Ammonieten prepareren

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
marcth
Junior Lid
Been thanked: 1 time
Ammonieten prepareren

Bericht door marcth » 08 jan 2026, 20:17

Hallo kenners,

Ik heb vorige week ammonieten gevonden bij Vaches Noires, Normandië. Heel blij mee :)

Ik wilde ze schoonmaken, maar begreep dat er waarschijnlijk pyriet in zit en dat dat ze nogal kwetsbaar maakt. Ik lees overal verschillende adviezen en weet er zelf te weinig van. Zijn er mensen die zoiets voor me kunnen doen? Ik wil er -tot op zekere hoogte- best voor betalen. Of heeft iemand advies over welke van deze ammonieten gevaar lopen?

Beetje context: ik werk aan een prentenboek over de geschiedenis van een ammoniet. Het boek zal dit najaar verschijnen. Ik ga dan ook op scholen langs en wil dan graag tijdens schoolbezoek wat zelf gevonden ammonieten laten zien, maar het zou natuurlijk zonde zijn als er weinig van over is.
Bijlagen
IMG_4854.jpg

Spongebob
Has thanked: 492 times
Been thanked: 695 times
Re: Ammonieten prepareren

Bericht door Spongebob » Gisteren, 13:40

Hallo Marc!

Straf om midden in de winter aan de Franse kust naar fossielen te zoeken! Zal wel lekker fris geweest zijn :mrgreen:
Je ammonieten zien er ook fris uit; d.w.z. ze zijn nog mooi van goudkleurig pyriet en niet erg aangetast door het zeewater.
Als je het zout er goed hebt afgespoeld, blijven deze, mits droog bewaard, heel lang goed.
Eigenlijk zou je deze even bij iemand met een straalcabine moeten laten stralen om de resterende kalksteen eraf te halen.
Dan komt de gouden uitstraling (en de kronkelige sutuurlijnen) nóg beter tot haar (hun) recht. In Duitsland noemen ze deze fossielen niet voor niets 'Goldschnecken'.

Ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk was van je boek 'Scheten uit de schoorsteen' (werkelijk geniaal geschreven!) en ben heel benieuwd naar je nieuw uit te brengen prentenboek over de geschiedenis van de ammonieten.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

marcth
Junior Lid
Been thanked: 1 time

Bericht door marcth » Gisteren, 16:40

Leuk om te horen! Dank voor je compliment.

Ik heb de ammonieten twee keer een nacht laten weken totdat chatgpt zei dat ik dat vooral niet moest doen ivm pyrietrot. Maar kan geen kwaad dus denk je? Dan doe ik het nog een paar keer en ga op zoek naar een straalcabine.

Dank & groet

Spongebob

Bericht door Spongebob » Gisteren, 17:03

chatgpt? Ik ben al iets ouder en heb geen idee wat dat betekent :roll:

Stel de vondsten niet te lang aan vochtige omstandigheden bloot!
Kalk reageert vrij snel onder vochtige omstandigheden tot roestvorming bij ijzer (pyriet is half ijzer/ half zwavel).
Spoelen om het zout weg te krijgen en dan meteen droog maken.
Als de stenen toch nat zijn, kan je wel met een harde borstel (geen staalborstel!) proberen de kalk eraf te krijgen.

Daarna vooral droog houden!

JZuidewijk
Has thanked: 51 times
Been thanked: 112 times

Bericht door JZuidewijk » Vandaag, 09:22

Spongebob schreef: Gisteren, 17:03 chatgpt? Ik ben al iets ouder en heb geen idee wat dat betekent :roll:
Het is een automatische tekst schrijver, dat mensen tegenwoordig foutief gebruiken als "bron" van informatie. Het geeft je heel snel antwoord op alles, zonder enig verstand te hebben over wat het opschrijft. Het plakt woorden aan elkaar op basis van frequentie dat die woorden samen op het internet voorkomen en verzint erbij wat het niet kan vinden. Waar het op neer komt is dat de hoeveelheid inspanning om een antwoord te krijgen minimaal is, ten kostte van betrouwbaarheid. Het is leuk als je een sinterklaasgedichtje wilt schrijven of zo, maar als je iets wilt weten, dan moet je de bron evalueren op betrouwbaarheid voor je er informatie uit haalt.

Spongebob

Bericht door Spongebob » Vandaag, 12:48

Mmm, dan betwijfel ik of het fossiel is.
In kalkrijke omgeving kunnen stroompjes water verzadigd zijn met kalk, dat zich verderop afzet op bijvoorbeeld plantenresten of in grotten als druipsteen (stalactieten en stalagmieten). Aan een klif aan de westkust van Gotland kwam ik ook zoiets tegen: kalktuf, waarbij mos helemaal ingepakt was door aragoniet.
2024-05-18 14.19 Kalktuf Strand Kneippbyn.jpg
Ik wil niet beweren dat dit ook bij jouw bladeren zo gebeurd is (daarbij ziet de matrix er veel dichter uit), maar zou vergelijkbaar kunnen zijn.

Plaats reactie