Sigillaria tessalata
Sigillaria tessalata
Hallo,
ik op zoek naar goed gedetailleerde foto van de bladlittekens van een Sigillaria tessalata. Iemand ?
Ziepe
ik op zoek naar goed gedetailleerde foto van de bladlittekens van een Sigillaria tessalata. Iemand ?
Ziepe
The earth has music for those who listen.
Antw: Sigillaria tessalata

Voorlopig zit ik aan Sigillaria cf. tessalata. Ben dit voor 90% zeker, Fossilmadman, Peter, ... kunnen jullie dit eventueel bevestigen. Zelden zo\'n gedetailleerd Carboonfossiel tegen gekomen, en met name door het zichtbare detail en het feit dat het geen afdruk is ben ik een beetje in twijfel. Ben dus een man op zoek naar bevestiging

Z.
ps: @Frederik: misschien deze thread verplaatsen naar \'determinatie\' ?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
roger!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Hoi Ziepe,
Lijkt mij op het eerste gezicht ook een S. tessellata inderdaad. Er staat een detailfoto van de bladlittekens van S. cf. tessellata in het boekje \"Plant fossils of the British Coal Measures\" van the Palaeontological Association. Daar staan trouwens ook 2 tabellen in en een determinatiesleutel voor de verschillende Sigillariasoorten. Daar staat ook nog de soort S. sauveurii in. Die lijkt wel op S. tessellata, maar bij deze soort staan de bladlittekens iets verder uit elkaar dan bij S. tessellata. Bij S. tessellata staat in de determinatietabel: leaf scars less than a leaf scar length apart. Misschien kun je een detailfoto maken zodat dit wat beter te beoordelen is?
Erg mooi stuk trouwens!
Groeten,
Peter
P.S. Heb je ook nog gemaild!
[Bewerkt door Peter F. op 14-12-2006 om 14:02 NL]
Lijkt mij op het eerste gezicht ook een S. tessellata inderdaad. Er staat een detailfoto van de bladlittekens van S. cf. tessellata in het boekje \"Plant fossils of the British Coal Measures\" van the Palaeontological Association. Daar staan trouwens ook 2 tabellen in en een determinatiesleutel voor de verschillende Sigillariasoorten. Daar staat ook nog de soort S. sauveurii in. Die lijkt wel op S. tessellata, maar bij deze soort staan de bladlittekens iets verder uit elkaar dan bij S. tessellata. Bij S. tessellata staat in de determinatietabel: leaf scars less than a leaf scar length apart. Misschien kun je een detailfoto maken zodat dit wat beter te beoordelen is?
Erg mooi stuk trouwens!
Groeten,
Peter
Hallo Ziepe,
Prachtig stuk zeg! Uit belangstelling:waar is het gevonden en hoe groot is het?
Groet Willem
Prachtig stuk zeg! Uit belangstelling:waar is het gevonden en hoe groot is het?
Groet Willem

@ zoeker: het deel van de stam is gevonden in Luik en qua grootte moet je maar eens kijken. Heb een foto geupload samen met een stuk van 20 cent, dan heb je een referentie om je een idee te geven van de grootte.
@Peter: ik denk er net zo over

Cheers!
Z.
- fossilmadman
- Contacteer:
Hallo Ziep, inderdaad een mooi stuk, ik zou het ook op Tesselata houden,
alleen:
@@ De littekens liggen zeer dicht bij elkaar (wat al een hele hoop soorten uitsluit)
-die afstand tussen littekens zegt niks over de soort, je moet je bedenken dat zo`n boom, haast 30 meter hoog kon worden, de littekens bovenin bij de kruin zitten zeer dicht op elkaar, onderin de stam zijn deze zo verweid en vervormd door secundaire diktegroei dat de afdruk niet meer te herkeennen is, we spreken dat over stigmaria, echt alleen de vorm van de zegel is doorslaggevend,
(Henk)
alleen:
@@ De littekens liggen zeer dicht bij elkaar (wat al een hele hoop soorten uitsluit)
-die afstand tussen littekens zegt niks over de soort, je moet je bedenken dat zo`n boom, haast 30 meter hoog kon worden, de littekens bovenin bij de kruin zitten zeer dicht op elkaar, onderin de stam zijn deze zo verweid en vervormd door secundaire diktegroei dat de afdruk niet meer te herkeennen is, we spreken dat over stigmaria, echt alleen de vorm van de zegel is doorslaggevend,
(Henk)
(Henk)
Antw: Antw: Sigillaria tessalata
Hey Henk,fossilmadman schreef:
-die afstand tussen littekens zegt niks over de soort,
hiermee ga ik totaal niet akkoord.
De afstand tussen de littekens wordt bij sommige soorten toch gebruikt om onderscheid te maken, uit het vuistje schiet me te binnen dat dit bijvoorbeeld het geval is om Sigillaria rugosa te determineren waar de littekens x-maal de lengte van het litteken zelf van elkaar liggen. Ook de ruimte tussen de littekens kan (soms!) beschreven zijn, zo kan die bijvoorbeeld egaal, golfjes, rimpels, ... hebben. (ik spreek dan niet eens over de vorm of plaatsing van de soms typerende plumula) Ik ga zeker akkoord dat het determineren van soorten bemoeilijkt is door het feit dat we niet altijd weten waar het stukje schors zich op de boom bevond. (denk maar aan de problematiek rond Syringodendron). Dit probleem stelt zich niet bij stigmaria soorten, maar daar is het vissen in troebel water tot wie de \"wortels\" behoren, men gooit maar al te graag met de naam \"ficoides\".
Anyway, \'k ben aan het afwijken (hehe, over stokpaardjes gesproken). Kort gezegd ben ik van overtuiging dat de afstand tussen de littekens is sommige gevallen belangrijk is, al dan niet afhankelijk van de soort en de kwaliteit van het fossiel. (=bladlittekens)
Z.
Antw: Antw: Sigillaria tessalata
Ik jou ookPeter F. schreef:

Z.
Wat een mooi stuk is dit!
En wat grappig dat die vierde rij zegels van links, waar bij de 2e foto dat muntje op ligt, er zo schuin overheen loopt, helemaal uit de rij. Ga ik me afvragen hoe dat nou weer kan.
gr
pearl
En wat grappig dat die vierde rij zegels van links, waar bij de 2e foto dat muntje op ligt, er zo schuin overheen loopt, helemaal uit de rij. Ga ik me afvragen hoe dat nou weer kan.

gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)