channel Islands mammoth (Mammuthus exilis)
Long horned Bison (Bison latifrons)
Dire wolf, Giant Sloth and Smilodon
Giant Sloths
Armadillo fossils
Channel Islands mammoth (Mammuthus exilis)
- Captainziggycardon
- Senior Lid
Na ons bezoek aan de Mammoth Site reden we verder door de Black Hills richting het legendarische Black Hills Institute, 's werelds grootste privé collectie aan fossielen.
Bizar hoeveel prachtige fossielen en replica's in deze kleine ruimte staan.
Originele Tylosaurus proriger gevonden in de Smoky Hill Chalk, Niobrara formatie, Kansas, USA
Liopleurodon ferox replica
Tyrannosaurus rex
Smilodon
Fossielen uit de Liaoning provincie in China
Megacerops schedel
Camarasaurus schedel en femur
Tyrannosaurus rex vs Nanotyrannus
replica van de befaamde Tyrannosaurus rex "Stan"
Bizar hoeveel prachtige fossielen en replica's in deze kleine ruimte staan.
Originele Tylosaurus proriger gevonden in de Smoky Hill Chalk, Niobrara formatie, Kansas, USA
Liopleurodon ferox replica
Tyrannosaurus rex
Smilodon
Fossielen uit de Liaoning provincie in China
Megacerops schedel
Camarasaurus schedel en femur
Tyrannosaurus rex vs Nanotyrannus
replica van de befaamde Tyrannosaurus rex "Stan"
- Captainziggycardon
- Senior Lid
Op 29 augustus splitsten onze groep ons weer op, een deel van ons gingen nog een groot gips jacket halen wat nog ergens op een site lag op enkele km wandelen.
Ook lag er ook nog een uitverweerd bot in de buurt van de site wat we wilden meenemen alsook een rijke microsite waar ik mijn eerste Triceratops tanden heb kunnen vinden.
Stukje Triceratops kaak wat ik had opgeraapt bij het bot
Op 30 augustus wouden we verder gaan werken aan het skelet van Robin, maar het onweer van de nacht ervoor maakte dat wat moeilijk...
We vreesden als dat de site misschien te nat was om verder te kunnen werken, maar toen we zagen dat de kleine creek waar we normaal dagelijks door reden nu een heuse rivier was geworden besloten we om toch wat anders te gaan doen...
Ook lag er ook nog een uitverweerd bot in de buurt van de site wat we wilden meenemen alsook een rijke microsite waar ik mijn eerste Triceratops tanden heb kunnen vinden.
Stukje Triceratops kaak wat ik had opgeraapt bij het bot
Op 30 augustus wouden we verder gaan werken aan het skelet van Robin, maar het onweer van de nacht ervoor maakte dat wat moeilijk...
We vreesden als dat de site misschien te nat was om verder te kunnen werken, maar toen we zagen dat de kleine creek waar we normaal dagelijks door reden nu een heuse rivier was geworden besloten we om toch wat anders te gaan doen...
- Captainziggycardon
- Senior Lid
We besloten dus te gaan zoeken in de Pierre Shale op een van onze andere ranches.
Inoceramus
De blokken waar de ammonieten en schelpen zich in bevonden.
Hoploscaphites sp.
Hoploscaphites sp.
Jonge padhagedis
Bolcactus
Kousenbandslang
Baculites met schaalbewaring gevonden door René
Er lag een enorme hoeveel Baculites overal
Inoceramus
De blokken waar de ammonieten en schelpen zich in bevonden.
Hoploscaphites sp.
Hoploscaphites sp.
Jonge padhagedis
Bolcactus
Kousenbandslang
Baculites met schaalbewaring gevonden door René
Er lag een enorme hoeveel Baculites overal
- Captainziggycardon
- Senior Lid
Dank jullie wel!
Erg blij om te zien dat mensen via deze weg ook kunnen meegenieten van het avontuur
Na ons dagje zoeken in de Pierre Shale hadden we nog wat tijd over en besloten we richting het Glenrock Paleontological Museum in Glenrock, Wyoming.
Een klein maar erg leuk museum met allemaal locale vondsten uit de Morrison formatie (jura), lance formatie (krijt), Pierre Shale (krijt) en de White River formatie (Oligoceen).
Allosaurus RIP uit de Morrison formatie (jura, kimmeridgiaan, 155 mya)
Camarasaurus poot uit de Morrison formatie (jura, kimmeridgiaan, 155 mya)
Mosasauriër uit de Pierre Shale (krijt, campaniaan/maastrichtiaan, 83 - 72 mya)
Holotype van de plesiosauriër Serpentisuchops pfisterae uit de Pierre Shale (krijt, maastrichtiaan, 70 mya)
Triceratops schedel uit de Lance formatie (krijt, maastrichtiaan, 69 - 66 mya)
Denversaurus (Nodosauriër) osteodermen uit de Lance formatie (krijt, maastrichtiaan, 69 - 66 mya)
Erg blij om te zien dat mensen via deze weg ook kunnen meegenieten van het avontuur

Na ons dagje zoeken in de Pierre Shale hadden we nog wat tijd over en besloten we richting het Glenrock Paleontological Museum in Glenrock, Wyoming.
Een klein maar erg leuk museum met allemaal locale vondsten uit de Morrison formatie (jura), lance formatie (krijt), Pierre Shale (krijt) en de White River formatie (Oligoceen).
Allosaurus RIP uit de Morrison formatie (jura, kimmeridgiaan, 155 mya)
Camarasaurus poot uit de Morrison formatie (jura, kimmeridgiaan, 155 mya)
Mosasauriër uit de Pierre Shale (krijt, campaniaan/maastrichtiaan, 83 - 72 mya)
Holotype van de plesiosauriër Serpentisuchops pfisterae uit de Pierre Shale (krijt, maastrichtiaan, 70 mya)
Triceratops schedel uit de Lance formatie (krijt, maastrichtiaan, 69 - 66 mya)
Denversaurus (Nodosauriër) osteodermen uit de Lance formatie (krijt, maastrichtiaan, 69 - 66 mya)
- Captainziggycardon
- Senior Lid
Op 1 september besloten we om ons weer op te splitsen.
Ik ging met René en Chris mee om de plantensite te bezoeken en wat te prospecten terwijl de rest zich verder zou bezig houden om de opgraving bij Robin af te ronden.
De plantensite was een erg kleine outcrop (5 a 6 meter) die enorm rijk was aan planten materiaal uit de Lance formatie.
Takjes, bladeren en zaadkegel alsook zoetwater bivalven en gastropoden waren hier te vinden.
Zaadkegel, mogelijk Sequoia gevonden door René
Hoewel de vondsten van de plantensite bedoeld zijn voor wetenschappelijk onderzoek, had ik van Jonathan toestemming gekregen om volgende 3 stukken te houden voor mijn eigen collectie.
Zaadkegel, mogelijk Sequoia.
Takje van een conifeer
Loofblad Na een tijdje zoeken op de plantensite besloten we om te gaan prospecten.
Het is hier dat ik mijn eerste ratelslang tegenkwam wat toch even schrikken was toen ik de typerende ratel hoorde. Het beestje was gelukkig banger van mij en besloot vrijwel onmiddelijk zijn holletje in te kruipen.
Een uurtje later ben ik terug gaan kijken naar het diertje om deze foto te kunnen maken.
Een minuutje later nadat ik de slang zag kwam René met het nieuws dat hij een nieuwe microsite had gevonden met veel kaaimansnoek schubben, stukken schildpad alsook wat botten.
René had ook dit stuk kaakfragment van Triceratops opgeraapt.
Schildpad schild, mogelijk van Basilemys gevonden door Chris
Ik ging met René en Chris mee om de plantensite te bezoeken en wat te prospecten terwijl de rest zich verder zou bezig houden om de opgraving bij Robin af te ronden.
De plantensite was een erg kleine outcrop (5 a 6 meter) die enorm rijk was aan planten materiaal uit de Lance formatie.
Takjes, bladeren en zaadkegel alsook zoetwater bivalven en gastropoden waren hier te vinden.
Zaadkegel, mogelijk Sequoia gevonden door René
Hoewel de vondsten van de plantensite bedoeld zijn voor wetenschappelijk onderzoek, had ik van Jonathan toestemming gekregen om volgende 3 stukken te houden voor mijn eigen collectie.
Zaadkegel, mogelijk Sequoia.
Takje van een conifeer
Loofblad Na een tijdje zoeken op de plantensite besloten we om te gaan prospecten.
Het is hier dat ik mijn eerste ratelslang tegenkwam wat toch even schrikken was toen ik de typerende ratel hoorde. Het beestje was gelukkig banger van mij en besloot vrijwel onmiddelijk zijn holletje in te kruipen.
Een uurtje later ben ik terug gaan kijken naar het diertje om deze foto te kunnen maken.
Een minuutje later nadat ik de slang zag kwam René met het nieuws dat hij een nieuwe microsite had gevonden met veel kaaimansnoek schubben, stukken schildpad alsook wat botten.
René had ook dit stuk kaakfragment van Triceratops opgeraapt.
Schildpad schild, mogelijk van Basilemys gevonden door Chris