verschil vissentanden en haaientanden?
-
verschil vissentanden en haaientanden?
Wat zijn eigenlijk de grootste verschillen tussen vissentanden en haaientanden zodat ik ze gemakkelijker kan onderscheiden? Uit wat zeefresidu van Antwerpen heb ik tandjes gevonden die ca. 1mm zijn en ik vraag me af of het haaientanden of vissentanden zijn.
Groetjes, Brachiopootje
Groetjes, Brachiopootje
- Frisian-old-age
Antw: verschil vissentanden en haaientanden?

Hai,
Denk dat je hiermee wel verder kunt komen.
Foto\'s laten altijd wat meer zien dan alleen \"platte\" tekst.
groetjes,
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
-
Bedankt, dan zullen het toch haaientandjes zijn die ik heb gevonden. Ik had er niet aan gedacht dat vissentanden altijd rond zijn.
Groetjes, Brachiopootje
Groetjes, Brachiopootje
-
Ik vraag mij wel af waarom er meer haaientanden gevonden worden dan vissentanden (alleszins bij mij is het toch zo), terwijl ik wel denk dat er meer vissen dan haaien waren. Ligt dit aan de gtootte van de vissentanden of aan het feit dat een haai gewoon zoveel tanden heeft?
Groetjes, Brachiopootje
[Bewerkt door brachiopootje op 02-02-2007 om 19:13 NL]
Groetjes, Brachiopootje
[Bewerkt door brachiopootje op 02-02-2007 om 19:13 NL]
- Frisian-old-age
In principe is dat heel makkelijk uit te leggen.
Haaien hebben gemiddeld weg 3 rijen tanden en wisselen deze hun hele leven door.Zitten dus heel \"losjes\" in een soort,- noem het maar-, chitine-setting.Qua vorm v\\d tanden zijn zij volledig ingesteld op \"knippen en scheuren\".
Natuurlijk zijn daar uitzonderingen bij.Zoals de verpleegsterhaai - \" Nurse-shark \" - is een echte bodemzwemmer.Qua eetpatroon schaaldiertjes en heeft daardoor alshetware een soortement knobbelkiezen.
De walvishaai - Basking-shark - zwemt net onder het wateroppervlakte en leeft van planton,hebben kleine naar binnengerichte tandjes.
De meesten vissoorten leven van planton\\wier.
Hebben dus geen tandjes nodig.
Uitzonderingen zijn de roofvissen zoals piranha,barracuda,snoek etc. Deze hebben tanden die vast in de kaak zitten.
Net als vis-soorten die leven van koraal,deze hebben maalkiesjes.Zoals papagaaivis,lipvis.
Grootte van de tanden maakt dus niets uit om te fossiliseren.De \"emaille-laag\" om de tandkern is allesbepalend.
Haaien hebben gemiddeld weg 3 rijen tanden en wisselen deze hun hele leven door.Zitten dus heel \"losjes\" in een soort,- noem het maar-, chitine-setting.Qua vorm v\\d tanden zijn zij volledig ingesteld op \"knippen en scheuren\".
Natuurlijk zijn daar uitzonderingen bij.Zoals de verpleegsterhaai - \" Nurse-shark \" - is een echte bodemzwemmer.Qua eetpatroon schaaldiertjes en heeft daardoor alshetware een soortement knobbelkiezen.
De walvishaai - Basking-shark - zwemt net onder het wateroppervlakte en leeft van planton,hebben kleine naar binnengerichte tandjes.
De meesten vissoorten leven van planton\\wier.
Hebben dus geen tandjes nodig.
Uitzonderingen zijn de roofvissen zoals piranha,barracuda,snoek etc. Deze hebben tanden die vast in de kaak zitten.
Net als vis-soorten die leven van koraal,deze hebben maalkiesjes.Zoals papagaaivis,lipvis.
Grootte van de tanden maakt dus niets uit om te fossiliseren.De \"emaille-laag\" om de tandkern is allesbepalend.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )