hoe moet ik deze uit het gesteente krijgen?
- SebastiaanVR
hoe moet ik deze uit het gesteente krijgen?

Ik heb een aantal mooie stukken steen met meerdere fossielen erin. Ik wil ze er graag uithalen zodat je ze helemaal kunt zien.
Foto 1: dit gesteente is vrij hard en het is moelijk om er stukjes vanaf te beitelen.
Foto 2: dit is juist weer vrij los gesteente op sommige plaaten, het valt er soms gewoon af. Maar de rest is keihard gesteente.
Hoe moet ik deze fossielen uit het gesteente krijgen zonder ze te beschadigen?
gr, S
- fossielenjagers
- Contacteer:
Antw: hoe moet ik deze uit het gesteente krijgen?
Hoi Sebas.
Als ik jou was, zou ik aan dat eerste stuk helemaal niets doen. Het ziet er zo hartstikke mooi uit, en waarschijnlijk maak je door het ene fossiel uit te prepareren, een ander weer kapot. Dus wat hou je dan over; meerdere brokken met wellicht vooral beschadigde ammonieten.
Groet, Bram.
Als ik jou was, zou ik aan dat eerste stuk helemaal niets doen. Het ziet er zo hartstikke mooi uit, en waarschijnlijk maak je door het ene fossiel uit te prepareren, een ander weer kapot. Dus wat hou je dan over; meerdere brokken met wellicht vooral beschadigde ammonieten.
Groet, Bram.
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- agaathunter
Hoi Sebas,
Ik ben het helemaal met Bram eens.
Fossielen die in het gesteente zitten, tonen vaak veel mooier als dat je ze er uit hebt gehaald.
Groetjes: Ed
Ik ben het helemaal met Bram eens.
Fossielen die in het gesteente zitten, tonen vaak veel mooier als dat je ze er uit hebt gehaald.
geduld is een goede zaak
- SebastiaanVR
Ok, jullie hebben me overtuigd, de eerste laat ik zo. Maar ik wil toch echt die spirifers eruit, hoe gaat dat het beste?
Er zijn 2 zijden met spirifers en 1 zijde is perfect om ze eruit te halen, maar ik weet echt nie hoe.
Kan iemand me een paar tips geven?
Ik heb een dremel en beitels, maar die dremel vertrouw ik niet echt, er zijn al meerdere fossielen daardoor kapot gegaan:(
gr, S
Er zijn 2 zijden met spirifers en 1 zijde is perfect om ze eruit te halen, maar ik weet echt nie hoe.
Kan iemand me een paar tips geven?
Ik heb een dremel en beitels, maar die dremel vertrouw ik niet echt, er zijn al meerdere fossielen daardoor kapot gegaan:(
gr, S
- agaathunter
Hoi Sebastiaan,
Laat ze mooi zitten, want ik vrees dat ze kapot gaan als je se eruit wilt halen.
Zeker als je hier met een beitel aan gaat werken.
Misschien kun je met wat lokaas proberen, of ze van zichzelf komen.
Anders: zitten laten.
Laat ze mooi zitten, want ik vrees dat ze kapot gaan als je se eruit wilt halen.
Zeker als je hier met een beitel aan gaat werken.
Anders: zitten laten.
geduld is een goede zaak
- fossielenjagers
- Contacteer:
Antw: Antw: hoe moet ik deze uit het gesteente krijgen?
Ik heb gehoord dat Spirifers zich aardig goed laten lokken met kaas, dus een simpele muizenval lijkt mij het beste.. Dood zijn ze toch al!agaathunter schreef:
Bram
Team Fossielenjagers
Team Fossielenjagers
- SebastiaanVR
Effe serieus, kan ik misschien een dremel ervoor gebruiken? Die draait en dus geen last van trillingen.
Zijn er misschien experts onder ons die mij tips kunnen geven met prepareren van deze fossielen en/of in het algemeen?
gr, S
Zijn er misschien experts onder ons die mij tips kunnen geven met prepareren van deze fossielen en/of in het algemeen?
gr, S
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Jongmensch, luister naar een oude en veel wijzere man: laat ook die Spirifers in de matrix zitten!Dat geeft ook een beeld hoe je Spirifers kunt aantreffen. Ze zijn goed zichtbaar etc etc...
HJ
yep, groot gelijk allemaal, hands off!
zeker bij het eerste blok, een prachtstuk!
dat verteld een heel verhaal
bij de spirifers zou ik zeker nog 10 jaar wachten tot je ervaring hebt met deze moeilijke dingen, ik denk dat hier een zeer fijne luchtbeitel en zandstraler het beste resultaat zullen geven, maar ik ben geen prepateur,
met dremel zal je alleen maar beschadigen (microstructuur wegdremelen)
mvg stijn
zeker bij het eerste blok, een prachtstuk!
dat verteld een heel verhaal
bij de spirifers zou ik zeker nog 10 jaar wachten tot je ervaring hebt met deze moeilijke dingen, ik denk dat hier een zeer fijne luchtbeitel en zandstraler het beste resultaat zullen geven, maar ik ben geen prepateur,
met dremel zal je alleen maar beschadigen (microstructuur wegdremelen)
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- Galeocerdo
Sebas,
Wat is de meerwaarde om ze volledig uit te prepareren. Naar mijn mening \"zero\". Laat het zoals het is, zoals HJ, Ed en de Fossieljagers je al adviseerden. Je hebt twee prachtige stukken. Die in matrix mooier en waardevoller zijn dan volledig uitgeprepareerd.
Wat is de meerwaarde om ze volledig uit te prepareren. Naar mijn mening \"zero\". Laat het zoals het is, zoals HJ, Ed en de Fossieljagers je al adviseerden. Je hebt twee prachtige stukken. Die in matrix mooier en waardevoller zijn dan volledig uitgeprepareerd.
Gr. Taco