Vondst bij Russbach in Oostenrijk

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Mattuurlijk
Junior Lid
Has thanked: 18 times
Been thanked: 10 times
Vondst bij Russbach in Oostenrijk

Bericht door Mattuurlijk » Vandaag, 00:55

Afgelopen week was ik als begeleider mee met een studentenreis naar Salzburg, Oostenrijk. Naast de mooie stad, musea, wandelingen en meer, ben ik met een groepje studenten 3 fossielen locaties met succes afgegaan. Binnenkort ga ik deze locaties beschrijven, actuele routes en onze vondsten in een leuke blogpost (spoiler, slakken, ammonieten en heel veel soorten koralen). Dit materiaal was vooral losliggend in het grind of de rivier zelf.

Voor nu ben ik benieuwd of iemand zou weten om wat voor organisme dit fossiel zou kunnen gaan. Dit fossiel vond ik in een afgebrokkeld stuk gesteente naast de rivier de Randobach nabij het dorpje Russbach. De fossielen uit deze rivier en zijrivieren/beekjes behoren tot de Gosau-groep. De grouw grijze rotswand vertoonde op verschillende punten afbrokkeling. Dit fossiel zat eerst in een groter brokstuk van 25 cm, veel te groot om mee te nemen. Door te hameren met een goede steen kon ik het fossiel vrij en handzaam maken.

Het fossiel is ongeveer 40 mm groot en laat een soort ineenstorting zien met scherf achtige stukjes. Het oppervlakte heeft kleine puntjes en de 3-dimenionale structuur is nog deels behouden wat het een soort ovale langwerpige vorm geeft. Het wijkt nogal af van de losliggende koralen in de rivier doordat de "scherfjes" zo flinterdun zijn en niet massief als bij de gevonden koralen.
Onbekend fossiel.png

BartKorf
Been thanked: 40 times
Re: Vondst bij Russbach in Oostenrijk

Bericht door BartKorf » Vandaag, 09:54

Het doet mij denken aan (de schaal van) een kreeftachtige

Bart

Plaats reactie