Groene aanslag verwijderen

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
pachy-pleuro-whatnot-odon
Beheerder
Has thanked: 121 times
Been thanked: 136 times
Re: Groene aanslag verwijderen

Bericht door pachy-pleuro-whatnot-odon » 22 feb 2026, 16:58

sjaak schreef: 12 jul 2025, 13:23
Sjacobus schreef: 12 jul 2025, 12:14 Ik ken jouw gesteente niet echt goed, maar het gebruik van bleekmiddel is niet aan te raden. Je kunt de evt. aanwezige kalk oplossen. Fossielen kunnen belangrijke details kwijt raken. Waarschijnlijk zal de steen en zijn fossielen nu wit uit slaan. Ben je nog van plan andere fossielen in de steen vrij te maken? Anders de steen(of alleen fossielen) behandelen bijvoorbeeld met Paraloid B72. Zie hiervoor op deze site de beschrijving onder cconserveren.
Je moet bij dat soort beslissingen ook altijd ook een risico afweging maken en even testen op een ander stukje. Maar als je het echt zat bent, is bleekmiddel wel effectief tegen algen ;) Zelfde geldt voor azijn preparatie etc. Maar ik zou zelf met dit mooie stuk ook geen risico nemen.
Ik ben het hier wel mee eens. Zelf heb ik ook algen met verdunde bleek verwijderd. Het mooie van deze methodiek is dat je de bleek dusdanig kunt verdunnen tot een niveau waar je je veilig bij voelt. Je zult de stukken na afloop wel goed moeten reinigen met meerdere baden van schoon water om te zorgen dat het zuur zeker gestopt is.
Spongebob schreef: 10 jul 2025, 20:26 Bij jouw vondsten lijkt het me echter niet om aanslag te gaan, maar dat het groen bij het gesteente hoort. In dat geval kun je poetsen wat je wil, maar krijg je het niet weg. Eigenlijk vind ik het best mooi.
Sjacobus schreef: 10 jul 2025, 10:11 Waar schijnlijk zijn ze vochtig opgeslagen. Zorg dat ze goed droog zijn voor je ze weg legt. Lekker in de zon laten drogen, zo nu en dan omdraaien.
Heel mooi materiaal. Succes.
Ik denk wel degelijk dat het hier om een dunne laag algengroei gaat, omdat ook op de tand zelf een dunne groene aanslag zit. En gezien de typische conservering van dit soort fossielen zou ik niet verwachten dat er diagenetische verschillen in de permineralisatie van de tand zouden zitten. Met andere woorden, je zou verwachten dat de tand één egale kleur heeft, tenzij er in de oorspronkelijke emaille verschillende kristalisatiepatronen hebben gezeten. Te vochtig of misschien zelfs in de tuin of in een tuinschuurtje opgeslagen klinkt daarbij niet onredelijk. Alleen zal in de zon leggen vermoedelijk ook weinig doen, omdat het de algen mogelijk wel dood (UV en dehydratie van de voedingsbodem/steen), maar niet verwijdert (misschien wel te doen met een droge borstel nadat de algen dood en dor zijn). Daarbij kan de directe UV-straling die daarvoor nodig is zelf ook de nodige schade aan de stukken toebrengen door chemische bindingen in de steen te activeren of conserveringsmiddelen te desintegreren.

Mijn aanrader zou nog steeds een verdunde bleek-oplossing zijn, omdat bleek, naar mijn weten, inderdaad wel kalksteen aantast (maar verdund zou dit weinig schade moeten berokkenen), maar fossiel bot niet. Een beetje zoals met azijnzuur...

'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Plaats reactie